تاثیرآموزش مهارت های تفکر بر امید به زندگی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - کارشناسی ارشد گروه روانشناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: سازگاری اجتماعی, دانش آموزان, امید به زندگی, مهارت های تفکر,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی تاثیرآموزش مهارت های تفکر بر امید به زندگی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر دوره متوسطه بود. پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح دو گروهی پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری 3000 نفر دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر کرمانشاه بود. حجم نمونه آماری 50 نفر(25 نفر گروه آزمایش و 25 نفر گروه کنترل) بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. پس از همتاسازی گروه ها با توجه به متغیرهای وابسته، گروه آزمایش طبق پروتکل مربوطه در 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفته و پس از اتمام جلسات، نمرات پس آزمون با استفاده از آزمون های آماری تحلیل کوواریانس در محیط نرمافزارSPSS24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه سازگاری اجتماعی (SAS) (1999) و پرسشنامه امید به زندگی (حلاجیان 1389) بود. یافته های تحقیق عبارتند از: آموزش مهارت های تفکر باعث افزایش امید به زندگی و افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان می باشد لذا برای دستیابی به امید به زندگی و همچنین سازگاری اجتماعی دانش آموزان می توان با آموزش مهارت های تفکر اقدام نمود.
The purpose of this research was to investigate the effect of teaching thinking skills on life expectancy and social adjustment of female secondary school students. The research was of a quasi-experimental type with a two-group pre-test and post-test design. The statistical population was 3000 female high school students in Kermanshah. The statistical sample size was 50 people (25 people in the experimental group and 25 people in the control group) who were selected by random cluster sampling. After matching the groups according to the dependent variables, the experimental group was trained according to the relevant protocol in 10 sessions, and after the sessions, the post-test scores were analyzed using statistical tests of analysis of covariance in the SPSS24 software environment. The data collection tool included two social adjustment questionnaires (SAS) (1999) and life expectancy questionnaire (Halajian 2019). The findings of the research are: teaching thinking skills increases the life expectancy and social adjustment of students, so to achieve the life expectancy and social adjustment of students can be done by teaching thinking skills.
_||_