مدلیابی تاثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی زنان با نقش میانجی سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيراضیه کاظمی رودبالی 1 , سیفاله فضلالهی 2 * , علیاکبر خوشگفتار مقدم 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: فرهنگ سازمانی# رضایت شغلی#سرمایه اجتماعی# رفتار شهروندی سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی مدلیابی تاثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی زنان با نقش میانجی سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی بود. این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش همه کارمندان زن اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس در سال 1396 بودند. طبق فرمول کوکران نمونه پژوهش 94 نفر برآورد که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای فرهنگ سازمانی (رابینز، 1986)، رضایت شغلی (اسمیت و همکاران، 1969)، سرمایه اجتماعی (پاژاک، 2006) و رفتار شهروندی سازمانی (پودساکف و همکاران، 1990) بود. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و Amos تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که فرهنگ سازمانی بر سرمایه اجتماعی، رفتار شهروندی سازمانی و رضایت شغلی تاثیر مستقیم و معنادار و سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی بر رضایت شغلی تاثیر مستقیم و معنادار داشت. همچنین، فرهنگ سازمانی با میانجی سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی بر رضایت شغلی تاثیر غیرمستقیم و معنادار داشت (05/0p < ). با توجه به نتایج، برای بهبود رضایت شغلی زنان میتوان از طریق کارگاههای آموزشی میزان فرهنگ سازمانی، سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی آنان را بهبود بخشید.
The aim of present research was investigate the modeling the impact of organizational culture on job satisfaction with mediating role of social capital and organizational citizenship behavior. This study was descriptive from type of correlation. The research statistical population was the female employees of Martyr and Veterans Affairs Foundation of Fars province in 2017 year. According to Cochran's formula, the study sample was 94 people who were selected by cluster random sampling method. The research tools was the questionnaires of organizational culture (Robbins, 1986), job satisfaction (Smith and et all, 1969) social capital (Pajak, 2006) and organizational citizenship behavior (Podsakoff and et all, 1990). Data were analyzed by structural equation modeling method in SPSS and Amos software. The findings showed that organizational culture had significant and direct effect on social capital, organizational citizenship behavior and job satisfaction and social capital and organizational citizenship behavior ad significant and direct effect on job satisfaction. Also, organizational culture had significant and indirect effect on job satisfaction with mediating social capital and organizational citizenship behavior (p < 0.05). According to the results, in order to improve women's job satisfaction can be improved their organizational culture, social capital and organizational citizenship behavior through workshops.