راهبرد توسعه گردشگری ایران در عصر جهانی شدن و پیامدهای آن
محورهای موضوعی : روابط بین المللمحمد رضا لنجانی 1 , مهدی مطهرنیا 2 , محمد ترابی 3
1 - دانشجوی دکترای روابط بین الملل، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - استادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3 - استادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: جهانی شدن, توسعه, ایران, گردشگری, مناطق آزاد تجاری,
چکیده مقاله :
گردشگری بزرگترین صنعت جهان به شمار می رود به طوری که بیش از یک سوم ارزش کل تجارت خدمات در سطح جهانی را به خود اختصاص داده است. گردشگری جهانی را می توان به عنوان یک عامل راهبردی بالقوه برای رشد اقتصادی در نظر گرفت. صنعت گردشگری در ایران علیرغم داشتن جاذبه های فراوان نقش بسیار ناچیزی در اقتصاد کشور ایفا می کند. این در حالی است که جهانی شدن از طریق مرززدایی، تسهیل در مقررات آمد و شد و بهبود امر حمل و نقل و ارتباطات می تواند در افزایش گردشگران بین المللی و تحول این صنعت بسیار موثر باشد. نویسندگان بر این باورند که امنیت و تنش های سیاسی حاکم در جامعه میزبان، جاذبه های تاریخی فرهنگی و تضادهای فرهنگی میان جامعه میزبان و مبدا از جمله عوامل تعیین کننده در عرصه گردشگری در عصر جهانی شدن محسوب می شوند. البته هرگز نباید از تاثیرات فناوری رایانه در عرصه سفر، هزینه های اقامتگاهی و حمل و نقل و میزان تبلیغات مربوط به گردشگری در جامعه میزبان نیز در راستای جذب گردشگر بین المللی غافل ماند. این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی ضمن تحلیل وضعیت کنونی گردشگری ایران، به شکل و وضعیت گردشگری در عصر جهانی شدن میپردازد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دولت باید زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی در توسعه زیرساخت های گردشگری را فراهم ساخته و امنیت لازم را برای مسافران خارجی مهیا سازد و زمینه ورود آسانتر آنها به کشور را فراهم کند.
Tourism is the world's largest industry, accounting for more than a third of the total value of the global service trade. Global tourism can be considered as a potential strategic factor for economic growth. The tourism industry in Iran, despite having many attractions, plays a very small role in the country's economy. At the same time, globalization through demarcation, facilitation of traffic regulations, and improvement of transportation and communications can be very effective in increasing international tourism and the evolution of this industry. The authors believe that the security and political tensions in the host society, historical and cultural attractions and cultural conflicts between the host society and the origin are among the determining factors in the field of tourism in the age of globalization. Of course, the effects of computer technology in the field of travel, accommodation and transportation costs and the amount of tourism-related advertising in the host community should never be neglected in order to attract international tourists. This research uses a descriptive-analytical method while analyzing the current situation of tourism in Iran, the form and situation of tourism in the era of globalization. The results of the research indicate that the government should provide the ground for private sector and foreign investors to invest in the development of tourism infrastructure and provide the necessary security for foreign travelers and make it easier for them to enter the country.
_||_