مقايسه اثربخشی بسته آموزشی معناداری تحصیلی با آموزش سرزندگی تحصیلی بر امید به زندگی دانشجويان دانشگاه اصفهان
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیروح الله فتاحی 1 , علی مهداد 2 , اصغر آقایی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار، گروه روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - استاد گروه روان شناسی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: معناداری تحصیلی, سرزندگی تحصیلی, امید به زندگی, دانشجويان,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف مقايسه اثربخشی بسته آموزشی معناداری تحصیلی با آموزش سرزندگی تحصیلی بر امید به زندگی دانشجويان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1401-1402 انجام شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیري بود. در این مطالعه، تعداد ٤٥ دانشجوی دانشگاه اصفهان ازطریق نمونهگیري در دسترس بر مبنای ملاک های ورود، انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه ١٥ نفر) گمارده شدند. گروه های آموزشي مبتني بر معناداری تحصیلي ویژه دانشجویان تحت 11 جلسه 90 دقیقه ای و گروه آموزش سرزندگي تحصیلي تحت 12 جلسه 70 دقیقه ای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. هر سه گروه قبل، بعد و سه ماه پس از مداخله با پرسشنامه امید به زندگی اسنایدر و همکاران (1991) ارزیابی شدند. داده ها ازطریق تحلیل وارینس با اندازه گیری تکراری تحلیل و نتایج نشان داد که در امید به زندگی بین دو گروه آموزش معناداری تحصیلی و گروه آموزش سرزندگی تحصیلی با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (p≤0.048) اما بین گروه کنترل و آموزش سرزندگی تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد. بر اساس نتایج، بین آموزش معناداری تحصیلی با آموزش سرزندگی تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد و آموزش معناداری تحصیلی اثربخش تر است(p≤0.015.). بنابراین تنها روش آموزش معناداری تحصیلی بر امید به زندگی و تفکر عاملی اثربخش بوده است و روش آموزش سرزندگی تحصیلی بر امید به زندگی و تفکر عاملی اثربخشی معنادار نداشته است.
This research was conducted to compare the effectiveness of educational meaningfulness training packages with academic vitality training on the life expectancy of Isfahan University students in the academic year 1401-1402. The research method was semi-experimental in three stages: pre-test, post-test, and follow-up. In this study, 45 students of Isfahan University were selected and randomly assigned to two experimental groups and one control group (15 people in each group) through available sampling based on the entry criteria. Then, the educational package group based on educational significance for students underwent 11 sessions of 90 minutes the educational vitality training package group underwent 12 sessions of 70 minutes, and the control group did not receive any treatment. All three groups were evaluated with a life expectancy questionnaire before, after, and three months after the intervention. The data were analyzed by multivariate analysis of covariance. The results show a significant difference in life expectancy between the two groups of meaningful academic training the group of academic vitality training and the control group. There is no significant difference in life expectancy between the control group and academic vitality training; However, the results showed that educational meaningfulness education is more effective. Therefore, only the educational meaningfulness education method has been effective on life expectancy and agentive thinking, and the academic vitality education method has not significantly affected life expectancy and agentive thinking.
آقایی، ا. (1397). نظریه انسان سالم، چاپ اول، نشر نوشته.
آذریان، ر و مهدیان، ح و جاجرمی، م (1399). مقایسه اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان بر معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی. پژوهش در نظامهای آموزشی، 14، 483-494.
https://www.jiera.ir/article_109773.html#
الستی، ک و هاتف، م و افشار، م. (1401). مطالعه نقش آموزش دوران تحصیل بر کنترل سوء رفتارهای علمی در ایران با استفاده از نظریهپردازی داده بنیاد. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 27(3)، 23-52. https://journal.irphe.ac.ir/article_703033.html#
خطیبی، م و کیانی، ق و انتصار فومنی، غ و احمدی، م. (1401). تبیین پیشرفت تحصیلی براساس باورهای فراشناختی با معنای تحصیل در دانش آموزان پسر پایه یازدهم. مطالعات ناتوانی، 12(0 )، 0-0.
