بررسی تاثیر گسترش شبکههای اجتماعی بر توسعه کارآفرینی: تبیین نقش تعدیلگر زیرساختهای فناوریهای دیجیتال و هنجارهای اجتماعی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهآیدین سلام زاده 1 , مرتضی هادی زاده 2 , سمیرا سادات مرتضوی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایران
کلید واژه: کارآفرینی دیجیتال, کارآفرینی, هنجارهای اجتماعی, شبکه اجتماعی, فناوری دیجیتال,
چکیده مقاله :
شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از سرویس های فناوری وب دو، با استقبال و همه گیری جهانی روبه رو شده است. جریان های اطلاعاتی و روابطی که میان افراد در این شبکه ها شکل میگیرد میتواند به عنوان زمینه ساز فرصت های کارآفرینی، مورد توجه قرار گیرد و انتظار آن میرود که توسعه کارآفرینی با توجه به این فرصت ها، بیشتر شود. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی تاثیر گسترش شبکههای اجتماعی بر توسعه کارآفرینی با تبیین نقش تعدیلگر زیرساختهای فناوریهای دیجیتال و هنجارهای اجتماعی میباشد. این مطالعه از منظر هدف، کاربردی و از جهت گردآوری اطلاعات، توصیفی- همبستگی است. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته و با نمونه ای شامل 115 کارآفرین فعال در شهر تهران با روش نمونه گیری غیراحتمالی و همچنین تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار پی ال اس انجام شده است. آلفای کرونباخ برای تمامی سازه ها بالاتر از 7/. و مقدار میانگین واریانس استخراج شده بالاتر از 5/. بوده و روایی و پایایی سازهها تایید شد. یافته ها مشخص نمود که گسترش شبکههای اجتماعی، هنجارهای اجتماعی و زیرساختهای فناوری دیجیتال تاثیر مثبتی بر توسعه کارآفرینی در شبکههای اجتماعی دارد. علاوه بر تاثیر مستقیم بیان شده، توسعه کارآفرینی در شبکههای اجتماعی بیشترین تاثیر غیرمستقیم (از طریق گسترش شبکههای اجتماعی) را از هنجارهای اجتماعی می گیرد. در نتیجه این مطالعه می تواند، جهت تشریع توسعه کارآفرینی در بسترهایی شود که از این سطح فناوری استفاده می کنند مفید باشد.
Social media are considered as a Web 2.0 service, which has drawn the attention of the public and became global. Information flows, and the relationships between individuals in such platforms are realized and could become a prerequisite and a fertile ground for paying attention to entrepreneurial opportunities. It is expected to see dramatic growth in entrepreneurship development due to providing entrepreneurs with such opportunities. This paper aims to investigate the impact of social media platforms on entrepreneurship development, considering the moderating role of digital technologies and social norms. This research is applied in terms of aim, and also is considered as a descriptive-correlational research. The researcher-made questionnaire was used to gather the data, and a sample of 115 entrepreneurs who were in Tehran was surveyed using a non-random sampling technique. The gathered data was analyzed by Smart PLS software. As the Cronbach's alpha of all the constructs were more than 0.7, and the AVE value was more than 0.5, we ensured the research tool's reliability and validity. Findings revealed that improvement of social media platforms, social norms and digital technologies could positively affect entrepreneurship development on social media platforms. Besides, in addition to the direct impact, entrepreneurship on social media platforms was mostly affected indirectly, through social norms. Therefore, this research could be used to develop entrepreneurship on such platforms, by who use a certain level of digital technologies.
_||_