رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و سواد مالی
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیجواد رضائی 1 , علیرضا مهرآذین 2 , ابوالقاسم مسیح آبادی 3
1 - گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیشابور، ایران
2 - گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
3 - گروه حسابداری، واحدنیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
کلید واژه: الگوهای ارتباطی خانواده, گفت و شنود, سواد مالی, ویژگیهای شخصیتی و همنوایی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر، اثر الگوهای ارتباطی خانواده را بر سواد مالی مطالعه کرده است که از نظر تقسیمبندی بر مبنای هدف، کاربردی و از نظر روش انجام تحقیق توصیفی- همبستگی بودهاست. جامعه آماري تحقيق، شامل دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه فردوسی مشهد در تابستان 1398 بوده که در مقطع کارشناسی و بالاتر در حال تحصیل بودهند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان حداقل 260 نفر تعیین شد که پرسشنامهها به تعداد 280 نسخه در جامعهآماری توزیع شدند که پس از حذف موارد ناقص و مخدوش، تعداد 265 نسخه در تجزیه و تحلیل شرکت داده شدند. روایی ابزار تحقیق به شیوه روایی صوری، محتوایی و تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرارگرفت. ابزار تحقیق، شامل پرسشنامه الگوی ارتباطی خانواده(RFCP)؛ مبتنی بر ادراک ارتباطات خانواده آزمودنی، برگرفته از مدل ریچی و فیتزپاتریک(1994) و پرسشنامه سواد مالی مورد استفاده یعقوبنژاد و همکاران(1390) بر اساس مدل برد(2008)، بوده. در بخش آمار استنباطی از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS استفادهشد. نتایج تحلیل اطلاعات، معناداری رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و سواد مالی را با ضریب آماره T معادل 615/0 با ارتباطی مستقیم و شدت نسبتا قوی، معنادار حکایت کردهاست.
The present study has studied the effect of family communication patterns on financial literacy which has been applied in terms of purpose-based segmentation and descriptive-correlational research method. The statistical population of this study consisted of three students of Ferdowsi University of Mashhad in the summer of 1989 who were undergoing undergraduate and higher education. Sample size was determined based on Morgan table of at least 260 people. The questionnaires were distributed to 280 statistical population by simple cluster random sampling method. Analyzes were included. The validity of the research instrument was assessed by face validity, content and confirmatory factor analysis and its reliability was calculated through Cronbach's alpha. The research tools included the Family Communication Pattern Questionnaire (RFCP); based on the subject's family communication perception, derived from the Ritchie and Fitzpatrick model (1994) and the financial literacy questionnaire used by Yaghoubinejad et al. (2011) based on the Brad model (2008). Has been. Structural equation modeling and Smart PLS software were used for inferential statistics.The results of the data analysis indicated a significant relationship between family communication patterns and financial literacy with a T coefficient of 0.615 with direct correlation and relatively strong intensity.
آزادی، رضا؛ زنجیردر، محمد؛ و فرشیدپور، ابراهیم. (1391). سواد مالی و عوامل مؤثر بر آن و ارتباط آن با برنامهریزی بازنشستگی. اولین همایش تحقیقات و استراتژیهای جدید در زمینه مدیریت و حسابداری، تنکابن، مازندران، ایران.
ایرانیزاده، جلال. (1391). بررسی روشهای ابراز وجود در درمان کمرویی میان دانشآموزان پسر پایه دوم دبیرستانهای شهرستانهای یزد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
پیغامی، عادل؛ و مرادی، امین. (1395). مقدمهای بر سواد مالی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
جعفری ندوشن، علیاکبر. (1390). در ضرورت نهضت سواد مالی، مجله بورس، 97، 24-27.
جوکار، بهرام؛ و رحیمی، مهدی. (1394). بررسی تأثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر شادی در گروهی از دانشآموزان دختر و پسر دبیرستان شهر شیراز. چاپ دوم، تهران: انتشارات میر.
حافظنیا، محمدرضا. (1391). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت.
خاکی، غلامرضا. (1382). روش تحقیق در مدیریت. دانشگاه آزاد اسلامی، 13، 389-402.
خواجویی، علی. (1396). بررسی رابطه بین سواد مالی و رفاه مالی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.
دیانتیدیلمی، زهرا؛ و حنیفهزاده، محمد. (1394). بررسی سطح سواد مالی خانوادههای تهرانی و عوامل مرتبط با آن. فصلنامه علمی- پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 26(8)، 139-115.
سبزی، ندا. (1391). بررسی الگوی علی ابعاد شخصیت، هوش اجتماعی، خودکارآمدی عاطفی و مهارتهای ارتباطی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
شهیدی، شهریار؛ و صریحی، نفیسه. (1385). رابطه روشهای فرزندپروری با توانایی ابراز وجود و بررسی تأثیر برنامه آموزشی ابراز وجود در دانشآموزان. روانشناسی معاصر، 3(1)، 14-23.
