رعایت اخلاق حرفه ای در تلگرام خبری ( انتخابات ریاست جمهوری 1396 )
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهناهید خوشنویس 1 , طهمورث شیری 2
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات،واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران (نویسنده مسئول)
2 - دانشیار گروه جامعه شناسی ،واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران
کلید واژه: انتخابات, ریاست جمهوری, شبکه های اجتماعی, تلگرام, اخلاق حرفه ای,
چکیده مقاله :
اخلاق رسانه ای نقطه تلاقی علم اخلاق و علم رسانه یا ارتباط جمعی است. اخلاق حرفه ای اکنون از فضای وسایل ارتباط جمعی سنتی به تکنولوژی های نوینی چون شبکه های اجتماعی، منتقل شده است. این تحقیق با هدف بررسی مقایسه ای رعایت اخلاق حرفه ای در اخبار سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری 1396 در تلگرام خبری انجام شد. روش اجرای تحقیق تحلیل محتوای کمی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کانال های تلگرامی ایسنا و ایران( معتدل)، شرق و آفتاب نیوز(اصلاح طلب)، تسنیم و فارس( اصولگرا) بود. از هر کانال 115خبر که در محدوده زمانی سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری 1396 انتخاب شد و از جهت شاخص های 12گانه اخلاق حرفهای مورد بررسی قرار گرفت. داده های بدست آمده با استفاده از جداول دوبعدی و آزمون خی دو مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که شاخص های رعایت مقابله با تشدید اختلافات، رعایت ترور شخصیت واستفاده از الفاظ و کلمات مغایر شئونات اجتماعی، رعایت احترام، رعایت استقلال، انصاف و بی طرفی، رعایت پاسخگویی به سوالات افکار عمومی،رعایت دقت، رعایت قانون گرایی، رعایت پایبندی به منافع ملی، رعایت احترام به ارزش های جهانی و تنوع فرهنگ ها، رعایت نقدپذیری و استفاده توهین آمیز از عکس و فیلم و متن در بین کانال های تلگرامی مورد مقایسه(اصولگرا، اصلاح طلب و معتدل) از نظر محتوی دارای تفاوت معناداری نیست و شاخص رعایت انسجام و همبستگی ملی در بین کانال های تلگرامی مورد مقایسه(اصولگرا، اصلاح طلب و معتدل) از نظر محتوی دارای تفاوت معناداری است.
Abstract Media ethics is a crossroads of ethics and media science or mass communication. Professional ethics has now moved from traditional media to new technologies such as social networks. This research was conducted with the aim of reviewing the comparative observance of professional ethics in the news of the year leading up to the 1396 presidential election on social networks. The method of conducting research has been quantitative content analysis. The statistical population of this research included Isna and Iran channels (Moderate), sharq and Aftab News (Reformist), Tasnim and Fars (Orientalist). Of each channel, 115 news outlets were selected for the period of the year leading up to the presidential election of 1396 and examined for 12 indicators of professional ethics. Data were analyzed using two-dimensional tables and chi-square test. Findings of the research showed that the coping styles of escalation of differences, observance of personality assassination and the use of words and conflicting words of social preferences, observance of respect, observance of independence, fairness and impartiality, observance of answering questions of public opinion, observance of accuracy, observance of legality Respect for national interests, respect for global values and diversity of cultures, respect for criticism and offensive use of photographs, films and texts in comparable telegram channels (principled, reformist, and moderate) in terms of content of difference The National Coherence and National Solidarity Index is not significant in comparable telegraph channels. The three (fundamentalist, reformist, and moderate) have a significant difference in terms of content.
_||_