مؤلفه های زندگی معنادار از دیدگاه جان کاتینگهام
محورهای موضوعی : فلسفهامیرعباس علیزمانی 1 , مهدی غفوریان 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: کاتینگهام, دین, معنویت, عمل, اخلاق, موفقیت, معنای زندگی, دلیل قطعی, سرشت انسانی,
چکیده مقاله :
یکی از موضوعات مهم مورد بحث در فلسفه، معنای زندگی است که جان کاتینگهام با نگارش کتابدر باب معنای زندگی، این موضوع را مورد بحث قرار داده است. وی با بیان اینکه تنها انسان است کهبه سبب وضعیت خاص وجودی اش از معنای زندگی پرسش می کند، اهمیت پرداختن به این پرسشرا خاطر نشان می کند. نزد کاتینگهام، مؤلفه هایی که زندگی را معنادار می سازند عبارتند از: عمق وجدیت، هدفمندی، خودآگاهی و خودمختاری، اخلاقی بودن (پیروی از ارزش های عینی اخلاقی)،موفقیت آمیز بودن و سرانجام خداباوری یا زندگی متدینانه. معنای زندگی از طریق اخلاقی زیستنکه منجر به برآورده شدن نیازها و شکوفایی استعدادهای سرشت انسانی ما م یشود، حاصل می گردد.اما از نظرگاهی صرفاً انسانی، سرشت انسانی ما چیزی بیش از امیال و خواست ههای ممکنی نیست کهمحصول جهش ژنی است. بدین ترتیب، احکام اخلاقی نیز که بر مبنای این سرشت و ماهیت بنا شدهاست، از ارزش عینی برخوردار نیست. علاوه بر این، با توجه به سرشت آسیب پذیر و ضعیف انسان کههمواره در معرض ناکامی و شکست برنامه ها و فعالیت هایش است، تنها در پرتو نگرش دینی و معنویکه بر طبق آن خداوند خیرخواه، زندگی اخلاقی را از ما خواسته است هم می توان دلیلی قطعی برایپیروی از احکام و ارزش های عینی اخلاقی یافت و هم روح امید به موفقیت و معناداری زندگی را درزندگی انسان دمید. به عقیده کاتینگهام فهم، قبول و برخورداری از نگرش دینی و معنوی نیز مبتنیبر انجامِ اعمالِ مورد توصیه دین است. به نظر نگارندگان، تلاش کاتینگهام در توضیح اینکه چگونه خداباوری بدون فرض مفهوم زندگی پس از مرگ تأمین کننده ی موفقیت آمیز بودن زندگی استمقرون به صواب نیست
The meaning of life is one of the most important subjects in philosophythat John Cottingham in “on the meaning of life” discusses this. Thequestion of the meaning of life is important in his view because justhuman being asks “what is the meaning of life” because of his certainexistential situation. In Cottingham’s view, the characteristics of themeaning of life are profundity or seriousness, achievement, selfawarenessand autonomy, moral life i.e. moral objective values, successand theism or religious life. Cottingham holds that moral life cansatisfy human needs and flourish his talents. But our human nature ispurely result of genetic mutation in simply human view. Thereforemoral judgments do not have objective value because they depend onthis nature. Moreover, human being would not be successful in hisprojects and activities because of his vulnerable and fragile nature. Wecan reach conclusive reason for objective moral judgments and valuesand being hopeful for successful and meaningful life only if we rely onreligious and spiritual worldview which that benevolent god desires usto be moral. In Cottingham’s view, Understanding and acceptingreligious and spiritual worldview depends on exercising religiouspractices. in my humble opinion, Cottingham cannot explain howtheism support successful life because he does not use the concept oflife after death.