SID. https://sid.ir/paper/1125566/fa#
صدری، م و گل پرور، م و آقایی، ا و گیلیام، ل. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش معنا محور تحصیلی و آموزش روانشناسی مثبت نگر بر خوشبینی تحصیلی و معنای تحصیلی. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 7(3)، 31-50. https://doi.org/10.22108/ppls.2021.129078.2133#
صدوقی، م و حسامپور، ف. (1398). نقش واسطه¬ای شادکامی در رابطه میان امید و خودکارآمدی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی، نشریه علمی رویش روان¬شناسی، 8(9)، 42. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1398.8.9.21.3#
دهناشی لاطان، ت و ستاری، م. (1400). اثربخشی روان درمانی مثبت نگر بر نگرش های ناکارآمد و اجتناب تجربه ای دانش آموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 7(4)، 48-21. http://dx.doi.org/10.52547/shenakht.7.4.28#
Alam, A., & Mohanty, A. (2024). Happiness Engineering: impact of hope-based intervention on life satisfaction, self-worth, mental health, and academic achievement of Indian school students. Cogent Education, 11(1), 2341589. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2341589#
Fu, L. (2024). Social support in class and learning burnout among Chinese EFL learners in higher education: Are academic buoyancy and class level important?. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 43(7), 5789–5803. https://doi.org/10.1007/s12144-023-04778-9#
Corrigan, J. A., & Schutte, N. S. (2023). The relationships between the hope dimensions of agency thinking and pathways thinking with depression and anxiety: A meta-analysis. International journal of applied positive psychology, 8(2), 211-255. https://doi.org/10.1007/s41042-023-00099-1#
Cheng, C. Yun-Chun Wang and Wei-Xiang Liu. (2019). Exploring the Related Factors in Students’ Academic Achievement for the Sustainable Education of Rural Areas, Sustainability, 11, 5974. https://doi.org/10.3390/su11215974#
Katiyar, S., Noronha, E., & D’Cruz, P. (2022). Meaningfulness and Impact of Academic Research: Bringing the Global South to the Forefront. journals Business and Society, 61(4),839-844. https://doi.org/10.1177/00076503211059761#
Liang, C., & Sun, J. (2022). A study of the happiness of chinese university students and Its influencing factors—A case study of Beijing universities. Sustainability, 14(23), 16057. https://doi.org/10.3390/su142316057#
Lu, J., Potts, C. A., & Allen, R. S. (2021). Homeless people’s trait mindfulness and their resilience–a mediation test on the role of inner peace and hope. Journal of Social Distress and Homelessness, 30(2), 155-163. https://doi.org/10.1080/10530789.2020.1774847 #
Martin, A.J., & Marsh, H.W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students’ everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46, 53-83. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2007.01.002#
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2020). Investigating the reciprocal relations between academic buoyancy and academic adversity: Evidence for the protective role of academic buoyancy in reducing academic adversity over time. International Journal of Behavioral Development, 44(4), 301-312 . https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0165025419885027#
Meng, Q., & Zhang, Q. (2023). The influence of academic self-efficacy on university students’ academic performance: The mediating effect of academic engagement. Sustainability, 15(7), 5767. https://doi.org/10.3390/su15075767
Murphy, E. R. (2023). Hope and well-being. Current Opinion in Psychology, 50, 101558. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2023.101558#
Pittman, A. M. (2019). Finding Hope: Exploring the relationships among the Academic Hope Scale, the Appreciative AdvisingInventory, and Grade Point Average in a College student population. (Unpublished doctoral dissertation). Florida Gulf Coast University.Florida.#
Putwain, D. W., Gallard, D., & Beaumon, J. (2020). Academic buoyancy protects achievement against minor academic adversities. Learning and Individual Differences, 83, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101936#
Sapio, M. (2010). Mastery Goal Orientation, Hope, and Effort among Students with Learning Disabilities. ProQuest LLC. Ph.D. Dissertation, Fordham University.789 East Eisenhower Parkway, P.O. Box 1346, Ann Arbor, MI 48106. http://www.proquest.com/en-US/products/dissertations/individuals.shtml#
Shen, J., Wu, H., Reeves, P., Zheng, Y., Ryan, L., Anderson, D. (2020). The association between teacher leadership and student achievement: A meta-analysis. Educational Research Review. 31:100357. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100357#
Solberg, P.A., Hopkins, W.G., Ommundsen, Y., Halvari ,H. (2012). Effects of three training types on vitality among older adults: A self-determination theory perspective. Psychology of Sport and Exercise, 13(4), 407-417. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2012.01.006 #
Snyder, C.R. (1996). Conceptualizing, measuring, and nurturing hope. Journal of counseling and Development, 73(3), 355-365. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.321#
Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., Yoshinobu, L., Gibb, J., Langelle, C., & Harney, P. (1991). The will and the ways: Development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of Personality and Social Psychology, 60(4), 570–585.
https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.4.570#
Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13(4), 249-275. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1304_01#
Snyder C.R., Ritschel L.A., Ravid., L.K. and Berg C.J. (2006). Balancing Psychological Assessments: Including Strengths and Hope in Client Reports. Journal of Clinical Psychology, 62(1), 33-46. https://sid.ir/paper/574889/en#
Spear, L. P. (2000). The adolescent brain and age related behavioral manifestations. Neuroscience and Behavioral Reviews, 24(4), 417-463
. https://doi.org/10.1016/S0149-7634(00)00014-2#
TenHouten, W. (2023). The emotions of hope: From optimism to sanguinity, from pessimism to despair. The American Sociologist, 54(1), 76-100.
https://doi.org/10.1007/s12108-022-09544-1#
Weißenfels, M., Hoffmann, D., Dörrenbächer-Ulrich, L., &Perels, F. (2023). Linking academic buoyancy and math achievement in secondary school students: Does academic self-efficacy play a role?. Current Psychology, 42(27), 23422 23436
. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03488-y#