ارائه الگوی خود توسعهای مدیران مدارس ابتدایی استان خوزستان
محورهای موضوعی : مدیریتنگار اشتری لرکی 1 , محمد حسین پور 2 , لیلا بهمئی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران.
کلید واژه: خودتوسعه ای, مدیران مدارس ابتدایی, مطالعه کیفی,
چکیده مقاله :
مدیریت مؤثر در مدارس ابتدایی نقش بسزایی در کیفیت آموزشوپرورش دارد و مدیران بهعنوان رهبران آموزشی باید تواناییهای خود را بهطور مداوم توسعه دهند. در استان خوزستان، با توجه به چالشهای خاص اجتماعی و اقتصادی، نیاز به یک الگوی خود توسعهای برای مدیران مدارس ابتدایی احساس میشود تا بتوانند با بهبود مهارتها و دانش خود، به ارتقاء کیفیت آموزشی و افزایش رضایت دانشآموزان و والدین کمک کنند. لذا این تحقیق به ارائه یک الگوی خود توسعهای برای مدیران مدارس ابتدایی استان خوزستان میپردازد، که شامل شناسایی ابعاد کلیدی و مؤلفههای مرتبط با فرآیند خود توسعهای است. این پژوهش از روش کیفی و تحلیل متا-سنتز بهره گرفته و به بررسی ۲۶۷۰ سند علمی شامل مقالات، کتابها و پایاننامهها پرداخته است. از میان این اسناد، ۷۰ سند بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای تأیید و غنیسازی الگو، مصاحبههایی با ۱۳ مدیر مدارس ابتدایی استان خوزستان انجام شد. این مصاحبهها به جمعآوری نظرات و تجربیات مدیران در زمینه خود توسعهای کمک کرده و به درک عمیقتری از چالشها و فرصتهای موجود در این حوزه منجر شده است. نتایج نشان میدهد که پنج بعد کلیدی شامل عوامل زمینهای فردی و سازمانی، فرآیندها و استراتژیهای خود توسعهای و نتایج آن شناساییشدهاند. این ابعاد به همراه ۲۴ مؤلفه و ۴۹ زیرمؤلفه، الگوی نهایی خود توسعهای برای مدیران مدارس ابتدایی استان خوزستان را شکل میدهند. این الگو میتواند بهعنوان راهنمایی برای مدیران در راستای بهبود مهارتها، افزایش کارایی و ایجاد محیطی مؤثر و پویا در مدارس ابتدایی مورداستفاده قرار گیرد.
Effective management in elementary schools plays a crucial role in the quality of education, and school leaders must continuously develop their competencies. Given the specific social and economic challenges in Khuzestan province, there is a pressing need for a self-development model for elementary school managers.
This model aims to enhance their skills and knowledge, improving educational quality and increasing satisfaction among students and parents. This research focuses on presenting a self-development model for elementary school managers in Khuzestan, identifying key dimensions and components related to the self-development process. Utilizing a qualitative approach and meta-synthesis analysis, the study examined 2,670 scholarly documents, including articles, books, and theses. From these, 70 documents were selected as samples.
To enrich and validate the model, interviews were conducted with 13 elementary school managers in Khuzestan. These interviews facilitated the collection of managers' insights and experiences regarding self-development, leading to a deeper understanding of this area's existing challenges and opportunities.
The findings reveal five key dimensions, including individual and organizational contextual factors, self-development processes, strategies, and outcomes.
Together with 24 components and 49 sub-components, these dimensions form the final self-development model for elementary school managers in Khuzestan. This model can serve as a practical guide for managers to enhance their skills, increase efficiency, and create a dynamic and effective environment in elementary schools.
ابیلی، خدایار؛ مزاری، ابراهیم و زمانی، مهسا (1398)، برنامه¬ریزی توسعه فردی (راهنمای عمل خودتوسعه¬ای مدیران و کارکنان)، تهران: انتشارات ابجد.https://www.gisoom.com/book/11213908/
پورکریمی، جواد و مزاری، ابراهیم (1396)، نقش واسطه¬ای خودتوسعه¬ای در رابطه رهبری تحول¬افرین و چابکی سرمایه انسانی، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 6(2): 124-101¬.20.1001.1.23221518.1396.6.2.5.4
خنیفر، حسین، مسلمی، ناهید (1402). کتاب اصول و مبانی روش های پژوهش کیفی، نشر نگاه دانش.https://www.adinehbook.com/product/9641573462/
گودرزی، محمدعلی و مزاری، ابراهیم (1397)، تبیین یادگیری سازمانی سازمانی از طریق رفتارهای خودتوسعه¬¬ای مدیران، آموزش در علوم انسانی، در نوبت چاپ.
مزاری، ابراهیم (1398)، طراحی الگوی خودتوسعه¬ای رهبری مدیران دانشگاه¬ها و مراکز آموزش عالی (مورد: دانشگاه تهران)، رساله دکتری منتشرنشده، دانشکده روان¬شناسی و علوم¬تربیتی دانشگاه تهران.
