نگاه آیندهپژوهانه؛ حلقۀ مفقوده در مطالعات مؤسسات آموزشی: بررسی موردی توسعۀ حرفهای مدیران مدارس
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیرقیه نظری 1 , حسین عباسیان 2 , حمیدرضا آراسته 3 , بیژن عبدالهی 4 , محمد حسینی مقدم 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4 - استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
5 - عضو هیأت علمی گروه مطالعات آیندهنگر، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران
کلید واژه: آیندهپژوهانه, مؤسسات آموزشی توسعۀ حرفهای, مدیران مدارس,
چکیده مقاله :
در آغاز قرن بیست و یک، بیش از هر زمان دیگری، نیاز بهآموزش و پرورش آیندهنگر احساس شد. آموزش و پرورش آیندهنگر بر اساس آیندهنگری و با توجه به شرایط آتی، افقهای آینده را ترسیم میکند. پژوهش کنونی با هدف بررسی ضرورت نگاه آیندهپژوهانه در مؤسسات آموزشی با بررسی موردی توسعۀ حرفهای مدیران مدارس مقطع ابتدایی انجام شد. پژوهش کیفی و کاربردی و با روش مرور نظامند انجام شد. ابتدا پیشینههای نظری و پژوهشی مرتبط با توسعۀ حرفهای مدیران مدارس بررسی شد و پس از آن پژوهشهای خارجی از سالهای 2013- 2023 و پژوهشهای داخلی از سالهای 1394 الی 1400 با توجه به محتوای پژوهش به طور دقیق بررسی و مرتبطترین پژوهشها انتخاب شدند. یافتههای 24 پژوهش خارجی و 25 پژوهش داخلی تحلیل شد. بر اساس یافتهها 30 مؤلفۀ محوری پرتکرار تشخیص داده شد که در توسعۀ حرفهای مدیران مدارس مؤثر بودند. پژوهشگران در پژوهشهای خود بیشتر وضعیت موجود را در نظر گرفته و برای بالا بردن سطح توسعۀ حرفهای مدیران مدارس نتایج و یافته های خود را در قالب الگوها یا پیشنهادات مطرح کردهاند و دغدغۀ آینده های محتمل را نداشتهاند و در صورت داشتن این دغدغه با رویکرد آیندهپژوهی این مسأله را بررسی نکرده اند.
At the beginning of the twenty-first century, more than ever, the need for "futuristic education" was felt. Future-oriented education draws future horizons based on foresight and considering future conditions. The current research was conducted with the aim of investigating the necessity of future research in educational institutions with a case study of the professional development of primary school principals. Qualitative research was conducted using systematic review method. First, theoretical and research backgrounds related to the professional development of school principals were examined, and then foreign studies from 2013-2023 and domestic studies from 2015 to 2021 were carefully examined and the most relevant studies were selected. The findings of 24 foreign studies and 25 domestic studies were analyzed. Based on the findings, 30 frequent core components were identified that were effective in the professional development of school administrators. In their research, the researchers have mostly considered the existing situation and in order to raise the level of professional development of school administrators, they have presented their results and findings in the form of models or suggestions, and they have not been concerned about possible futures, and in case they have this concern, they have addressed the mentioned issue with the approach They have not investigated future research.