پیش بینی رشد اجتماعی بر اساس رشد معنوی و عزت نفس در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان آزادشهر
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمرضیه قدیم آبادی 1 , غلامرضا رضایی سراجی 2 , علی حسینایی 3
1 - کارشناس ارشد گروه روان شناسی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
2 - استادیار، گروه الهیات، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی ، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، آزادشهر ، ایران
کلید واژه: عزت نفس, رشد اجتماعی, رشد معنوی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر پیش بینی رشد اجتماعی بر اساس رشد معنوی و عزت نفس در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان آزادشهر بود. روش تحقیق برحسب هدف کاربردی واز نظر گردآوری داده ها توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت است از کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان آزدشهر که تعداد آنها 1280 نفر بود. روش نمونه گیری در این پژوهش خوشه ای چند مرحله ای بود و حجم نمونه در این پژوهش بر اساس جدول مورگان 295 نفر بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه رشد اجتماعی سیلور (2001)، پرسشنامه عزت نفس کوپر و اسمیت (1963) و پرسشنامه سنجش معنویت هال و ادواردز (1986) بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در تحلیل استنباطی از رگرسیون به کمک نرم افزار SPSS-22 استفاده شد. یافته ها نشان داد که رشد معنوی و عزت نفس، رشد اجتماعی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان آزادشهر را پیش بینی می کند و 28 درصد رشد اجتماعی بر اساس رشد معنوی و عزت نفس قابل پیش بینی است. بنابراین، با آموزش شیوه های افزایش رشد معنوی و عزت نفس به مسئولین مدارس و خانواده های دانش آموزان می توان به رشد اجتماعی آنان کمک نمود.
The aim of the present research was to predict social growth based on piritual growth and self-esteemre in sixth grade elementary students of Azadshahr city. The researh method was applied interm of purpose and interm of data collection descriptive- correlational. The statistical population of the present study consists of all sixth grade students of Azadshahr city, whose number is 1280. The sampling method in this study is a multi-stage cluster, and the sample size in this study was 295 based on Morgan's table. The research tools were Silver's social growth questionnaire (2001), Cooper and Smith's self-esteem questionnaire (1963), and the spirituality measurement questionnaire of Hall and Edwards (1986). In order to analyze data in inferential analysis, correlation and regression were used with spss22 software. The findings showed that spiritual growth and self-esteem predict the social growth of the sixth grade students of Azadshahr city And 28% of social growth can be predicted based on spiritual growth and self-esteem. Therefore, by teaching the methods of increasing spiritual growth and self-esteem to school officials and students' families, it is possible to help their social growth.
_||_