مدیریت جریان سازی خبری در روابط عمومی سازمان های دولتی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهافشین محمدی 1 , افسانه مظفری 2 , زهرا خرازی آذر 3
1 - گروه علوم ارتیاطات اجتماعی،دانشکده علوم انسانی،واحد علوم و تحقیقات،تهران،ایران
2 - دانشیار و مدیر پژوهش و عضو هیئت علمی گروه ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد
3 - عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: "سازمان رسانه ای", " سازمان های دولتی", "جریان سازی خبری", "روابط عمومی", "قالب های ژورنالیستی",
چکیده مقاله :
چکیده: شاید تا چندی پیش محوری ترین نقشی که برای روابط عمومی بعنوان یک رسانه سازمانی متصور بودند صرفاً اطلاع رسانی از رویدادهای عینی و واقعی بود.اما در حال حاضر روابط عمومی ها می توانند با ایجاد شرایطی از یک دستگاه اداری منفعل،تبدیل به "سازمان رسانه ای" هدایتگر و جریان ساز در جامعه تبدیل شوند.هدف از این تحقیق بررسی جریان سازی خبری روابط عمومی سازمان های دولتی با متغییرهایی چون تبدیل شدن روابط عمومی ها به یک سازمان رسانه ای، حمایت سازمان دولتی مافوق از فرایند جریان سازی ،استفاده از نیروی انسانی کارشناس و بهره گیری از قالب های ژورنالیستی است. این تحقیق به روش پیمایشی انجام گرفته است وابزار مورد استفاده در آن، پرسشنامه می باشد.جامعه آماری آن کارشناسان روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان های مستقر در شهر تهران به تعداد آن ها 600 نفر و حجم نمونه نیز به تعداد 200 نفر است. نتایج تحقیق نشان می دهد که با تغییر و تحولات تکنولوژیکی که ایجاد شده،تبدیل شدن روابط عمومی به سازمان های رسانه ای و نیز استفاده از قالب های ژورنالیستی، روابط عمومی ها می توانند نقش فعالتری در جریان سازی خبری جامعه و به تبع آن پیشبرد اهداف سازمانی یویژه در سازمان های دولتی ایفا نمایند.
Review : Today, the importance of the media, including public relations, as an organizational media in shaping and guiding public opinion and the flow of political, social, economic events ... is not about anyone, perhaps until recently, the pivotal role played by public relations. It was merely informing of objective and real events. But at present, public relations can become the "media organization" of the navigator and streamer in the community by creating conditions for a passive administrative apparatus. The purpose of this research is to investigate the flow of public relations news in society with the variables such as the transformation of public relations into a media organization, changes in technological developments, the use of expert manpower and the use of journalistic formats. The research is carried out using a survey method. The tool used is a questionnaire. The statistical population of the public relations ministries and organizations based in Tehran is 600, and the sample size is 200. The results of the research show that public relations can play a more active role in streamlining the news with the technological changes that have been made, the formation of public relations with media organizations and the use of journalistic formats.
_||_