مصلحی، سارا، منصوری، هاجر، (1403)، اهمیت هوش معنوی و ارتباط موثر بر توسعهای معلمان در سیستم آموزشی، همایش ملی علوم انسانی با رویکرد نوین، اولین همایش ملی علوم انسانی با رویکرد نوین (841 تا 854)https://civilica.com/doc/2049151/
میرکمالی، سیدمحمد و مزاری، ابراهیم (1396)، نقش خودتوسعه¬ای بر آمادگی برای تغییر کارکنان مراکز آموزش عالی، میانجی¬گری بهسازی سازمانی، مدیریت و برنامه¬ریزی در نظام¬های آموزشی، 10(2): 60-33
.https://mpes.sbu.ac.ir/article_98448.html
References
Annis F.C. (2016). Clarifying the Definition, Techniques, and Integration of Self Development to Enhance Army Officer Leader Development. Dissertation,
Northcentral University, Graduate Faculty of the School of Education. https://www.amazon.com/Clarifying-Definition-Integration-Self-Development-Development-ebook/dp/B072FHNKLV
Black S.A. (2015). Qualities of effective leadership I higher education. Open Journal of
Leadership, 4, 45-66.DOI: 10.4236/ojl.2015.42006
Bolden R, Gosiling J, Peters K, & Ryan M. (2012). Academic Leadership: Changing conceptions, identities and experiences in UK higher education. Published by the Leadership Foundation for Higher Education.DOI:10.13140/2.1.1957.6009
Bowman R. (2015). Teachers as leaders: A commitment to self-Development. Academic
Exchange Quarterly, 19 (1): 1-10.DOI:10.30924/mjcmi.24.si.3
Boyce L.A, Zaccaro S.J, Wisecarver M.Z. (2010). Propensity for self-development of
leadership attributes: Understanding, predicting, and supporting performance of leader
self-development. The Leadership Quarterly, 21: 159–178.https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2009.10.012
Cavanaugh C.M. (2016). Beyond cheerleaders and checklists: The effect of the
feedback environment on employee self-development. Dissertation, University of
Akron. https://www.researchgate.net/publication/349551341_Beyond_Cheerleaders_and_Checklists_The_effects_of_the_feedback_environment_on_employee_self-development/citation/download
Day D. V. & Zaccaro S. J. (2004). Toward a science of leader development. In D. V.
Day, S. J. Zaccaro, & S. M. Halpin (Eds.), Leader development for transforming
organization (pp. 383-399). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.https://doi.org/10.4324/9781410610102
Feldman J. (2016). Creativity, Leadership, and Self-Development. Dissertation, Prescott College in Education.10.22034/rmt.2023.543782.2052
Gladwel C. & Hayes L. A. (2016). Self-efficacy and self-awareness: moral insights to
increased leader effectiveness. Journal of Management Development, 35(9),1163-
1173.DOI:10.1108/JMD-01-2016-0011
Greer, J. (2015). Employing PLNs for the self-development of army leaders: A connectivist approach. Dessertation, Walden University.https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/1696
Ilham Y, Romandoni P, Masrokan M, Binti M. (2024). Strategi kepala sekolah dalam meningkatkan motivasi berprestasi dan kepuasan kerja guru. doi: 10.32478/leadership.v5i2.2025
London M, Holtlarsen T. L. N. (2013). Relationships Between Feedback and SelfDevelopment. Group & Organization Management, 24(2) 5-12.DOI:10.1177/1059601199241002
Love A. (2012). Passion and purpose: Leading from the inside out. Leader to Leader,
(65): 50-56. https://doi.org/10.1002/ltl.20036
Neck C.P. & Manz C.C. (2013). Mastering Self-Leadership. Empowering Yourself for
Personal Excellence. 6th ed. Upper Saddle River: Pearson Education.https://www.amazon.com/Mastering-Self-Leadership-Empowering-Yourself-Excellence/dp/0136066453
Rietveld J. (2017). Self-development the key leadership growth. Christian Coaching
Institute. Retrieved March 28, 2017 from http://www. Christian coaching institute.
com.au/blog/3-key-areas-of-leadership-development.
Ross S. (2014). A conceptual model for understanding the process of self-leadership
development and action-steps to promote personal leadership development. Journal of
Management Development, 33(4),299-323.DOI:10.1108/JMD-11-2012-0147
SECU (2017). SEC academic leadership development program. Retrieved March 28,
2017 from https://www. thesecu. com /programs /sec-academic -leadershipdevelopment-program/.
Siddique M.A, Aslam H.D, Khan M. Fatima U. (2011). Impact of academic
Leadership on Faculty’s Motivation, and Organizational Effectiveness in higher
education system. International Journal of Business and Social Science, 2 (8):184-
191.DOI: 10.4236/ajibm.2014.412083
Siliang Y, Cheng Y, Qiaoqiao X, Nirat J, Supawadee K. (2024). Enhancing self-management skills of students through primary school class activities based on the Selection, Design, Organization, and Assessment model: a mixed methods study. Asia Pacific Journal of Education, doi: 10.1080/02188791.2024.2328238
Simmons M.J. (2017). Leader self-development: An emerging strategy for building
leadership capacity. Dissertation, Kansas State University.http://hdl.handle.net/2097/38200
Thompson, P., Constantineau, P. & Fallis, G. (2005) .Academic citizenship: An academic
colleagues working paper. Journal of Academic Ethics, 3, 127-142.https://doi.org/10.1007/s10805-006-9010-8
VanVelsor E, & McCauley C. D. (2004). Our view of leadership development. In C. D.
McCauley & E. VanVelsor (Eds.), The Center for Creative Leadership handbook of
leadership development (pp. 1-22). 2nd ed. San Francisco: Jossey-Bass.https://download.e-bookshelf.de/download/0000/5871/31/L-G-0000587131-0002384797.pdf
Verma R, & Agarwal R.P. (2016). Self-development through Human Value Education.
International Journal of Engineering and Technical Research (IJETR), 4(3), 5-8.DOI: 10.22034/dtj.2021.293786.1016