ارائه مدل توسعه توانمندهای مدیریتی و آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران (مورد: مدیریت رسانهای)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهعلی تقی پور ظهیر 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , ژیلا دادگرپناه 3
1 - دانشیار، دانشکده روانشناسى و علوم تربیتى، دانشگاه علامه طباطبائى، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران،
کلید واژه: توانمندهای مدیریتی, توانمندهای آموزشی, دانشجویان مدیریت رسانه ای,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارائه الگو توسعه توانمندهای مدیریتی و آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت رسانه ای دانشگاه آزاد اسلامی تهران اجرا شده است. روش پژوهش پیمایشی با رویکرد کمی بود.پژوهش حاضر ازنظر بُعد هدف، کاربردی میباشد.جامعه آماری 400 نفر از دانشجویان دکتری و ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تهران که با استفاده از نمونه گیری تصادفی برحسب جدول مورگان 200 نفر انتخاب شدند.ابزار گرداوری داده هاپرسشنامه محقق ساخته می باشد. به منظورروایی صوری پرسشنامه از نظرات خبرگان و صاحبنظران استفاده گردید و نیز پایایی پرسشنامه ها نیزبااستفاده از آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد.داده ها با نرم افزار های spss، PLS و تحلیل عاملی اکتشافی مورد تحلیل قرار گرفت. بااستفاده مبانی نظری براساس تلفیقی از 4 رویکرد و دو مدل اسپریتز و کتل،هورن،کرول ، 12مولفه و 80 شاخص توانمندهای دانشجویان مدیریت رسانه دانشگاه ازاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت رسانه ای دانشگاه آزاد اسلامی از نظر توانمندیهای مدیریتی و آموزشی پایین تر از سطح مطلوب قرار دارند. مدل توسعه توانمندی های مدیریتی و آموزشی می تواند تفکر تحلیلی و خرد انتقادی و توسعه فراشناختی و هویت علمی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی که از چالش های دانشگاه است را بهبود دهد
This research was conducted with the aim of providing a model for developing managerial and educational Empowerment of graduate students of Media management of Islamic Azad University, Tehran. The research method was a quantitative approach .The present study is applicable to the target dimension. The statistical population of this study was 200 students of Ph.D. and Master Students of Islamic Azad University of Tehran who were selected by random sampling according to Morgan table. A data collection tool is a researcher-made questionnaire. In order to formalize the questionnaire, experts ' opinions were used. The reliability of the questionnaires was also assessed using Cronbach's alpha test. Due to data analysis, inferential statistics such as t-test, Spss, PLS and exploratory factor analysis. Using the theoretical bases of a combination of four approaches and two models Spritz and Cattel, Horn, Kroll, 12 components and 80 indicators of university students' empowerment were studied. The findings of the study indicate that the graduated students Media management of the statistical society are in a better position than managers in terms of managerial capabilities. The development of managerial and Educational capabilities based on the presented model can improve critical thinking and critical micro-thinking and Scientific identity meta-cognitive development in graduated students and faculty members who challenge the university.
_||_