تأثیر رسانههای جمعی در افزایش احساس ناامنی و ایجاد رویکردهای امنیتی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهاعظم مهدوی پور 1 , نجمه شهرانی کرانی 2
1 - نویسنده و عهده دار مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: رسانههای جمعی, افکارعمومی, احساس ناامنی, رویکرد امنیت محور,
چکیده مقاله :
امروزه رسانههای جمعی باکارکردهای مشخص و تعیین شده خود، جایگاه ویژهای یافتهاند. به نحویکه به بارزترین عامل نظم، امنیتاجتماعی، همبستگی و مشارکت مردمی تبدیل شدهاند. دراین راستا رسانههای جمعی نقش بسیار مهمی در بسترسازی افکارعمومی وتأمین امنیت ایفا میکنند. آنچه مسلم است رسانهها باتوجه به توسعهکمی وکیفی که یافتهاند در عمل میتوانند هم فرصت و تهدیدیبرای دوام و قوام احساس امنیت باشند. رسانهها میتوانند مرز بین واقعیت و غیر واقعیت را کدر نموده و اطلاعات را به زیر پرده کشیدهو چهرهای مشوش ازجرم، مجرم و جنایت به نمایش گذارند. بدینسان، رسانهها از طریق ارائه یک چهره نادرست و غیرواقعی در موردمیزان جرم و عملکرد دستگاه عدالت کیفری، احساس ناامنی را افزایش داده و مردم را به سمت حمایت از سیاستهای امنیت محورسوق میدهند. به طوریکه افزایش مراجعه مردم به اخبارجنایی منتشر شده در رسانههای گروهی ارتباط نزدیکی با گرایش به امنیتمحوری و مخالفت با برنامههای بازپرورانه دارد. با افزایش فشار رسا نهای در جهت اعمال سیاست های سختگیرانه، امکان توسعهرویکردهای انسان مدارانه از بین میرود و مجال ظهور و رشد امنیت محوری فراهم میشود. دراین مقاله ضمن اشاره به رویکردهایامنیتی، به بررسی تأثیر رسانههای جمعی در افزایش احساس ناامنی و شکل گیری رویکردهای امنیتی پرداخته شده است.