معادله تشخیصی دانش آموزان موفق و ناموفق ّبر اساس عوامل خانوادگی و اجتماعی
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيزهره کیانی 1 , نادره سهرابی 2 , سلطان علی کاظمی 3 , محمد خیر 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی تربیتی ، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ، ایران
2 - دکتری مشاوره استاد دانشگاه ازاد مرودشت
3 - دانشیار، گروه روان شناسی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ، ایران
4 - استاد، گروه روان شناسی ، دانشگاه شیراز، شیراز ، ایران
کلید واژه: موفقیت تحصیلی# دانش آموز# عملکرد تحصیلی#عوامل خانوادگی# روابط همسالان,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تبیین تحلیل تشخیصی دانش آموزان موفق و ناموفق بر اساس مولفه های خانوادگی(وضعیت اقتصادی،درگیری تحصیلی والدین، فشارهای روانی)و عوامل اجتماعی( روابط با همسالان) انجام گرفت. نوع مطالعه از نوع همبستگی است. جامعه اماری دانش آموزان پایه دهم با روش هدفمند انتخاب شدند. حجم نمونه شامل 400 دانش آموز (دختر و پسر) می باشد. در پژوهش حاضر، ادراک دانش آموزان از مشارکت و درگیری والدین در تحصیل ، به وسیله پرسشنامه مشارکت و درگیری والدین بر اساس مقیاس هور-دمپسی سنجیده شد.به منظور سنجش میزان فشارهای روانی در خانواده پرسشنامه هشت سؤالی استفاده گردید. برای اندازه گیری موقعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده از طریق گزارش دانش آموز در دو بخش تسهیلات زندگی براساس پرسشنامه مطالعه بین المللی تیمز و تحصیلات پدر ومادر بررسی شد. ارتباط ها ی اجتماعی کودکان بر اساس پرسشنامه السون بررسی شد. داده ها از دانش اموزان براساس میانگین معدل نوبت اول سال تحصیلی97-1396جمع اوری و برای دستیابی به تفاوت های گروهی و پیش بینی عضویت گروهی روش آماری تحلیل ممیز به کار رفت این تحلیل با روش همزمان صورت گرفت نتایج تحلیل داده ها نشان داد معادله تحلیل افتراقی دارای قدرت تفکیک بسیار بالایی جهت تفکیک دانش آموزان موفق از ناموفق بر اساس متغیر های تحصیلات والدین ، تسهیلات در خانواده ، فشار روانی و درگیری تحصیلی والدین می باشد. به عبارت دیگر، همبستگی میان متغیرهای مذکور با احتمال وجود موفقیت تحصیلی مثبت به دست آمد.پژوهش حاضر از دو جنبه نظری و عملی حائز اهمیت است از جنبه نظری در پزوهشهای پیشین موفقیت و شکست تحصیلی به تفکیک بررسی شده است ولی در پزوهش حاضر با ارائه مدلی جدید در زمینه موفقیت و عدم موفقیت تحصیلی که در آن توالی جدیدی از سازه های تاثیر گذار بر موفقیت (خانوادگی و اجتماعی)مد نظر قرار گرفته است سعی دارد با تبیین بیشتری از عوامل پیش بینی کننده موفقیت بدنه پژوهش های پیشین را تکمیل کند بنابراین سوال پژوهشی مطرح در این پژوهش عبارت است از : آیاعوامل خانوادگی و اجتماعی تبیین کننده معادله تشخیصی دانش آموزان موفق و ناموفق است؟
Abstract: The present study was an attempt to account for the diagnostic analysis of successful and unsuccessful students based on family factors (economic status, parental engagement, and psychological stress) and social factors (relationships with peers). The research is a correlational study. The population of the study consisted of 10th grade students who were selected through purposeful sampling. The sample consisted of 400 students. In the present study, students' perception of parental involvement and academic engagement was measured by a parental involvement questionnaire and the parental engagement was measured through the Hoover- Dempsey scale. An eight-item questionnaire was also used to measure the psychological stresses in the family. The socioeconomic status of family was measured through student reports on welfare facilities, based on the TIMSS international questionnaire and parents' education level. The social interactions of children were assessed using Alson's questionnaire. The student’s data were collected based on the mean value of their PGA during the academic year 1396-1397. Discriminant analysis was used to measure group differences and predict group membership. This analysis was carried out using the simultaneous method. The data analysis results showed that the discriminant analysis equation is can be used as a powerful tool to differentiate successful and unsuccessful students based on parental education, welfare facilities, stress, and parental engagement. In other words, the results showed that there is a positive correlation between variables and the probability of academic achievement
Top of Form
Bottom of Form
Colin Jevons & Sophie Lindsay (2018): The middle years slump: addressing student-reported barriers to academic progress, Higher Education Research & Development, DOI: 10.1080/07294360.2018.1462305.
