آموزش ذهن آگاهی بر نگرش ناکارآمد و احساس اضطراب در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيپرویز عسکری 1 , علیرضا حیدری 2 , فاطمه خالقی 3
1 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - دانشجوی رشته روانشناسی عمومی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
کلید واژه: اضطراب#سندرم پیش از قاعدگی#نگرش ناکارآمد# ذهن آگاهی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر نگرش ناکارآمد و احساس اضطراب در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی انجام شده است. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی مراجعه کننده به متخصصین زنان در کلینیکها و بیمارستانهای شهرستان ملایر در سال 1396 به تعداد 200 نفر بود که از بین آنها از بین آنها 40 نفر با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس به عنوان گروه نمونه و روش نمونه گیری تصادفی ساده برای گروه جایگزین انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها از، پرسشنامه نگرش ناکارآمد (وایزمن و بک، 1978؛ به نقل از شکری و همکاران، 1394)، پرسشنامه اضطراب (بک و استر، 1988؛ به نقل از کاویانی و موسوی، 1387) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه و چند راهه تحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان داد آموزش ذهن آگاهی بر کاهش احساس اضطراب در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی مؤثر است. اما بر نگرشهای ناکارآمد در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی اثر معناداری نداشت. با توجه به یافتههای پژوهش، چنین نتیجه گیری میشود آموزش ذهن آگاهی، نقش مهمی در کاهش اضطراب در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی دارد.ما بر نگرشهای ناکارآمد در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی اثر معناداری نداشت. با توجه به یافتههای پژوهش، چنین نتیجه گیری میشود آموزش ذهن آگاهی، نقش مهمی در کاهش اضطراب در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی دارد.چنین نتیجه گیری میشود آموزش ذهن آگاهی، نقش مهمی در کاهش اضطراب در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی دارد.
Improving the psychological characteristics of women with premenstrual syndrome can improve the level of psychosocial health. Therefore, this study aimed to evaluate the effectiveness of mindfulness training on dysfunctional attitude and anxiety in women with premenstrual syndrome. The research method was experimental with pre-test and post-test design with unequal control group. The statistical population of the present study was 200 women with premenstrual syndrome referred to gynecologists in clinics and hospitals of Malayer in 2018, of whom 40 were available using non-random sampling method. Were selected as the sample group and simple random sampling method for the alternative group. To measure the variables, the dysfunctional attitude questionnaire (Weisman and Beck, 1978; quoted by Shokri et al., 2015), the anxiety questionnaire (Beck and Esther, 1988; quoted by Kaviani and Mousavi, 2008) were used. Data were analyzed using one-way and multi-way analysis of covariance. The results of this study showed that mindfulness training is effective in reducing the feeling of anxiety in women with premenstrual syndrome. But it had no significant effect on dysfunctional attitudes in women with premenstrual syndrome. According to the research findings, it is concluded that mindfulness training has an important role in reducing anxiety in women with premenstrual syndrome.
آذرگون, ح., کجباف, م., مولوی, ح., & محمدرضا, ع. (1388). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش نشخوار فکری و افسردگی دانشجویان دانشگاه اصفهان. روان شناسی بالینی و شخصیت, 16(34), 9.
بیرامی, م., موحدی, ی., & علیزاده گورادل, ج. (1394). اثربخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت در کاهش اضطراب اجتماعی و نگرش های ناکارآمد نوجوانان %J دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی. 4(1), 41-52.
جلالی, د., آقایی, ا., طالبی, ه., & مظاهری, م. (1394). مقایسه اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بومیشده و آموزش شناختی ـ رفتاری بر نگرشهای ناکارآمد و عواطف شغلی کارکنان پژوهش های علوم شناختی و رفتاری, 5(1), 1-20.
خالقی, ف., عسگری, پ., & حیدری, ع. (1397). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر شادمانی درونی و رفتار غیرتکانشی در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی %J مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 61(6.1), 38-49. doi:10.22038/mjms.2019.13778
دلاور, ع. (1393). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران: ویرایش.
کاکاوند, ع. (1395). اثربخشی ذهن آگاهی بر نگرشهای ناکارآمد و نشانه های افسردگی در زنان سالمند مبتلا به اختلال افسردگی %J روانشناسی پیری. 2(2), 101-191.
وطن دوست, ل., & میرزاییان, ب. (1393). بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی( MBCT ) در اصلاح نگرش های ناکارآمد نوجوانان دختر و پسرمطالعه موردی: شهرساری. دومین همایش ملی پژوهش و درمان در روانشناسی بالینی, تربت جام.
Bahrami, A., Avan, A., Sadeghnia, H. R., Esmaeili, H., Tayefi, M., Ghasemi, F., . . . Ferns, G. A. (2018).
High dose vitamin D supplementation can improve menstrual problems, dysmenorrhea, and premenstrual syndrome in adolescents. Gynecological Endocrinology, 34(8), 659-663.
Beck, A. T., Brown, G., Steer, R. A., & Weissman, A. N. (1991). Factor analysis of the Dysfunctional Attitude Scale in a clinical population. Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology, 3(3), 478
.
