بررسی بازتاب مطبوعاتی شرایط بحران آب شرب در تهران در روزنامههای کثیرالانتشار (ایران و جام جم)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهآنی میرزاخانیان 1 , زهرا بختیاری 2
1 - استادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایران
2 - کارشناسارشد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات اردبیل، اردبیل، ایران
کلید واژه: مدیریت بحران, منابع آب شرب, خشکسالی, روزنامه, خبر, افکار عمومی,
چکیده مقاله :
تحقیق بررسی بازتاب مطبوعاتی شرایط بحران آب شرب درتهران درروزنامههای کثیرالانتشار (ایران و جام جم)، حول محور مدیریت آب میباشد و با هدف شناسایی نقش مطبوعات در اطلاعرسانی و آگاهی بخشی افکار عمومی انجام شده است. در این تحقیق بنا به ماهیت وموضوع آن از روش تحلیل محتوی استفاده شد. جامعه آماری موردنظر تمامی مطالبی است که با موضوع آب در روزنامههای ایران و جام جم دردوره زمانی سه ماهه تابستان 1393 درج گردید. برای نمونهگیری ازروش تصادفی و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSSو آزمونهای استنباطی Tمقایسهای وU مان ویتنی استفاده شده است. فرضیههای تحقیق بر تاثیرگذار بودن مطالبی اشاره دارد که درروزنامههای ایران و جامجم درباره بحران منتشر شده و برتفاوت عملکرد دو نشریه درنحوه اطلاعرسانی، جهتگیری و اولویتهای خبری تاکید مینماید. یافتههای تحقیق دلالت برعملکرد همسو و موثر دو نشریه در آگاهی بخشی افکار عمومی و بزرگنمایی مسئله بحران آب شرب تهران در مطالب منتشره دارد و ضمنا بر تفاوت رویکرد روزنامههای مربوطه در نحوه اطلاعرسانی،جهتگیری و اولویتهای خبری تاکید مینماید.
The research is about water management of drinkable water crisis which is reflected in mass media (Iran and Jame Jam). Also the important goal is to raise public awareness through mass media. Analyzing is the method which is used in this research according to its nature and subject. The above mentioned subject, water .crisis is the issue that statically pointed out in Iran and Jame Jam newspapers during 3 months period in summer 2015. The software SPSS, resulting T tests and comparing were used for taking samples randomly in order to analyze them. Theories of the research refers to the essence of this crisis, also the difference functions of the two papers.