نقش شبکههای اجتماعی مجازی و الگوهای تعاملی معلمان با دانشآموزان در پیشبینی راهبردهای یادگیری دانشآموزان دوره دوم متوسطه
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيمریم قلیپور 1 , وحید فلاح 2 , سیده عصمت رسولی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: شبکههای اجتماعی مجازی#الگوهای تعاملی#راهبردهای یادگیری# معلمان#دانشآموزان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش شبکههای اجتماعی مجازی و الگوهای تعاملی معلمان با دانشآموزان در پیشبینی راهبردهای یادگیری دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان بابل در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 15300 نفر بودند که طبق فرمول کوکران حجم نمونه 374 نفر محاسبه که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس راهبردهای یادگیری پنتریچ و دیگروت (1990)، پرسشنامه شبکههای اجتماعی مجازی ساویتا و لیاکات (2018) و مقیاس الگوهای تعاملی معلمان با دانشآموزان وبلز و همکاران (1993) استفاده شد. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گامبهگام در نرمافزار SPSS نسخه 20 در سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند. نتایج تحلیلها نشان داد که شبکههای اجتماعی مجازی و الگوهای تعاملی معلمان با دانشآموزان با راهبردهای یادگیری دانشآموزان دوره دوم متوسطه رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین، شبکههای اجتماعی مجازی و الگوهای تعاملی معلمان با دانشآموزان نقش معناداری در پیشبینی راهبردهای یادگیری آنان داشتند (001/0>P). با توجه به نتایج برای بهبود راهبردهای یادگیری دانشآموزان دوره دوم متوسطه میتوان میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی را افزایش و میزان الگوهای تعاملی معلمان با دانشآموزان را از طریق کارگاههای آموزشی بهبود بخشید.نتایج تحلیلها نشان داد که شبکههای اجتماعی مجازی و الگوهای تعاملی معلمان با دانشآموزان با راهبردهای یادگیری دانشآموزان دوره دوم متوسطه رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین، شبکههای اجتماعی مجازی و الگوهای تعاملی معلمان با دانشآموزان نقش معناداری در پیشبینی راهبردهای یادگیری آنان داشتند (001/0>P). با توجه به نتایج برای بهبود راهبردهای یادگیری دانشآموزان دوره دوم متوسطه میتوان میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی را افزایش و میزان الگوهای تعاملی معلمان با دانشآموزان را از طریق کارگاههای آموزشی بهبود بخشید.
The aim of present research was determine the role of virtual social networks and interaction patterns of teachers with students in predicting learning strategies of secondary school students. This study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was cross-sectional from type of correlation. The study population was the secondary school students of Babol city in the 2018-19 academic years with number 15300 people, which according to the Cochran's formula the sample size was calculated 374 people who were selected by multi-stage cluster sampling method. To collected data used from the Pintrich & DeGroot learning strategies scale (1990), Savita & Liyaqat virtual social network questionnaire (2018) and Wubbels & et al interaction patterns of teachers with students scale (1993). Data were analyzed by methods of Pearson correlation coefficient and multiple regression with stepwise model in SPSS software version 20 at a significance level of 0.05. The results of analysis showed that virtual social networks and interaction patterns of teachers with students had a positive and significant relationship with the learning strategies of secondary school students. Also, virtual social networks and interaction patterns of teachers with students played a significant role in predicting their learning strategies (p < 0.001). According to the results to improve the learning strategies of secondary school students can increase the rate use of virtual social networks and improve the interaction patterns of teachers with students through workshops.
بخشی پریخانی، سمیه؛ حامدی نسب، صادق و پورشافعی، هادی. (1397). نقش شبکههای اجتماعی مجازی در راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و رشد توانایی آیندهپژوهی دانشجویان. فصلنامه آیندهپژوهی مدیریت، 28(114)، 15-1.
حامدی نسب، صادق و آیتی، محسن. (1398). نقش استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در توسعه حرفهای دبیران زبان انگلیسی. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 13(45)، 140-127.
رضائی، اکبر؛ خورشا، محسن و مقامی، حمیدرضا. (1391). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی، باورهای انگیزشی و استراتژیهای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان گروههای علوم انسانی و علوم پایه. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 8(26)، 234-211.
علیآبادی، خدیجه؛ رجبیان دهزیره، مریم و درتاج، فریبا. (1396). بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10(5)، 357-345.
محمدی باغملایی، حیدر و یوسفی، فریده. (1397). رابطه ساختاری تعامل معلم- دانشآموز، درگیری تحصیلی و سازگاری دانشآموزان با مدرسه. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 10(2)، 99-75.
Biwer, F., DeBruin, A. B. H., Schreurs, S., & Egbrink, M. G. A. (2020). Future steps in teaching desirably difficult learning strategies: Reflections from the study smart program. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 9(4), 439-446.
Gobel, P., Sandilos, L. E., & Pianta, R. C. (2019). Gains in teacher-child interaction quality and children's school readiness skills: Does it matter where teachers start? Journal of School Psychology, 73, 101-113.
Greenhow, C. (2011). Online social networking and learning: What are the interesting research questions? International Journal of Cyber Behavior, 1(1), 36-50.
Krishnan, S., & Lymm, J. (2016). Determinants of virtual social networks diffusion: Insights from cross-country data. Computers in Human Behavior, 54, 691-700.
Kupers, E., & VanDijk, M. (2020). Creativity in interaction: the dynamics of teacher-student interactions during a musical composition task. Thinking Skills and Creativity, 36, 1-8.
Luna-Cortes, G. (2017). The influence of symbolic consumption on experience value and the use of virtual social networks. Spanish Journal of Marketing - ESIC, 21(1), 39-51.
Martin-Lobo, P., Martinez-Alvarez, I., Muelas, A., Pradas, S., & Magrenan, A. (2018). A study of 16 years old student learning strategies from a neuropsychological perspective: An intervention proposal. Trends in Neuroscience and Education, 11, 1-8.
Oviawe, J. I. (2020). Effect of student-interaction patterns on students’ academic performance in basic technology in Edo state secondary schools. Journal of Technology and Operations Management, 15(1), 1-14,
Pintrich, P. R., & DeGroot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
Savita, G., & Liyaqat, B. (2018). Social networking usage questionnaire: Development and validation in an Indian higher education context. Turkish Online Journal of Distance Education, 19(4), 214-227.
Sun, X., Dong, J., Tang, R., Xu, M., Qi, L., & Cai, Y. (2015). Topological evolution of virtual social networks by modeling social activities. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 433, 259-267.
Torralba, K. D., & Doo, L. (2020). Active learning strategies to improve progression from knowledge to action. Rheumatic Disease Clinics of North America, 46(1), 1-19.
Tosun, N. (2018). Social networks as a learning and teaching environment and security in social networks. Journal of Education and Training Studies, 6(1), 194-199.
Virtanen, T. E., Vaaland, G. S., & Ertesvag, S. K. (2018). Associations between observed patterns of classroom interactions and teacher wellbeing in lower secondary school. Teaching and Teacher Education, 77, 240-252.
Wubbels, T., Creton, H., Levy, J., & Hooymayers, H. (1993). The model for interpersonal behaviour. In T. Wubbels., & J. Levy. (Eds.), Do you know what you look like? Interpersonal relations in education, London: The Falmer Press.
Zhang, L. J., Thomas, N., & Qin, T. L. (2019). Language learning strategy research in System: Looking back and looking forward. System, 84, 87-92.
Zhang, L. J., & Zhang, D. (2020). Dialogic discussion as a platform for constructing knowledge: student-teachers’ interaction patterns and strategies in learning to teach English. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 5(22), 1-24.
_||_