شناسایی و رتبهبندی ابعاد استقلال دانشگاهی با رویکرد علتگرا (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران)
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, استان مازندران, استقلال دانشگاهی, علتگرا,
چکیده مقاله :
یکی از عوامل موفقیت نظامهای آموزشی در کشورهای پیشرفته، استقلال محیطهای آموزش عالی محسوب میشود. لذا هدف کلی پژوهش ، شناسایی و رتبهبندی ابعاد استقلال دانشگاهی با رویکرد علتگرا با مطالعه موردی در دانشگاه آزاد اسلامی مازندران میباشد. روش پژوهش توصیفی بوده جامعه آماری اعضای هیات علمی به تعداد 1537 نفر که به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای بر اساس رتبه علمی (مربی،استادیار،دانشیار و استاد) 308 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محققساخته با 37 سوال بوده که روایی آن به تأیید متخصصان رسید. مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه نیز بالای 7/0 محاسبه شد که پایایی آن را به تایید رساند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی و نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که، استقلال دانشگاهی با رویکرد علتگرا دارای دو بُعد استقلال سازمانی و استقلال مالی است. همچنین در بین ابعاد استقلال دانشگاهی با رویکرد علتگرا، بیشترین رتبه را بُعد استقلال مالی و کمترین رتبه را بُعد استقلال سازمانی دارا هستند.
One of the factors for the success of educational systems in developed countries is the independence of higher education environments. Therefore, the general purpose of this study is to identify and rank the dimensions of academic independence with a causal approach through a case study in the Islamic Azad University of Mazandaran. The research method was descriptive. From the statistical population of 1537 faculty members of Mazandaran Azad University, 308 people were selected by stratified random sampling method based on academic rank (instructor, assistant professor, associate professor and professor). Data collection tool was a researcher-made questionnaire with 37 questions, the validity of which was confirmed by experts. The Cronbach's alpha value of the questionnaire was also calculated above 0.7, which confirmed its reliability. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis and SPSS and PLS software were used to analyze the data. The results showed that academic independence with a causal approach has two dimensions of "organizational independence and financial independence". Also, among the dimensions of academic independence with a causal approach, they have the highest rank in the dimension of financial independence and the lowest rank in the dimension of organizational independence.
_||_