نقش دیپلماسی فرهنگی در برندسازی ملی ژاپن
محورهای موضوعی : روابط بین المللسید داود آقایی 1 , میلاد ادیب سرشکی 2
1 - استاد گروه مطالعات منطقهای دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری، گروه مطالعات منطقهای، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: قدرت نرم, دیپلماسی فرهنگی, تصویرسازی, برند ملی, ژاپن جذاب,
چکیده مقاله :
با گسترش فناوری اطلاعات، افزایش ارتباطات بین جوامع و رشد آگاهی از اتفاقات و رویدادها در سایر نقاط جهان، دولتها افزایش قدرت نرم خود را بهعنوان مکملی در کنار قدرت سخت در سیاستهای کلان خود قرار دادهاند لذا ساخت برند ملی معتبر برای دولتهای جهان حائز اهمیت گشته است چراکه بخوبی دریافته اند که هرچه تصویر بهتری از خود و کشورهایشان در اذهان مردم سایر کشورها ایجاد نمایند در پیشبرد اهداف و منافعشان موفقتر خواهند بود. دیپلماسی فرهنگی یکی از ابزار اعمال قدرت نرم در دست کشورها در ورای مرزها و یکی از ارکان اصلی دیپلماسی عمومی بهمنظور تأثیرگذاری بر جوامع هدف می باشد. ژاپن ازجمله کشورهای دارای قدرت نرم بالا بوده و تنها کشور غیر غربی حاضر در بین ده کشور برتر در رتبه بندیهای بینالمللی می باشد. در این مقاله با تشریح اجزاء دیپلماسی فرهنگی و با استفاده از سه شاخص اصلی رتبهبندی قدرت نرم کشورها، ساخت برند ملی این کشور و نقاط ضعف و قوت آن تشریح میگردد. فرضیه پژوهش این است که فرهنگ که یکی از ابعاد مهم در برندسازی ملی می باشد که نقطه قوت ژاپن بوده و تصویر بین المللی این کشور را ارتقا داده است.
With the expansion of information technology, the increase of communication between societies, and the growth of awareness of events in other parts of the world, governments have increased their soft power as a supplement to hard power in their macro policies, so building a reliable national brand has become important for the governments of the world. It is because they have well understood that the better image they create of themselves and their countries in the minds of the people of other countries, the more successful they will be in advancing their goals and interests. Cultural diplomacy is one of the tools for exercising soft power in the hands of countries beyond the borders and one of the main pillars of public diplomacy in order to influence the target sosieties. Japan is one of the countries with high soft power and is the only non-Western country among the top ten countries in international rankings. In this article, by describing the components of cultural diplomacy and using the three main indicators of countries' soft power ranking, the construction of this country's national brand and its weaknesses and strengths are explained. The research hypothesis is that culture, which is one of the important dimensions in nation branding, is Japan's strong point and has improved the international image of this country.
_||_