تاثیر آموزش مدیریت هیجان بر نگرش های ناکارامد و فرسودگی شغلی معلمان
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیفرانک موسوی 1 , علی ملک زاده 2 , مرزبان ادیب منش 3
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - کارشناسی ارشد گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت هیجان, نگرش های ناکارآمد, فرسودگی شغلی , معلمان,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش مديريت هيجان بر نگرش هاي ناكارآمد و فرسودگی شغلی معلمان بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماري كليه معلمان مدارس ابتدایی شهر كرمانشاه در سال 1402 بودند. از بین معلمان مدارس ابتدایی 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس در دو گروه آزمايشي و کنترل (در هر گروه 15 نفر گروه آزمايش و 15 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. اجرای فرایند در هشت جلسه و دوازده ساعت صورت پذیرفت. ابزارهای پژوهش پرسشنامه نگرش هاي ناكارامد یونگ (1990) و فرسودگی شغلی مسلش (1981) بود. نتايج پژوهش نشان دادند آموزش مديريت هيجان با توجه به میانگین نگرش هاي ناكارامد در معلمان گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب كاهش نگرش هاي ناكارآمد گروه آزمایش شده است، همچنین آموزش مديريت هيجان با توجه به میانگین فرسودگی شغلی معلمان گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به میانگین زوجين گروه گواه، موجب كاهش فرسودگی شغلی گروه آزمایش شده است.
The purpose of this study was to determine the effect of emotion management training on teachers' ineffective attitudes and job burnout. The method of this research is semi-experimental and pre-test & post-test with control group. The statistical population in this research was all the teachers of primary schools in Kermanshah city in 1402. Among the primary school teachers, 30 people were divided into two experimental and control groups (15 people in the experimental group and 15 people in the control group) using the available sampling method. ) were chosen. The implementation of the process took place in eight sessions and twelve hours. The tools used in this research were Jung's ineffective attitude questionnaires (1990) and Moslesh's (1981) job burnout questionnaires. The results of the research showed that the emotion management training according to the average ineffective attitudes of the teachers of the experimental group compared to the average of the control group has reduced the ineffective attitudes of the experimental group. Compared to the average of control group couples, the test has reduced the burnout of the experimental group.