شناسایی و تدوین الگوی عوامل مؤثر بر پیشرفت نظام آموزش عالی: فراترکیب مطالعات پیشین
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمحمد قلعه گلابی 1 , عصمت مسعودی 2
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، ایران
2 - دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، ایران
کلید واژه: آموزش عالی, دانشگاه, مطالعات پیشین, مدل, پیشرفت, فراترکیب,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش شناسایی و تدوین الگوی عوامل موثر بر پیشرفت نظام آموزش عالی: فراترکیب مطالعات پیشین می باشد. داده ها از طریق بررسی اسناد و منابع علمی، مرتبط با موضوع پژوهش از سال 1398 -1402 گرد آوری شده است. مطالعه حاضر با اتخاذ روشی تفسیری و با رویکرد کیفی، تکنیک تحلیل محتوا در نهایت 35 متون چاپی معطوف به عوامل اثر گذار بر پیشرفت نظام آموزش عالی ایران را فراترکیب دست به کدگذاری زده است. برای تحقق این موضوع کلید واژه های مرتبط در پایگاه های معتبر علمی جستجو شدند. یکی ازارکان توسعه جوامع مدرن، نظام آموزش عالی است. این نظام پیچیده وحرفهای در قرن بیستم و بیست و یکم از عوامل و مولفه های متعددی تشکیل شده است. مولفه هایی که هر کدام با عوامل بیرونی متعددی مرتبط هستند و در مجموع نظام انتظارات متعددی را برای آموزش عالی ترسیم می کنند. این وضعیت در کشور های جهان سوم در نسبت با توسعه و اندیشه های بعضا ضد توسعه و اجماع و عدم اجماع در خصوص این مولفه ها پیچیدگی مضاعفی می یابد. به منظورافزایش اعتبار و قابلیت اطمینان اسناد جمع آوری شده به صورت جداگانه کدگذاری شدند و میزان توافق طبق فرمول پیشنهادی مایلز و هایرمن (1994) میان دو کد گذار 0.81 درصد بدست آمد. پس از بررسی و تجزیه وتحلیل محتوای منابع، در این مطالعه به این نتیجه رسیدیم که بر اساس مدل کسپ 10 متغیر اثر گذار مهم و جدید در حوزه نظام آموزش عالی استخراج شد و مدلی 8 فرضی های از فراترکیب آن ها بدست آمد.
The aim of this research is to identify and formulate a model of factors affecting the advancement of the higher education system through a meta-synthesis of previous studies. Data were collected by reviewing documents and scientific sources related to the research topic from 2019 to 2023. This study employed a qualitative approach with an interpretive methodology and content analysis technique, synthesizing 35 published texts focused on factors impacting the advancement of Iran's higher education system. Relevant keywords were searched in reliable scientific databases. The higher education system is a crucial component for the development of modern societies. This complex and professional system in the 20th and 21st centuries comprises multiple factors and components, each associated with various external influences, shaping the expectations for higher education. This complexity is exacerbated in developing countries due to developmental challenges and differing opinions on these components. To enhance the validity and reliability of the collected documents, they were coded separately, achieving a coder agreement of 81% according to the Miles and Heyerman (1994) formula. After analyzing the content, the study identified ten significant and new variables affecting higher education based on the Kesp model: individual factors, higher education programs, psychological dimensions, economic dimensions, political forces, technology, cultural, social factors, educational quality, and capacity building. An eight-hypothesis model was developed from this meta-synthesis.