پیشینی عاطفی: نظری به تجربهى زیباییشناختی نزد میکل دوفرن
محورهای موضوعی : فلسفه
کلید واژه: میکل دوفرن, پیشینی, پیشینی عاطفی, عمق, تجربه زیباییشناختی,
چکیده مقاله :
میکل دوفرن پدیدارشناسی کمتر شناخته شده در سنت پدیدارشناسی فرانسوی است که بیش از هر یک از پدیدارشناسان مطرح دورانش به مسئله زیباییشناسی و هنر پرداخته است. مهمترین دستاورد دوفرن در پدیدارشناسی طرح تعریفی نوین، و پدیدارشناختی، از امر پیشینی و معرفی مفهوم پیشینی عاطفی در زیباییشناسی بهمثابهى عامل اصلی برآورندهى تجربهى زیباییشناختی است. در این جستار مختصر کوشیده شده است تا مفهوم پیشینی در فلسفه دوفرن و به طور خاص نقش پیشینی عاطفی در تجربه زیباییشناختی مورد بررسی قرار گیرد تا امکان درک درستی از پروژه زیباییشناسی دوفرن فراهم شود.
French philosopher and aesthetician, Mikel Dufrenne, is not such well-known in the phenomenological tradition, thought he was more concerned with aesthetics and art than his contemporary phenomenologists. In his book, The Phenomenology of Aesthetic Experience, he presents a phenomenological attitude, through merging aesthetics with art, which differentiates him from his contemporaries. In this book,he presents a new phenomenological definition of the a priori and considers the concept of the “affective a priori” as a main principle in the aesthetic experience. This article attempts to clarify the concept of a priori in Dufrenne’s doctrine, and particularly the role of the affective a priori in the aesthetic experience, as the keys to a better understanding of his idea.
اسپیگلبرگ، هربرت، جنبش پدیدارشناسی: درآمدی تاریخی، ترجمه مسعود علیا، تهران، مینوی خرد، 1391ش.
Berman, M., Dufrenne & Merleau-Ponty: A Comparative Meditation on Phenomenology, Analecta Husserliana CIII, 2009, pp.145-160.
Dufrenne, M., Phenomenology of Aesthetic Experience, Evanston, IL: Northwestern University Press,1979.
Idem, The Notion of The A Priori, Evanston, IL: Northwestern University Press, 2009.
Husserl, E., Formal and Transcendental Logic, Netherlands, Nijhoff/The Hague, 1969.
Merleau-Ponty, M., Phenomenology of Perception, London & New York, Routledge, 2012.