نقش سرمایه اجتماعی در مشارکت انتخابات (مطالعه موردی : ایلام)
محورهای موضوعی : انتخابات
احمد شوهانی
1
(استادیار دانشگاه پیام نور(نویسنده مسئول))
نادر شوهانی
2
(استادیار دانشگاه پیام نور)
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, اعتماد اجتماعی, روابط اجتماعی, مشارکت انتخابات, ,
چکیده مقاله :
بیان مساله :مفهوم و نظریه سرمایه اجتماعی طی سالهای 1990 به این سو با اقبال قابل توجه اندیشمندان و محققان رشتههای مختلف علوم اجتماعی (اقتصاد،جامعه شناسی، علوم سیاسی و...) مواجه شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-تحلیلی است هدف اصلی این مقاله پاسخ به چرایی این مسئله و تبیین آن است. روش جمع آوری، تلفیقی از روش کتابخانه ای و میدانی است. متغیر مستقل در این تحقیق، سرمایه اجتماعی است که با سه شاخص اعتماد اجتماعی، روابط اجتماعی و همبستگی اجتماعی مورد سنجش قرار گرفته است. متغییر وابسته در این تحقیق مشارکت انتخاباتی است که با سه شاخص انتخابات ریاست جمهوری ،شورای شهر و مجلس شوررای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های تحقیق : سرمایه اجتماعی نقش اساسی بر شرکت مردم در انتخابات دارد و به هر میزان که بر سرمایه اجتماعی جامعه افزوده شود بر میزان مشارکت شهروندان افزوده خواهد شد. یافتههای تحقیق نشان می دهد که میان اعتماد احتماعی و مشارکت انتخاباتی رابطه معناداری وجود دارد. از طرفی بین شبکههای روابط اجتماعی و همین طور بین میزان انسجام و همبستگی اجتماعی و مشارکت انتخابات آنان رابطه معناداری وجود دارد. با این اختلاف که به هر میزان شناخت انتخابات در حوزه کوچکتر برگزار گردد اعتماد و روابط بیشتر و به هر میزان این حوزه بزرگتر گردد اعتماد کمتر و مشارکت نیز کمتر است بطوریکه میزان مشارکت در شوراهای شهر بیشتر از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری است جمهوری است
‎ Statement of Problem: The concept and theory of social capital during the 1990s has ‎been met with considerable interest from scholars and scholars in various fields of social ‎sciences (economics, sociology, political science, etc.). The research method‏:‏‎ in this research is descriptive-analytical. The main purpose of ‎this paper is to answer the reason for this issue and explain it. Collection method is a ‎combination of library and field method. Research findings: Social capital has a key role to play in the participation of the people ‎in the elections and will increase the participation of citizens in any way that adds to the ‎social capital of the community. Findings of the research show that there is a significant ‎relationship between social trust and electoral participation. On the other hand, there is a ‎meaningful relationship between social networking networks and also between the ‎degree of cohesion and social solidarity and their participation in elections. With the ‎difference that, as far as the recognition of the elections in the smaller area is concerned, ‎there is more trust and relations, and to any extent this area, there is less trust and ‎participation, so that participation in city councils is more than parliamentary and ‎presidential elections.
_||_