بررسی جامعه شناختی تاثیرات تماشای تلویزیون بر میزان سرمایه اجتماعی: مورد مطالعه شهر زرآباد
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهعبدالسلام مهدی پور 1 , اصغر مهاجری 2
1 - دانشگاه آزاد واحد زاهدان
2 - دانشگاه آزاد واحد زاهدان
کلید واژه: رضایت از تماشای تلویزیون, سرمایه اجتماعی, سرمایه اجتماعی عمودی, سرمایه اجتماعی افقی, تماشای تلویزیون,
چکیده مقاله :
سرمایه اجتماعی یکی از مهمترین شاخصهای رشد و توسعه در هرجامعه ای به حساب میآید. به نظر میرسد یکی از عواملی که میتواند در افزایش یا کاهش سرمایه اجتماعی نقش داشته باشد، رسانههای جمعی میباشند. تحقیق حاضر در همین راستا و به بررسی رابطه بین تماشای تلویزیون و سرمایه اجتماعی و آبعاد آن (اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و تعلق اجتماعی) پرداخته است. هدف اصلی تحقیق بررسی رابطه بین تماشای تلویزیون و میزان سرمایه اجتماعی می باشد و به تبع آن فرضیه اصلی تحقیق عبارت است از اینکه بین میزان تماشای تلویزیون و سرمایه اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. تحقیق به روش پیمایش و با استفاده از تکنیک پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق افراد بالای 15 سال شهر زرآباد بودهاند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 358 نفر انتخاب و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای فضایی اطلاعات جمع آوری شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که متغیرهای زمینه ای؛ مانند سن، جنس و تحصیلات رابطه معناداری با سرمایه اجتماعی و ابعاد سرمایه اجتماعی دارند همچنین یافتههای تحقیق حاضر نشان میدهد که متغیرهای میزان تماشای تلویزیون، میزان تماشای برنامههای تلویزیون داخلی، میزان تماشای برنامههای تلویزیون خارجی ، میزان رضایت از برنامههای تلویزیونی داخلی، میزان رضایت از برنامههای تلویزیونی خارجی رابطه معناداری با سرمایه اجتماعی و ابعاد آن دارند.
Social capital are considered is an important indicator of growth and development in every society. It seems one of the factors that can increase or decrease contribute to social capital, are the mass media. The present study was to investigate the relationship between watching television and social capital and its dimensions (social trust, social participation and social association). The main purpose, study of the relationship between whatching TV and social capital And consequently the main hypothesis is that there is a significant relationship between the whatching TV and social capital. Research methods is survey and techniques using a questionnaire. The population of the study, of people over 15 years old were Zarabad. Cochran's sample size formula 400 selected using Cluster sampling data have been collected. The results show that among the variables: age, sex and education are correlated with social capital and The dimensions of social capital, But the relationship between marital status, employment and income, and there is no significant relationship between social capital. The findings also show that the variables of the Watching TV, The watch domestic TV programs, The watch foreign TV programs, Type watching TV programs, Satisfaction of domestic TV programs, Satisfaction of foreign TV programs Have a significant relationship with social capital and its dimensions.
_||_