ارائه الگوی آموزش مدیریت دانش در شرکتهای خدمات پس از فروش خودرویی (مطالعه موردی شرکت ایساکو)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسعیده سلطانی 1 , فرشته کردستانی 2 , عباس خورشیدی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران،ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادگروه مدیریت آموزشی واحد اسلامشهر دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر،ایران
کلید واژه: فرهنگ, آموزش, ساختار, مدیریت دانش, فناوری, نیازسنجی, الگو,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی از آموزش مدیریت دانش در شرکت های خدمات پس از فروش خودرو ایساکو انجام شد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر داده، ترکیبی اکتشافی (کیفی- کمی) و از نظر ماهیت در بعد کیفی، داده های بنیادی در نوع خود و در بعد کمی، مقطعی است. نظر سنجی. جامعه آماری بخش کیفی را کلیه افراد خبره (افراد دارای مدرک دکتری و پژوهشگر در زمینه مدیریت دانش) در این زمینه و در بخش کمی کلیه کارکنان شرکت (کارشناسی به بالا) 140 نفر تشکیل می دهند. روش نمونه گیری در بخش کیفی به صورت آگاهانه با نوع گلوله برفی مورد هدف قرار گرفت و 18 خبره انتخاب شدند که در کارشناس شماره 15 به اشباع نظری رسیدیم و در بخش کمی حجم نمونه 106 نفر بر اساس فرمول تعیین حجم مورگان انتخاب شدند. . در پژوهش حاضر، پس از کدگذاری باز و محوری ابزار اندازه گیری، در قالب فرمی تهیه و برای کدگذاری انتخابی و اعتبارسنجی به کارشناسان ارسال شد. بر این اساس پرسشنامه محقق ساخته طراحی و بین نمونه های آماری که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند توزیع شد. . سپس داده های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در پایان 7 بعد، 26 مؤلفه و 138 شاخص برای این مدل شمارش شد. ابعاد شناسایی شده در یک ساختار همگن از ساختارهای مدل مفهومی به نام مدل آموزش مدیریت دانش در شرکت های خدمات پس از فروش خودرو پشتیبانی می کند.
The present study aimed to provide a model of knowledge management training in Isacco automotive after-sales service companies. In terms of applied objectives and in terms of data, the research method is an exploratory mix (qualitative-quantitative) and in terms of nature in the qualitative dimension, the foundation data is of its kind and in the quantitative dimension is a cross-sectional survey. The statistical population of the qualitative section consists of all experts (people with doctorates and research in the field of knowledge management) in this field and in the quantitative section of all employees of the company (bachelor's degree and above) are 140 people. The type of snowball consciously targeted the sampling method in the qualitative section and 18 experts were selected, which we reached theoretical saturation in expert number 15. In the quantitative part of the sample size, 106 people were selected based on Morgan's volume determination formula. In the present study, after open and axial coding of the measurement tool, it was prepared in the form of a form and sent to experts for selective coding and validation. Based on this, a researcher-made questionnaire was designed and distributed among randomly selected statistical samples. Then, the collected data were analyzed using descriptive and inferential statistics, and at the end, 7 dimensions, 26 components and 138 indicators were identified for this model. The dimensions identified in a homogeneous structure support the model constructs of a concept called the knowledge management-training model in automotive after-sales service companies.
_||_