بررسی مدل ساختاری رابطهی بین میزان استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی و خشونت نوجوانان دختر استان بوشهر
محورهای موضوعی : زن و جامعه
1 - استادیار جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: خشونت, تکنولوژیهای ارتباطی, باورهای مذهبی, روابط خانوادگی,
چکیده مقاله :
هدف: همزمان با پیچیدهتر شدن جوامع امروزی، رسانههای ارتباطی نیز پیچیدهتر گشته ، تأثیرات مختلفی بر انواع مسائل اجتماعی جوامع، از جمله انحرافات اجتماعی داشتهاند. خشونت نیز به عنوان یکی از انواع انحرافات اجتماعی، از جمله مسائلی است که به دلیل وسعت تأثیرات آن، نیازمند سنجش همهجانبه بوده است؛ از اینرو در این مقاله، تأثیر تکنولوژی های ارتباطی بر آن سنجیده میشود. هدف اصلی این مقاله، مطالعه ساختاری رابطهی بین میزان استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی و خشونت دانشآموزان دختر استان بوشهر است.
روش:در این مقاله با استفاده از روش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی و از طریق ابزار پرسشنامه، رفتارهای خشونتآمیز 1049 نفر از دانشآموزان دختر استان بوشهر مورد مطالعه قرار گرفت. روش نمونهگیری نیز به صورت خوشهای چندمرحلهای است.
یافته ها:یافتههای این پژوهش گویای آن است که متغیرهای تکنولوژی های ارتباطی، آشفتگی روابط خانوادگی و باورهای مذهبی با رفتارهای خشونتآمیز رابطه دارند. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان میدهد که متغیر وابسته رفتارهای خشونتآمیز، مستقیماً تحت تأثیر متغیر تکنولوژیهای ارتباطی (46/0 =Beta) قرار گرفته است؛ در مجموع این متغیر، توانسته است مقدار 10 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را توضیح دهد. بر همین اساس، در مدل مسیر، تنها متغیر تکنولوژی های ارتباطی توانسته است به شکل مستقیم تأثیر معنیداری بر روی متغیر وابسته داشته باشد و تأثیر متغیرهای آشفتگی روابط خانوادگی و باورهای مذهبی به صورت غیرمستقیم بوده است؛ همچنین بر اساس شاخصهای برازش، این مدل با استفاده از آمارههای RMSEAبا مقدار 042/0 و X2/DF با مقدار 88/2، از برازش خوبی برخوردار است. بر اساس نتایج این پژوهش، از بین عوامل تعیینکنندهی رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان دختر، نقش تکنولوژیهای ارتباطی بسیار تعیینکننده است؛ پیشنهاد میشود در سطح مدارس، آموزشهای لازم جهت شناخت این تکنولوژیها و نحوهی مواجهه با آنها از جانب مشاوران پرورشی در اختیار دانشآموزان دختر قرار گیرد.
Introduction: As contemporary societies become increasingly complex, communication media have also become more intricate, exerting various effects on social issues, including social deviations. Violence, as one of the forms of social deviance, is a social issue that requires comprehensive assessment due to its wide-ranging implications. Therefore, this article examines the influence of communication technologies on violence among female students in Bushehr Province.
Materials and Methods: A survey method was employed, utilizing a questionnaire tool to study the violent behaviors of 1,049 female students in Bushehr Province. The sampling method adopted was a multistage cluster sampling technique.
Findings: The findings of this research indicate that communication technology variables are related to the disruption of family relationships and religious beliefs, as well as violent behaviors. Path analysis results reveal that the dependent variable of violent behaviors is directly affected by the communication technology variable (β = 0.46), accounting for 10% of the variance in the dependent variable. Accordingly, in the path model, only the communication technology variable has a direct significant impact on the dependent variable, while the effects of disrupted family relationships and religious beliefs are indirect. Furthermore, based on fit indices, the model demonstrates good fit with RMSEA (Root Mean Square Error of Approximation) of 0.042 and X2/DF (Chi-square divided by degrees of freedom) of 2.88.
_||_