بررسی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات بین فرهنگی در میان اقوام ایرانی از دیدگاه صاحب نظران
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهسید علی رحمانزاده 1 , زهرا غفاری معین 2
1 - نویسنده مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: فرهنگ, رسانه ملی, توسعه ارتباطات و تعاملات بین ف, اقوام ایرانی, درک
, 
, فرهنگی, فرآیند ارتباطی کلامی و غیر کلا,
چکیده مقاله :
امروزه سرنوشت کشورها کاملاً با تحولاتی که در عرصه فرهنگ در سطوح ملی و فراملی رخمیدهد پیوند خورده است. کشورها و یا به عبارت دقیقتر دولت ملتها در جهان متغیر کنونی، واردفضایی شدهاند که اقدامات و فعالیتهایشان به طور اجتنابناپذیری تحت تأثیر تحولات عرصه فرهنگقرار دارد. اگر چه بخشی از تحولات عرصه فرهنگ و سایر تحولات مرتبط با آن برای دولت ملتهااجتنابناپذیر بوده و آن ها خواه ناخواه مشمول تأثیراتی خواهند بود که در این عرصه رخ میدهد، ولیبخش قابل توجهی از این تحولات قابل درک و پیشبینی بوده و میتوان برای آن برنامهریزی کرد وتحت تأثیر نظارت و کنترل در آورد و در واقع آن را مدیریت کرد. .هدف این مقاله واکاوی و بررسی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات بین فرهنگی در میان اقوامایرانی، البته ازدیدگاه صاحب نظران حوزه ارتباطات و رسانه است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردیو از نظر شیوه ی گردآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر روش اجرا همبستگی میباشد. جامعه آماریانتخابی برای این پژوهش، کلیه اساتید حوزه رسانه و ارتباطات دانشکده صدا و سیما، در نظر گرفتهشده است و با توجه به این که تعداد آن ها 50 نفر است، کلیه اعضای جامعه آماری به عنوان نمونهانتخاب شده و لذا نمونهگیری هدفمند و کار به صورت تمام شماری صورت گرفته است.نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به آمار و ارقام به دست آمده از پژوهش، در نظر سنجی ایکه از اساتید حوزه ارتباطات و رسانه به انجام رسید، سیمای ملی جمهوری اسلامی ایران در راستایطراحی، ساخت و ارائه میزگرد های فرهنگی و اجتماعی، سریال های دینی(مذهبی)، برنامه هایکودکان و نوجوانان، ترانه و موسیقی و گزارش های ورزشی، همواره با در نظر داشتن ایجاد وحدت وانسجام ملی، زمینه را برای توسعه ارتبلطات بین فرهنگی فراهم ساخته است؛ و البته ساختسریال های خانوادگی در این راستا موفق عمل نکرده است.