رابطهی تعارضات والدینی با بزهکاری
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعه
بیژن خواجهنوری
1
(استادیار جامعه شناسی دانشگاه شیراز)
فاطمه هاشمینیا
2
(دانشجوی کارشناسی ارشد جمعیتشناسی دانشگاه شیراز)
کلید واژه: نوجوان, تعارضات والدینی, دلبستگی خانوادگی, بزهکاری,
چکیده مقاله :
تعارضات والدین با یکدیگر و نحوهی برخورد والدین با فرزندانشان، در زمینهی مطالعهی رفتارهای انحرافی در جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است. این مقاله به بررسی این تعارضات و اثر آنها بر رفتارهای بزهکارانهی جوانان پرداخته است. در این پژوهش جهت تنظیم چارچوب نظری از نظریههای کنترل اجتماعی و رویکرد تعامل اجتماعی استفاده شد و با روش پیمایشی انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی خود گزارشی بود. محل جمعآوری دادهها شهر شیراز و نمونهی مورد مطالعه 1035 دانش آموز دختر و پسر مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 88-87 بوده است. جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای استفاده شده است. جهت تحلیل آماری و آزمون فرضیهها از روشهای آماری آزمون T، تحلیل واریانس، ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان دادند که رابطهی معنیدار مثبتی بین متغیرهای تعارضات والدین، تعارض والدین با فرزندان در خانه و خارج از آن با بزهکاری نوجوانان وجود داشته است. همچنین، رابطهی معنیدار معکوسی بین میزان دلبستگی خانوادگی و بزهکاری نوجوانان وجود داشت. مدل پژوهش با دو متغیر تعارضات والدین با فرزندان در خانه و دلبستگی فرزندان به خانواده بر روی هم 20 درصد از تغییرات متغیر بزهکاری نوجوانان را تبیین میکنند.
The aim of this survey is to investigate the importance of parent's conflict, their deal with their children and the juvenile deviance behaviors. The hypotheses which form the basic theoretical perspective of this survey have been developed from social control and social interaction theories. A self-report procedure, applied in survey form, was used to collect the required data. The self-report data was obtained through a questionnaire from a sample of about 1035 male and female high school students in the city of Shiraz. T Test, analysis of variance (ANOVA), correlation coefficient and multiple regressions were statistical techniques used in the data analysis. The results showed a significant relationship of the parental conflict on juvenile delinquency. Also, there is a significant relationship between parent-child conflict at home and outside and juvenile delinquency. In addition, there is a negative significant relationship between attachment of family and juvenile delinquency. The research model variables, parent-child conflict at home and family attachment, explained 20 percent of juvenile delinquency of students.