طغیانی، مهدی؛ و مرادی باصیری، امین. (1395). تحلیل انتقادی الگوی متعارف آموزش عمومی سواد مالی از منظر اقتصادی اسلامی. فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات اقتصاد اسلامی، 8(2)، 227-260.
کیانوش، مهسا؛ جلیلی، محمد؛ احمدی، موسی؛ و حسینآبادی ساده، داود. (1393). میزان درک و شناخت دانشجویان از دانش تأمین مالی شخصی (تحلیل رفتار دانشجویان نسبت به دانش تأمین مالی شخصی). فصلنامه علمی- پژوهشی دانش سرمایهگذاری، 3(12)، 41-53.
گرشاسبی، هلیا؛ خدایی ولهزاقرد، محمد؛ و غلامقاسمی، بیژن. (1394). دانش مالی و مشارکت در بازارهای سرمایه. کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار.
مرادی، جواد؛ و ایزدی، منصوره. (1394). بررسی تأثیر سواد مالی سرمایهگذاران بر تصمیم سرمایهگذاری در اوراق بهادار. فصلنامه علمی- پژوهشی دانش سرمایهگذاری، 4(13)، 127-149.
معینالدین، محمود. (1390). ارزیابی و ارائه الگوی مناسب جهت سنجش سواد مالی دانشجویان ایرانی. رساله دکتری، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران.
نوری، پیمان؛ جلیلی، محمد؛ احمدی، موسی؛ و افتخاری پارسا، احمد. (1395). تأثیر آموزشهای مالی در محیط کار بر مدیریت مالی شخصی و عملکرد شغلی (کارکنان ورودی سال 1391). پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، 2(3)، 195-205.
هراتیان، هادی. (1394). مشاوره مالی هوشمند شخصی با استفاده از نقشه ذهنی مالی. کنفرانس بینالمللی اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعی.
یعقوبنژاد، احمد؛ نیکومرام، هاشم؛ و معینالدین، محمود. (1390). ارائه الگوی جهت سنجش سواد مالی دانشجویان ایرانی با استفاده از روش دلفی فازی. مجله مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، 8، 1-46.
یوسفی، زهرا. (1390). اندازهگیری سواد مالی سرمایهگذاران حقیقی بورس اوراق بهادار ایران و ارتباط سواد مالی با تنوع و تصمیمات سرمایهگذاری آنها. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد.
Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55, 469-480.
Al-Tamimi, H., & Bin Kalli, A. (2009). Financial literacy and investment decisions of UAE investors. The Journal of Risk Finance, 5, 500-516.
Alberti, R. E., & Emmons, M. L. (1982). Your Perfect Right. Human Sciences Press.
Antonides, G., de Groot, M., & van Raaij, F. W. (2011). Mental budgeting and the management of household finance. Journal of Economic Psychology, 32, 546-555.
ANZ. (2008). ANZ Survey of Adult Financial Literacy in Australia. Australia and New Zealand Banking Group Limited (ANZ).
Atkinson, A., McKay, S., Kempson, E., & Collard, S. (2006). Levels of financial capability in the UK: Results of a baseline survey. Personal Finance Research Centre, University of Bristol.
Baumeister, R. F., & Twenge, J. M. (2004). Personality and social behavior. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 11276-11281.
Bay, C., Catasus, B., & Johed, G. (2014). Situating financial literacy. Critical Perspectives on Accounting, 25(1), 36-45.
Bayer, P. J., Bernheim, B. D., & Scholz, J. K. (2008). The effects of financial education in the workplace: Evidence from a survey of employers. Working Paper.
Beal, D. J., & Delpachitra, S. B. (2003). Financial literacy among Australian university students. Economic Papers, 22(1), 65-78.
Bernheim, B. D., Garrett, D. M., & Maki, D. M. (2001). Education and saving: The long-term effects of high school financial curriculum mandates. Journal of Public Economics, 80(3), 435-465.
Bird, S. (2008). Financial literacy among university students: An Australian case study. University of Wollongong, Available at: http://ro.uow.edu.au/theses/112.
Bodvarsson, O. B., & Walder, R. L. (2004). Do parental cash transfers weaken performance in college? Economics of Education Review, 23(5), 483-495.
Bowen, C. F. (2002). Financial knowledge of teens and their parents. Financial Counseling and Planning, 13(2), 93-102.
Burger, J. M., & Cooper, H. M. (1979). The desirability of control. Motivation and Emotion, 3, 381-393.
Canary, D., & Lakey, S. G. (2010). Strategic conflict: Research-based principles for managing interpersonal conflicts. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Cale, E. M. (2006). A quantitative review of the relations between the Big 5 higher order personality dimensions and antisocial behavior. Journal of Research in Personality, 40(3), 250-284.
Gathergood, J. (2012). Self-control, financial literacy, and consumer overindebtedness. Journal of Economic Psychology, 33(3), 590-602.
Hanson, T. A., & Olson, P. M. (2018). Financial literacy and family communication patterns. Journal of Behavioral and Experimental Finance, https://doi.org/10.1016