نقش هوشمندسازی مدارس در افزایش شوق یادگیری با میانجیگری انگیزه پیشرفت در توسعه مدیریت یادگیری
محورهای موضوعی : علوم تربیتینادی علیزاده 1 * , سید مهدیه کاظمی 2
1 - هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی محمودآباد
2 - کارشناس ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد
کلید واژه: هوشمند سازی مدارس , شوق یادگیری , انگیزه پیشرفت , توسعه مدیریت یادگیری,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: در دنیای امروز، ارتقای کیفیت یادگیری و ایجاد شوق در دانشآموزان از مهمترین دغدغههای نظامهای آموزشی به شمار میرود. یکی از رویکردهای نوین در این زمینه، هوشمندسازی مدارس است که میتواند با بهرهگیری از فناوریهای آموزشی، انگیزه و علاقه دانشآموزان به یادگیری را افزایش دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش هوشمندسازی مدارس بر شوق یادگیری دانشآموزان با توجه به نقش میانجی انگیزه پیشرفت در توسعه مدیریت یادگیری بوده است.
روششناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث گردآوری دادهها، توصیفی–همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقاطع مختلف شهرستان محمودآباد در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 15 هزار نفر میباشد. بر اساس جدول مورگان، نمونهای به حجم 280 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه هوشمندسازی مدارس شاویردی (1392)، پرسشنامه استاندارد شوق یادگیری آسوده و نوقابی (1401) و پرسشنامه استاندارد انگیزه پیشرفت هلم دیچ و اسپنس (1977) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف–اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن دادهها و روشهای تحلیل مسیر و رگرسیون با نرمافزارهای SPSS26 و Smart PLS3 در سطح معنیداری 0.05 استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که هوشمندسازی مدارس بر شوق یادگیری دانشآموزان اثر مستقیم و معناداری دارد (ضریب مسیر = 0.245). همچنین یافتهها بیانگر آن است که هوشمندسازی مدارس از طریق تقویت انگیزه پیشرفت، اثر غیرمستقیم و معناداری بر شوق یادگیری دارد (ضریب مسیر = 2.430). مقایسه دو مدل نشان داد که نقش انگیزه پیشرفت بهعنوان میانجی، شدت و کیفیت اثر هوشمندسازی مدارس بر شوق یادگیری را افزایش میدهد.
نتیجهگیری: هوشمندسازی مدارس بهعنوان یک رویکرد نوین آموزشی میتواند زمینهساز افزایش شوق یادگیری در دانشآموزان باشد. نتایج این پژوهش نشان داد که علاوه بر اثر مستقیم، انگیزه پیشرفت نقش مهمی در تقویت این رابطه ایفا میکند. توجه ویژه و سیاست گذاری در این امر میتواند به بهبود مدیریت یادگیری و ارتقای کیفیت آموزشی منجر شود.
Introduction: In today’s world, enhancing the quality of learning and fostering students’ enthusiasm are among the major concerns of educational systems. One of the modern approaches in this regard is the smartification of schools, which, by utilizing educational technologies, can increase students’ motivation and interest in learning. The purpose of the present study is to examine the role of school smartification in students’ learning enthusiasm, considering the mediating role of achievement motivation.
Methodology: The present study was applied in purpose and descriptive–correlational in design. The statistical population included 15,000 students in Mahmoudabad during the 2023–2024 academic year, from which 280 students were selected through stratified random sampling based on Morgan’s table. Data were collected using the Smart School Questionnaire by Shavirdi (2013), the Learning Enthusiasm Questionnaire by Asoodeh and Noqabi (2022), and the Achievement Motivation Questionnaire by Helmreich and Spence (1977). Data analysis involved the Kolmogorov–Smirnov test to assess normality, followed by path analysis and regression using SPSS26 and SmartPLS3 at a significance level of 0.05.
Findings: The results indicated that school smartification has a direct and significant effect on students’ learning enthusiasm (path coefficient = 0.245). Moreover, the findings showed that school smartification, through the enhancement of achievement motivation, has an indirect and significant effect on learning enthusiasm (path coefficient = 2.430). Comparing the two models revealed that achievement motivation, as a mediator, increases both the intensity and quality of the effect of school smartification on learning enthusiasm.
