صورتبندیهای گفتمانی قهرمان در سینمای حادثهای بعد از انقلاب تحلیل گفتمان فیلمهای افعی و سناتور
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - استاد گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،تهران،ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، تهران، ایران
کلید واژه: سینمای حادثهای, قهرمان, ضد قهرمان, خود, دیگری,
چکیده مقاله :
در تحقیق حاضر گفتمان قهرمان و ضد قهرمان در ژانر حادثه ای مورد بررسی قرار می گیرد. در پژوهش حاضر سه سطح تحلیل برای بررسی نمونههای سینمایی انتخاب شده است تا از سطح توصیف صرف فراتر رفته و وارد تحلیل گفتمان متون شویم. هدف از این پژوهش بررسی نحوۀ بازنمایی خودی در مقابل دیگری است. تصویر قهرمان به تنهایی مسئلۀ تحقیق نبوده است و تا جایی مورد بررسی قرار می گیرد که ضدقهرمان نیز حضور داشته باشد. در سطح اول روش شناختی از الگوی سلبی و کادوری برای بررسی معنای ضمنی و آشکار سکانسها، در سطح دوم الگوی روایت بارت برای توصیف نشانه شناختی استفاده شده است. در ادامه با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی وندایک گفتمان قهرمان و ضدقهرمان متن تحلیل شده است. یافتههای این تحقیق تعیینکننده و تبیین کننده نوع شخصیتپردازی، نقش در پلات، قطببندی و ادبیات کلامی و سطوح هرمنوتیکی معنا در فیلمهاست. با مشاهده و بررسی و تحلیل فیلمها آنچه که در مواجه با دیگری در تمام متون دیده شده است الگوسازی مطلوب برای خود و ایجاد عدم مطلوبیت برای دیگری است.
In this research, the hero and heroic discourse in the genre of the incident is examined. In the present study, three levels of analysis have been selected to examine the cinematic samples to go beyond the level of descriptive character and to enter into the analysis of the discourse of texts. The purpose of this study is to examine the way in which insider representations are opposite. The hero's image alone has not been the subject of research, and is considered to be part of the anti-hero. In the first level, the methodology of the "Selvi and Kadyrie" model is used to examine the implicit and obvious meanings of the sequences, in the second level, Bart's narrative pattern is used to describe the semiotic. Subsequently, using the method of critical discourse analysis, Vendike's analysis of the heroic and anti-heroic discourse of the text has been analyzed. The findings of this research determine and characterize the type of personality, role in the plot, polarization and verbal literature and the levels of hermeneutics of meaning in the films. By observing and analyzing the films, what has been seen in the face of the other in all texts is "good modeling for itself" and "creating disadvantages for another".
_||_