عملکرد صداوسیمای استان ایلام در انعکاس برنامههای کاندیداهای مجلس شورای اسلامی: مورد مطالعه حوزه شمال استان
محورهای موضوعی : انتخاباتاحمد علیمحمدی 1 , علی مرادی 2 , ادریس بهشتی نیا 3
1 - دانشجوی دکتری علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد اسلام آبادغرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آبادغرب، کرمانشاه، ایران.
3 - استادیار گروه علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: انتخابات, تکنیک دلفی, انعکاس برنامه ها, صداو سیما, شبکه استانی ایلام,
چکیده مقاله :
یکی از عوامل موثر بر انعکاس برنامه های نامزدهای انتخاباتی، رسانههای گروهی هستند که از طریق تاثیرگذاری در عقاید و افکار افراد و جلب اعتماد و اعتقاد آنان و ایجاد همکاری و هماهنگی عمومی اقدام می کنند. پژوهش حاضر با هدف عملکرد صداوسیمای استان ایلام در انعکاس برنامههای کاندیداهای مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حوزه شمال استان صورت گرفته است. روش این مطالعه در بعد هدف توصیفی از پیمایشی است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخت و جامعه آماری بخش دلفی شامل 30 نفر از متخصصان بهصورت نمونهگیری هدفمند و در بخش پیمایش شهروندان 21 سال به بالای شهرهای حوزه شمالی در سال 1401 که بر اساس نرمافزار سمپل پاور 380 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادههای به دست آمده از طریق نرمافزار SPSS و با آزمون تی تک نمونه ای آزمون شدند. نتایج نشان می دهد که میانگین نمره تأثیر صدا و سیما در انعکاس برنامه های کاندیدها 79/37، بالا بردن میزان مشارکت مردم 91/20، انتخاب فرد اصلح برابر 97/10، شفاف سازی و اطلاع رسانی به مردم 10/14، انعکاس ویژگی های شخصیتی کاندیدا 01/14 و در مطالبه گری از منتخبین قبلی 19/13 است.
One of the factors influencing the reflection of election candidates' programs is the mass media, which act by influencing the opinions and thoughts of people, gaining their trust and belief, and creating public cooperation and harmony. The current research has been conducted with the aim of the performance of the radio and television of Ilam province in reflecting the programs of the candidates of the Islamic Council with an emphasis on the northern area of the province. The method of this study is a descriptive survey. The data collection tool was a questionnaire made by the researcher and the statistical population of the Delphi department included 30 specialists in the form of targeted sampling and in the survey section of citizens 21 years and above in the cities of the northern region in 1401, based on the Sample Power software, 380 people were selected by multi-stage cluster sampling. The obtained data were tested through SPSS software and one-sample t-test. The results show that the average score of the influence of radio and television in reflecting the programs of the candidates is 37.79, increasing the participation rate of the people is 20.91, choosing the right person is equal to 10.97, clarifying and informing the people is 14.10, reflecting the characteristics The personality of the candidate is 01/14 and in demanding from the previous elected officials is 19/13.
_||_