نحوۀ برجستهسازی مهمترین مسائل اجتماعی جامعۀ ایران در اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران (مطالعۀ موردی: بخش خبری 30 :20)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهاردشیر زابلی زاده 1 , جواد صادقی 2 , مهرداد حاجیوند دستگردی 3
1 - دانشگاه صدا وسیما
2 - دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
3 - دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
کلید واژه: مسائل اجتماعی, رسانه, تحلیل محتوای کمی, برجستهسازی, بخش خبری ۲۰:۳۰,
چکیده مقاله :
اگر چه رسانهها قادر به انعکاس همۀ مسائل جامعه نیستند اما در برجستهسازی مهمترین آنها نقش اساسی دارند. هدف اصلی این پژوهش که با روش تحلیل محتوای کمی انجام شده، بررسی نحوۀ برجستهسازی مهمترین مسائل اجتماعی جامعۀ ایران شامل مسائل شغلی، مسائل شهری، مسائل مرتبط با ازدواج، مسائل تحصیلی، مسائل زیستمحیطی، مسائل مرتبط با مواد مخدر، مسائل جنسی، مسئلۀ جرائم و مسئلۀ فقر و نابرابری برگرفته از تحقیقات پیشین در بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکۀ دو سیما در بازۀ زمانی مهر تا اسفند 1395 بوده است. یافتهها نشان میدهد، بخش خبری ۲۰:۳۰ در برجستهسازی مسائل اجتماعی ذکرشده نسبتاً ضعیف عمل کرده است؛ چنانکه از مجموع ۱۲۰۲ خبر بررسیشده در این بخش خبری فقط ۳۱۳ خبر معادل ۲۶ درصد به این مسائل پرداخته بودند. بر اساس یافتهها از مجموع 313 خبر مربوط به این مسائل از لحاظ چینش خبری 93 مورد در اولویت اول و 97 مورد در اولویت دوم این بخش خبری بودهاند. ضمن اینکه در بررسی خبرها به ترتیب جرائم با ۷/۲۹ درصد، مسائل زیستمحیطی با ۲۲ درصد، مسائل شغلی با ۷/۱۴ درصد و مسئلۀ فقر و نابرابری با ۴/۱۳ درصد، بیشترین برجستگی را در بین مسائل اجتماعی داشتهاند و مسائل جنسی با ۶ صدم از کمترین میزان توجه برخوردار بودهاند.
Media have an essential role in highlighting the most important social issues, albeit they are not able to address all of them. The main aim of the research which was conducted through quantitative content analysis is to examine the way of highlighting the most important social issues of Iran including job-related issues, urban issues, marriage-related issues, educational issues, environmental issues, drug-related issues, sexual issues, crimes, poverty and inequality derived from previous researches in 20:30 News Section of IRIB TV2 in the period from October 2016 to March 2017. The findings of the research indicate that the aforementioned news section had a poor performance in highlighting the mentioned social issues. As of 1202 news examined in the news section, only 313 news which were accounted as 26 percent of the total news addressed the issues. Based on the findings and in terms of news arrangements, from the 313 selected news related to the issues, 93 news were placed in the first priority and 97 news were hold in the second priority of the news section. Moreover, through scrutinizing the news the crimes-related issues with 29.7 percent, environmental issues with 22 percent, job-related issues with 14.7 percent and the issues related to poverty and inequality with 13.4 percent had been highlighted more than the other issues. And also, the least addressed and highlighted issue comes to sexual issues.
_||_