بررسی عوامل موثر بر توان صنعت سینمای ایران برای ورود به بازارهای جهانی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهسید محمد دادگران 1 , انسیه ابری 2
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول مکاتبات
کلید واژه: جهانی شدن, تجارت بینالمللی, توان رقابتی, صنعت سینما, معادلات ساختاری,
چکیده مقاله :
گسترش تجارت بین المللی کالاهای فرهنگی فرصت مناسبی برای حضور آثار سینمایی در بازارهایجهانی و کسب منافع اقتصادی و قدرت فرهنگی فراهم نموده است. اما اغلب کشورها، از جمله ایران،تاکنون نتوانستهاند حضوری فعال و موثر در بازارهای جهانی داشته باشند. بمنظور بهره مندی از اینفرصت لازم است توان صنعت سینما و نقاط قوت و ضعف آن مورد بررسی قرار گیرد تا با تقویت نقاطقوت و رفع نقاط ضعف آن در چهارچوب یک الگوی جامع، برای فعالیت در بازار جهانی آمادهتر گردد.در همین راستا تحقیق حاضر درصدد ارائه الگویی از متغیرهای موثر بر توان صنعت سینما برای جهانیشدن، در چهار سطح تجزیه و تحلیل موسسه، صنعت، ملی و بین المللی می باشد. نتیجه این تحقیقمی تواند نقشه راهی برای تدوین سیاستها و برنامه های استراتژیک آیندة این صنعت در کشور باشد.تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی است. در اینتحقیق با استفاده از آزمون های میانگین تک نمونه ای و مدلسازی معادلات ساختاری به بررسیوضعیت متغیرها و نحوه تاثیر آنها بر توان ورود به بازار جهانی پرداخته شده است.نتایج بدست آمدهحاکی از آن است که وضعیت کلیه متغیرها و مولفه های تبیین کننده آنها در صنعت سینما نامطلوببوده و در تمام سطوح نیازمند بهینه سازی است. بر این اساس مولفه های فضای ملی دارای اولویتاول برای اصلاح و بهینه سازی بوده و بعد از آن به ترتیب مولفه های روابط بین المللی، ساختار صنعتو ویژگیهای موسسات سینمایی قرار می گیرند.