Beck, A. T., & Steer, R. A. (1991). Relationship between the Beck anxiety inventory and the Hamilton anxiety rating scale with anxious outpatients. Journal of anxiety disorders, 5(3), 213-223.
Beck, S. E. (1993). A rational expectations model of time varying risk premia in commodities futures markets: theory and evidence. International Economic Review, 149-168.
Bluth, K., Gaylord, S., Nguyen, K., Bunevicius, A., & Girdler, S. (2015). Mindfulness-based stress reduction as a promising intervention for amelioration of premenstrual dysphoric disorder symptoms. Mindfulness, 6(6), 1292-1302.
Demehri, F., Honarmand, M. M., & Yavari, A. H. (2011). Depression and obsessive-compulsive as antecedent of guilt feeling and anxiety as consequences of it in university girl students. WOMAN AND CULTURE, 2(6), 12.
Foster, R., Vaisberg, M., Araújo, M. P. d., Martins, M. A., Capel, T., Bachi, A. L. L., & Bella, Z. I. K. d. J.-D. (2017). Relationship between anxiety and interleukin 10 in female soccer players with and without premenstrual syndrome (PMS). Revista Brasileira de Ginecologia e Obstetrícia, 39(11), 602-607.
Goldin, P. R., & Gross, J. J. (2010). Effects of mindfulness-based stress reduction (MBSR) on emotion regulation in social anxiety disorder. Emotion, 10(1), 83.
Gross, M., Moore, Z. E., Gardner, F. L., Wolanin, A. T., Pess, R., & Marks, D. R. (2018). An empirical examination comparing the mindfulness-acceptance-commitment approach and psychological skills training for the mental health and sport performance of female student athletes. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(4), 431-451
.
Heydari, N., Abootalebi, M., Jamalimoghadam, N., Kasraeian, M., Emamghoreishi, M., & Akbarzaded, M. (2018). Evaluation of aromatherapy with essential oils of Rosa damascena for the management of premenstrual syndrome. International Journal of Gynecology & Obstetrics, 142(2), 156-161.
Hoge, E. A., Bui, E., Marques, L., Metcalf, C. A., Morris, L. K., Robinaugh, D. J., . . . Simon, N. M. (2013). Randomized controlled trial of mindfulness meditation for generalized anxiety disorder: effects on anxiety and stress reactivity. The Journal of clinical psychiatry, 74(8), 786.
Kabat‐Zinn, J. (2003). Mindfulness‐based interventions in context: past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 144-156.
Kang, J., Kim, Y., Song, Y., Lee, J., Park, S., Shin, M. D., . . . Hur, C.-K. (2018, 2018). Crellvm: verified credible compilation for LLVM.
Kaviani, H., & Mousavi, A. O. (2008). Psychometric properties of the Persian version of Beck Anxiety Inventory (BAI) %J Tehran University Medical Journal. 66(2), 136-140.
Khaddouma, A., Gordon, K. C., & Bolden, J. (2015). Zen and the art of sex: Examining associations among mindfulness, sexual satisfaction, and relationship satisfaction in dating relationships. Sexual and Relationship Therapy, 30(2), 268-285.
Kristofersson, G. K. (2012). The effects of a mindfulness based intervention on impulsivity, symptoms of depression, anxiety, experiences and quality of life of persons suffering from substance use disorders and traumatic brain injury.
Pearlstein, T., & O’Brien, S. (2017). A woman with inexplicable mood swings: Patient management of Premenstrual Syndrome. In Bio-Psycho-Social Obstetrics and Gynecology (pp. 183-198): Springer.
Petersen, N., Ghahremani, D. G., Rapkin, A. J., Berman, S. M., Wijker, N., Liang, L., & London, E. D. (2019). Resting-state functional connectivity in women with PMDD. Translational psychiatry, 9(1), 1-8.
Ramstead, M. J. D., Badcock, P. B., & Friston, K. J. (2018). Answering Schrödinger's question: A free-energy formulation. Physics of life reviews, 24, 1-16.
Segal, Z. V., Teasdale, J. D., Williams, J. M., & Gemar, M. C. (2002). The mindfulness‐based cognitive therapy adherence scale: Inter‐rater reliability, adherence to protocol and treatment distinctiveness. Clinical Psychology & Psychotherapy, 9(2), 131-138.
Weich, S., Churchill, R., & Lewis, G. (2003). Dysfunctional attitudes and the common mental disorders in primary care. Journal of affective disorders, 75(3), 269-278.
Wong, Q. J. J., & Rapee, R. M. (2016). The aetiology and maintenance of social anxiety disorder: A synthesis of complementary theoretical models and formulation of a new integrated model. Journal of affective disorders, 203, 84-100.
Zawadzki, S. J., Bouman, T., Steg, L., Bojarskich, V., & Druen, P. B. (2020). Translating climate beliefs into action in a changing political landscape. Climatic Change, 1-22.
Zhang, M., Liu, W., Zhou, Y., Li, Y., Qin, Y., & Xu, Y. (2018). Neurodevelopmental toxicity induced by maternal PM2. 5 exposure and protective effects of quercetin and Vitamin C. Chemosphere, 213, 182-196.
_||_