Conley, A. M. (2012). Patterns of motivation beliefs: Combining achievement goal and expectancy-value perspectives. Journal of Educational Psychology, 104, 32–47. doi:10.1037/a0026042
Cooper, S. M. (2009). Associations between Father-Daughter Relationship Girls: Self-Esteem as a Mediator. Journal of Black Psychology, 35 (4), 49 Quality and the Academic Engagement of African American Adolescent5-516.
David Giofrè, Erika Borella & Irene Cristina Mammarella(2017) The relationship between intelligence, working memory, academic self-esteem, and academic achievement Journal of Cognitive Psychology, DOI: 10.1080/20445911.2017.1310110
Desforges, C. & Abouchaar, A. (2003). The Impact of Parental Involvement, Parental Support and Family Education on Pupil Achievement and Adjustment: A literature Review. London: Department for Education and Skills.www.dfes.go.uk.
Domagala-Zysk, E. (2006). The Significance of Adolescents’ Relationships with Significant Others and School Failure. School Psychology International, 27 (2), 232-247.
Ellefsen, G., & Beran, T.N. (2007). Individuals, Families, and Achievement: A Comprehensive Model in a Canadian Context. Canadian Journal of School Psychology, 22 (2), 167-181.
Huang, C. (2011). Self-concept and academic achievement: A meta-analysis of longitudinal relations. Journal of School Psychology, 49, 505–528. doi:10.1016/j.jsp.2011. 07.001
Hoover- Dempsey, K. V. (2005). The Social Context of Parental Involvement: A Path to Enhanced Achievement. Vanderbilt University, Institute of Educational Sciences Department of Education.
Janosz, M., Archambault, I., Morizot, J., & Pagani, L.S. (2008).School Engagement Trajectories and Their Differential Predictive Relations to Dropout. Journal of Social Issues, 64 (1), 21-40.
Jimerson, S. (2001). Meta-analysis of grade retention research: Implications for practice in the 21st century. School Psychology Review, 30 (3), 420-437.
Jun-Li Chen, J. (2008). Grade-Level Differences: Relations of Parental, Teacher and Peer Support to Academic Engagement and Achievement among Hong Kong Students. School Psychology International , 29 (2), 183–
Kaufman, P., Alt, M.N., & Chapman, C. (2004).Dropout Rates in the United States: 2001. The National Centre for Education Statistics (NCES), Department of Education and the Institute of Education Sciences, U.S.
Marilena Z Leana-Tas¸cılar, (2018). The role of motivation and self-esteem in the academic achievement of Turkish gifted students Gifted Education International, Vol. 34(1) 3–18
Obradovi´c, J., Shaffer, A., & Masten, A. S. (2012). Risk in developmental psychopathology: Progressand future directions. In L. C. Mayes & M. Lewis(Eds.), The environment of human development: A handbook of theory and measurement (pp. 35–57). New York, NY: Cambridge University Press. Doi 10.1017/CBO9781139016827.004
Olsson, E. (2007).The Economic Side of Social Relations: Household Poverty, Adolescents’ Own Resources and Peer Relations. European Sociological Review, 23 (4), 471–485.
Plescow, Katelyn Cleary. (2018) , "A LONGITUDINAL STUDY OF ELEMENTARY SCHOOL CLIMATE AND ACHIEVEMENT: TESTING A PROTECTIVE RESILIENCE MODEL." Dissertation, Georgia State University,
Terumasa Ishii.(2018) Theories based on models of academic achievement and competency (pp. 93-111). New York: Springer
Walton, K. E., & Billera, K. A. (2016). Personality development during the school-aged years: Implications for theory, research, and practice. In A. A. Lipnevich, F. Preckel, & R. D. Roberts (Eds.), Psychosocial skills and school systems in the 21st century. Theory, research, and practice (pp. 93-111). New York: Springer1-933.
Walton, K. E., & Billera, K. A. (2016). Personality development during the school-aged years: Implications for theory, research, and practice. In A. A. Lipnevich, F. Preckel, & R. D. Roberts (Eds.), Psychosocial skills Theories based on models of academic achievement and competency.
Masten, A. S., & Motti-Stefanidi, F. (2009). Under- standing and promoting resilience in children: Promotive and protective processes in schools. In T. Gutkin & C. Reynolds (Eds.), The handbook school psychology(4th ed., pp. 721–739). New York, NY: Wiley
Margolin, G.; Oliver, PH.; Medina, AM. Conceptual issues in understanding the relation between interparental conflict and child adjustment: Integrating developmental psychopathology and risk/resilience perspectives. In: Grych, JH.; Fincham, FD., editors. Interparental conflict and child development: Theory, research, and application. Cambridge: Cambridge University Press; 2001. p. 9-38
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68–81. doi:10.1006/ ceps.1999.1015
_||_