ارائه راهبردهای مؤثر بر توسعه توانمندیهای کارآفرینی در مدارس ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیفریبا احمدپور کریم آبادی 1 , لیلا بهمئی 2 , غلامحسین برکت 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - استادیار گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
کلید واژه: توسعه, توانایی, کارآفرینی, مدارس ابتدایی, الگو,
چکیده مقاله :
با توجه به نقش کارآفرینی در نظام آموزش و پرورش، لزوم الگویی در این زمینه برای دانش آموزان ابتدایی ضروری می باشد. این مطالعه از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران، معاونان، کارشناسان و معلمان مقطع ابتدایی در شهر بندرماهشهردر سال 99-1398 می باشد که تعداد آن ها 754 نفر می باشد و با روش نمونه گیری تصادفی ساده، 255 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید متخصصان قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه ها براساس ضریب آلفای کرونباخ، برابعاد هر یک از متغیرها برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته ها نشان داد که شرایط علی (معلمان، روش تدریس، کتاب درسی، دانش آموزان) بر توسعه توانایی های کارآفرینی تأثیر مثبت دارد. هم چنین شرایط زمینهای (امکانات و تجهیزات، فرهنگ کارآفرینانه، جو سازمانی) بر راهبردهای توانمندی های کارآفرینی تأثیر معنی داری دارد اما فرهنگ کارآفرینانه بر راهبردهای توانمندی های کارآفرینی تأثیر معنی داری ندارد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری 24 spss و Smart PLS استفاده شد. همچنین، نتایج نیز نشان از تأثیر شرایط مداخلهگر (تحریم های اقتصادی، قوانین و مقررات، حمایت دولت، ساختار) بر راهبردهای توانمندی های کارآفرینی دارد. هم چنین توسعه توانایی های کارآفرینی در دانش آموزان مقطع ابتدایی بر راهبردها و در نهایت راهبردها بر پیامدها (بهبود مهارت های فردی، رشد اقتصادی و کسب و کار) تأثیر مثبت دارد.
Considering the role of entrepreneurship in the education system, it is necessary to have a model in this field for elementary school students. This study is descriptive-survey type. The statistical population of this research includes all principals, assistants, experts, and primary school teachers in Bandar Mahshahr city in 2018-2019, whose number is 754, and 255 people were selected as a sample by simple random sampling method. In order to measure the research variables, a researcher-made questionnaire was used. The content validity of the questionnaires has been confirmed by experts. The reliability of the questionnaires was estimated based on Cronbach's alpha coefficient on the dimensions of each variable. Descriptive statistics and inferential statistics methods were used for analysis. The findings showed that causal conditions (teachers, teaching methods, textbooks, students) have a positive effect on the development of entrepreneurial abilities. Also, background conditions (facilities and equipment, entrepreneurial culture, organizational atmosphere) have a significant effect on entrepreneurial capabilities strategies, but entrepreneurial culture does not have a significant impact on entrepreneurial capabilities strategies. 24 SPSS and Smart PLS statistical software were used to analyze the data.The results showed the effect of intervening conditions (economic sanctions, laws and regulations, government support, structure) on entrepreneurial capabilities strategies. Also, the development of entrepreneurial abilities in elementary school students has a positive effect on strategies and ultimately strategies on outcomes (improvement of individual skills, economic and business growth).
_||_