Conclusion: School smartification, as a modern educational approach, can serve as a foundation for increasing students’ enthusiasm for learning. The results of this study demonstrated that, in addition to its direct effect, achievement motivation plays a crucial role in strengthening this relationship. Therefore, educational managers and policymakers should pay special attention to the development of smart schools while simultaneously providing strategies to enhance students’ achievement motivation. This can lead to improved learning management and higher educational quality.
References
Abdi, Z., Nourani Joorjadeh, S. S., & Yousefi Abkesari, S. F. (2017). Examining the impact of using modern teaching methods on students’ motivation and enthusiasm for learning. The 2nd National Conference on New Approaches in Education and Research, Mahmoudabad, Iran. (Persian)
Alneyadi, S., Wardat, Y., Alshannag, Q., & Abu-Al-Aish, A. (2023). The effect of using smart e-learning app on the academic achievement of eighth-grade students. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 19(4), em2248. https://doi.org/10.29333/ejmste/13067
Ashikuzzaman, M. (2024). Role of audio-visual materials in enhancing classroom learning. Library & Information Science Education Network. https://doi.org/10.5281/zenodo.13245678
Asadi, Z., Gholamian, F., & Esfandiari Qalehzou, M. (2023). Smart schools and their impact on creating motivation and interest among elementary students. The 3rd International Conference on Educational Sciences, Counseling, Psychology, and Social Sciences, Hamedan, Iran. Retrieved from https://civilica.com/doc/1951218
Bautista, G., & López-Costa, M. (2025). Smart learning spaces considering the integration of the pedagogical, environmental and digital dimensions: A systematic review. Learning Environments Research, 28, 455–472. https://doi.org/10.1007/s10984-025-09551-2
Basileo, L. D., Otto, B., Lyons, M., Vannini, N., & Toth, M. D. (2024). The role of self-efficacy, motivation, and perceived support of students’ basic psychological needs in academic achievement. Frontiers in Education, 9, Article 1385442. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1385442
Cents-Boonstra, M., Lichtwarck-Aschoff, A., Denessen, E., Aelterman, N., & Haerens, L. (2021). Fostering student engagement with motivating teaching: An observation study of teacher and student behaviours. Research Papers in Education, 36(6), 754–779. https://doi.org/10.1080/02671522.2020.1767184
Heydari Sarab Badieh, H. (2020). Examining and understanding the smartization of the modern educational system of schools in the student learning process. New Approaches in Islamic Studies Journal, Issue 4, 143–168. Retrieved from https://civilica.com/doc/1500750
Jalilian, S., Azimpour, E., Mohammadi, Sh., & Mohammadzadeh, R. (2017). The extent to which teachers in smart schools possess the required teaching skills using ICT. Teaching Research Quarterly, 5(1), 107–125. (Persian)
Lee, S., & Lee, K. (2024). Smart teachers in smart schools in a smart city: Teachers as adaptive agents of educational technology reforms. Learning, Media and Technology, 49(3), 456–477. https://doi.org/10.1080/17439884.2023.2207143
Lin, H., & Chen, Q. (2024). Artificial intelligence-integrated educational applications and college students’ creativity and academic emotions: Students and teachers’ perceptions and attitudes. BMC Psychology, 12, Article 487. https://doi.org/10.1186/s40359-024-01979-0
Liu, X., & Ren, X. (2022). Analysis of the mediating role of psychological empowerment between perceived leader trust and employee work performance. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(11), 6712. https://doi.org/10.3390/ijerph19116712
Liu, Y., Ma, S., & Chen, Y. (2024). The impacts of learning motivation, emotional engagement and psychological capital on academic performance in a blended learning university course. Frontiers in Psychology, 15, Article 1357936. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1357936
Wong, Z. Y., Liem, G. A. D., Chan, M., & Datu, J. A. D. (2024). Student engagement and its association with academic achievement and subjective well-being: A systematic review and meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 116(1), 48–75. https://doi.org/10.1037/edu0000833
Vu, T. V., Scharmer, A. L., van Triest, E., van Atteveldt, N., & Meeter, M. (2024). The reciprocity between various motivation constructs and academic achievement: A systematic review and multilevel meta-analysis of longitudinal studies. Educational Psychology, 44(2), 136–170. https://doi.org/10.1080/01443410.2024.2307960
Yang, J., Shi, G., Zhu, W., & others. (2025). Intelligent technologies in smart education: A comprehensive review of transformative pillars and their impact on teaching and learning methods. Humanities and Social Sciences Communications, 12, 1239. https://doi.org/10.1057/s41599-025-05444-0