تاثیر بازاریابی انگیزه گرا بر نیات رفتاری از منظر هواداران فوتبال بر حسب نقش تعدیلگر نوع دوستی
محورهای موضوعی : بازاریابی ورزشیمحمد سیوان نوری 1 * , نوید مهتاب 2
1 - گروه مدیریت ورزشی،واحد مریوان، دانشگاه آزاد اسلامی، مریوان،ایران
2 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد قروه، دانشگاه آزاد اسلامی، قروه، ایران.،
کلید واژه: فوتبال, نگرش هواداران, بازاریابی انگیزه گرا, نیات رفتاری, نوع دوستی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی با استفاده از مدل معادلات ساختاری بود جامعه آماری تحقیق تمامی هواداران تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس بودند حجم نمونة، با توجه به روش مدلسازی معادلات ساختاری براساس تعداد گویه های ابزار پژوهش (حداقل دو برابر و حداکثر 10 برابر گویه ها) تعیین شد. نمونه های پژوهش نیز به روش تصادفی انجام شد و با توجه به جامعه ی گسترده تعداد 110 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده های تحقیق با استفاده از روش توصیفی و استنباطی تحلیل شدند و در نهایت مدل تحقیق به دست آمد که نتایج نشان داد بازار گرایی با نوع دوستی، نگرش هواداران به صورت مستقیم در سطح خطای 05/0 رابطه ی مثبت و معنی داری دارد. نوع دوستی با نیات رفتاری به صورت مستقیم در سطح خطای 05/0 صدم رابطه ی مثبت و معنی داری دارد. نگرش هواداران با نیات رفتاری به صورت مستقیم در سطح خطای 05/0 صدم رابطه ی مثبت و معنی داری دارد. همچنین بازاریابی انگیزه گرا بر نیات رفتاری از طریق نگرش هواداران فوتبال بر حسب نقش تعدیلگر نوع دوستی تاثیر دارد. نتایج نشان داد که مؤسسان باشگاه های ورزشی باید نسبت به ارتقای جایگاه خود و افزایش مزیت رقابتی برنامه ای راهبردی را با توجه به رقابت؛ یعنی توجه به مشتریان درنظر بگیرند. ایجاد هماهنگی یکی دیگر از بسترهای لازم برای رشد بازارگرایی است. توجه به نیازهای مشتریان متناسب با تغییرات محیطی، یکی از عواملی است که دراین زمینه مهم به نظر می رسد.
The present study was descriptive-correlation using the structural equation model. The statistical population of the study was all the fans of Esteghlal and Persepolis football teams. The sample size The research was determined according to the structural equation modeling method based on the number of items in the research tool (minimum twice and maximum 10 times the items). The selection of research samples was also done randomly; and 110 people were selected as a statistical sample. The use of descriptive and inferential methods were analyzed and finally the research model was obtained. The results showed that market orientation has a positive and significant relationship with altruism and fans' attitude directly at the error level of 0.05. Altruism has a positive and significant relationship with behavioral intentions directly at the error level of 0.05 percent. Fans' attitude has a positive and significant relationship with behavioral intentions directly at the error level of 0.05 percent. Also, motivational marketing has an effect on behavioral intentions through the attitude of football fans in terms of the moderating role of altruism. The results showed that the founders of the sports clubs should have a strategic plan regarding the promotion of their position and increasing the competitive advantage; It means to pay attention to customers. Establishing coordination is another necessary basis for the growth of market orientation. Paying attention to the needs of customers in accordance with environmental changes is one of the factors that seems important in this field.