شناسایی عوامل موثر بر چابکی استراتژیک مبتنی بر پایداری کسب و کارهای ورزشی در شرایط پاندمی کرونا
محورهای موضوعی : مدیریت دانشرضا مقدم 1 , فرشاد امامی 2 , محمد سنایی 3 , سعید امیرنژاد 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
2 - گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
3 - گروه مدیریت ورزشی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
4 - استادیار دانشگاه هنر، تهران، ایران
کلید واژه: پایداری", پاندمی کرونا", کسب و کارهای ورزشی", ",
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر چابکی استراتژیک مبتنی بر پایداری کسب و کارهای ورزشی در شرایط پاندمی کرونا اجرا شده است. این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق اکتشافی میباشد که در آن پس از مطالعه ادبیات نظری، به صورت کیفی و با استفاده از طرح نظام مند نظریۀ دادهبنیاد انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش اشتراس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل افراد دارای سابقه مدیریت در سطوح مختلف ورزش کشور، اقتصاددانان حتی الامکان آشنا به مسائل ورزش، اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه های کشور، دانشجویان دکتری بازاریابی، مدیریت ورزشی و خبرگان و فعالان حوزه اقتصاد ورزشی بودند که تعداد 15 نفر برای انجام مصاحبه به شکل غیراحتمالی و با بهره گیری از تکنیک های هدفمند نظری و گلوله برفی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید. یافته ها نشان داد 142 گزاره مفهومی اولیه با 10 مقوله و در قالب ابعاد 6 گانۀ مدل پارادایمی، شامل عوامل علی (2 مقوله)، پدیدۀ اصلی (عوامل موثر بر چابکی استراتژیک)، راهبرد (3 مقوله)، ویژگیهای زمینهای (2مقوله)، شرایط مداخله گر (3مقوله) و پیامد (2مقوله) شناسایی شدند. در نتیجه، توسعه راهکارهای مبتنی بر این عوامل میتواند به تقویت پایداری و عملکرد موفقتر این کسب و کارها در شرایط پاندمی کرونا کمک کند.
The present study was conducted with the aim of identifying the effective factors of strategic agility based on business sustainability in the conditions of the COVID-19 pandemic for sports businesses. This research is an exploratory study in terms of its objective, in which after reviewing the theoretical literature, a qualitative study was conducted using a systematic theoretical framework. Semi-structured interviews were used to collect information, and data analysis was performed using the Strauss and Corbin method and the paradigm model. The statistical population of the study included individuals with management experience at various levels of the country's sports, economists familiar with sports issues, sports management professors at universities, doctoral students in marketing and sports management, and experts and stakeholders in the sports economy. Fifteen people were selected for interviews using non-probability sampling and targeted theoretical and snowball sampling techniques. Open, axial, and selective coding were used for data analysis. The findings showed 142 primary conceptual propositions with 10 concepts and 6 dimensions of the paradigm model, including causal conditions (2 concepts), the main phenomenon (factors affecting strategic agility), strategy (3 concepts), contextual features (2 concepts), intervention conditions (3 concepts), and outcome (2 concepts). As a result, developing solutions based on these factors can help strengthen the stability and more successful performance of these businesses in the conditions of the Corona pandemic.
_||_