نقدى بر اشعار تعلیمى احمد گلچینمعانى
محورهای موضوعی : پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
کلید واژه: گلچین معانى, اشعار تعلیمى, سبک کلاسیک نو, حکایت و تمثیل, مضامین اخلاقى,
چکیده مقاله :
احمد گلچین معانى، اشعار تعلیمى خود را به شکل هاى گوناگون بیان کرده است. گاهى در قالب هاى شعرى مختلف به طور مستقل، گاهى با تک بیت هایى در لابه لاى دیگر اشعارش و گاهى نیز به شیوه حکایت و تمثیل و در بعضى از موارد نیز به صورت غیرمستقیم و طنزآمیز به بیان نکته هاى اخلاقى، عرفانى و مذهبى پرداخته است. در این جستار کوشش مى شود، با تجزیه و تحلیل دیوان گلچین معانى، اصلى ترین گونه ها، ویژگى ها و مضمون هاى اشعار تعلیمى وى بررسى شود. مهم ترین مضامین اشعار تعلیمى وى، شامل: دعوت به خداپرستى، اقتدا به پیر و مرشد، قناعت، کار و تلاش، اغتنام فرصت، خوش باشى، عشق ورزى، شکیبایى، ترک خصومت، کسب معرفت و هنر و ترک لذّت هاى زودگذر است.