تبیین و بررسی اثربخشی دوره های آموزشی کارآفرینی طرح های زود بازده بر کارآفرینان زن
محورهای موضوعی : زن و جامعهحسنعلی آقاجانی 1 , حسین صمدی میارکلایی 2 , حمزه صمدی میارکلایی 3
1 - دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگران جوان، قائمشهر، ایران
3 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، مدرس دانشگاه پیام نور
کلید واژه: اثربخشی, کارآفرینی, دوره های آموزشی, طرح های زودبازده,
چکیده مقاله :
آموزش کارآفرینی سیاستی است که به گونه مستقیم در کمیت و کیفیت عرضه کارآفرین در یک جامعه اثر میگذارد. به همین دلیل، در بسیاری از کشورها بویژه در کشورهای پیشرفته که تا حدودی در آن موانع و مشکلات برطرف شده است، دولتها به شکوفا کردن توان بلقوه مردم پرداختند. هدف این پژوهش نیز ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی کارآفرینی طرحهای زودبازده بر کارآفرینان زن استان مازندران میباشد. جامعه آماری این پژوهش، 850 نفر از زنان کارآفرین استان مازندران میباشد، که با توجه به محدودیتهای خاص جمعآوری دادهها 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب، برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده، و تجزیه و تحلیل دادهها به وسیله نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام شده است. نتایج آزمون T-test نشان داده است که اثربخشی دورههای آموزش کارآفرینی و همه ابعاد مورد بررسی یعنی: تحریک انگیزهها، پرورش ویژگیها و آموزش مهارتها، در وضعیت مطلوبی قرار نداشته و یافتهها مدل معادلات ساختاری بیانگر تایید کلیت مدلها و ارتباط معنیداری مولفهها با اثربخشی دورههای آموزش کارآفرینی بود. در پایان هم به مدیران پیشنهاد میشود که بیش از پیش به کیفیت برنامههای آموزشی خویش پرداخته، تا شاهد اثربخشی و کیفیت بیشتر این دورهها باشیم.
Entrepreneurial Curriculum is a policy that influences the quality and quantity of supplying entrepreneurs within a society. The purpose of the present research was the evaluation of entrepreneurial curriculums effectiveness of quick return plans on Mazandaran entrepreneur women. Statistical population in this research included 850 women from Mazandaran entrepreneur. With rreference to particular limitations of data collection, 120 persons were selected as the sample of the study. For data collection, a questionnaire was used, and data analysess were done by SPSS and LISREL software. The results of T-test demonstrated that entrepreneurial curriculums’ effectiveness and all sub-evaluation dimensions(motivations provoking, features nurturing and skills training) were not placed in desirable status. But the results of structural equation modeling demonstrated that models’ totality upheld and showed that there were significant relationships between components and entrepreneurial curriculums’ effectiveness. Finally, in order to observe further effectiveness and quality of these curriculums, managers are advised to address their own curriculums’ quality more than ever.