بررسی نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در پیش بینی سبک تصمیم گیری در دانشجویان دختر
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهبیتا شلانی 1 , اکرم آبباریکی 2 , شیوا افشک 3 , محمد جشن پور 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
3 - کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
4 - کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: دانشجویان دختر, راهبردهای نظم جویی شناختی, هیجان, سبک تصمیم گیری,
چکیده مقاله :
تصمیمگیری نقش گستردهای در زندگی افراد دارد و شناخت مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری برای رویارویی با مسائل مختلف در جهان امروز لازم است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش راهبردهای نظمجویی شناختی در پیشبینی سبک تصمیمگیری دانشجویان دختر بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه رازی در سال 1395 بود که 150 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان و پرسشنامه تصمیمگیری گردآوری و با استفاده از روشهای آماری همبستگی و رگرسیون همزمان به وسیله نرمافزار 24spss بررسی شدند. نتایج نشان داد سبک تصمیمگیری عقلانی با راهبرد ملامت و ملامت دیگران رابطه منفی، سبک تصمیمگیری شهودی با راهبرد ملامت و با راهبرد دیدگاه دیگری رابطه منفی، سبک تصمیمگیری اجتنابی با راهبرد تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد و دیدگاهگیری، با راهبرد ارزیابی رابطه منفی و با راهبرد نشخوارگری و ملامت دیگران و فاجعهسازی رابطه مثبت دارد. سبک تصمیمگیری وابسته با راهبرد ملامت و فاجعهسازی رابطه مثبت و با راهبرد دیدگاهگیری رابطه منفی دارد. سبک تصمیمگیری آنی با راهبرد ملامت دیگران و راهبرد فاجعهسازی رابطه مثبت و با راهبرد دیدگاهگیری رابطه منفی دارد. با توجه به نقش راهبردهای نظمجویی شناختی در پیشبینی سبک تصمیمگیری، از این رو میتوان با آموزش مناسب به افراد در شناسایی و کاربرد صحیح راهبردهای نظمجویی، از اتخاذ تصمیماتی که ممکن است عواقب بدی در پی داشته باشد جلوگیری کرد. بنابراین با آموزش راهبردهای مناسب تنظیم هیجانی به افراد، میتوان سبک تصمیمگیری آنها را بهبود بخشید.
Decision-making has wide role in the lives of individuals and recognition of problem solving and decision-making skills is necessary to deal with various issues in the today world. The goal of this research is investigate the role of cognitive emotion regulation strategies in predicting students' decision-making style. The study population included undergraduate students of Razi University in Kermanshah. Among students in 1395, 150 people were randomly selected using multi-stage cluster sampling method. Research data by using of cognitive emotion regulation strategies, questionnaires were collected and decision-making through spss software version 23 and statistical methods of correlation and regression were studied. The results showed that there is a negative relationship between self-blame and others blame strategy with the rational decision making style, there is a negative relationship between self-blame strategy strategy with intuitive decision making style. There is a negative relationship between Positive refocusing, Refocus on planning, Reappraisal, and Putting into perspective strategy with avoidant decision-making style, and there is a positive relationship between Rumination, Catastrophizing, and Other-blame strategy with this style. There is a positive relationship between Self-blame and Catastrophizing strategy with dependent decision making style and Putting into perspective strategy had negative relationship with this style. There is a positive relationship between Catastrophizing and Other-blame strategy with spontaneous decision making style, and there is a negative relationship between Putting into perspective strategy with this style.
-Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(2), 217-237.
-Cogeta, J. F., Haagb, C. h., Gibsonc, D. E. (2011). Anger and fear in decision- making: the case of film directors on set. European Management Journal. 29(6):476-90.
-Certel, Z., Aksoy, D., C¸alıs¸kan, E., Lapa, T. Y., €Ozc¸elik, M. A., & C¸elik, G. (2013). Research on self-esteem in decision making and decision-making styles in taekwondo athletes. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 93, 1971–1975. doi:10.1016/j.sbspro.2013.10.150
-Damasio, A. (2005). Descartes error, emotional, reason, and the human brain. New York: Penguin Books.
-Dewberry, C., Juanchich, M., & Narendran, S. (2013). Decision-making competence in everyday life: The roles of general cognitive styles, decision-making styles and personality. Personality and Individual Differences, 55(7), 783-788.
-Diedrich, A,. Hofmann, S. G., Cuijpers, P., & Berking, M. (2016). Self-compassion enhances the efficacy of explicit cognitive reappraisal as an emotion regulation strategy in individuals with major depressive disorder. Behaviour Research and Therapy, 82, 1-10. http://doi.org/10.1016/j.brat.2016.04.003.
-Ding, N., Xu, X., Yang, H., Li, Y., & Heughten,P. V. (2019). Decision-making styles of Chinese business students, Journal of Education for Business, DOI: 10.1080/08832323.2019.1654968.
-Donovan, S. J., Guess, C. D., & Naslund, D. (2015). Improving dynamic decision making through training and self-reflection. Judgment and Decision Making, 10(4), 284–295.
-Eysenk, M. W. (2007). Fundamentals of cognition. USA and Canada: psychology press.
-Forgas, J. P. (1995). Mood and judgment: The affect in fusion model (AIM). Psychological Bulletin journal, 117(1),39-66.
-Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotion problems. Personality and Individual Differences, (30),1311-1327.
-Garnefski, N., Teerds, J., Kraaij, V., Legerstee , J., & Van-Den-Kommer, T. (2004). Cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: differences between males and females. Personality and Individual Differences, (36), 267-276
-Garnefski, N., Van-Der-Kommer, T., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee, J., & Tein, E. O. (2002). The Relationship between Cognitive Emotion Regulation Strategies and Emotional Problems: Comparison between a Clinical and a Non-Clinical Sample. European Journal of Personality, 16(5), 403-420. DOI: 10.1002/per.458
-Garnefski,N., Boon, S., & Kraaij, V. (2003). Relationships between Cognitive Strategies of Adolescents and Depressive Symptomatology Across Different Types of Life Event. Journal of Youth and Adolescence, 32(6), 401-408.
-Ghorbani, F., Khosravani, V., Ardakani, R. J., Alvani, A., & Akbari, H. (2017). The mediating effects of cognitive emotion regulation strategies on the relationship between alexithymia and physical symptoms: Evidence from Iranian asthmatic patients. Psychiatry Res, 247:144-151. doi: 10.1016/j.psychres.2016.11.015.
-Gimenez, MH. (2011). Bulimia nervosa: Emotions and making decision. Revista de Psiquiatríay Salud Mental, 4(2):88-95. DOI: 10.1016/S2173-5050(11)70014-0
-Gonzalez, C., & Dutt, V. (2016). Exploration and exploitation during information search and consequential choice. Journal of Dynamic Decision Making, 2, 1–8. doi: 10.11588/jddm.2016.1.29308.
-Gross, J.J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review.
Review of General Psychology, 2(3), 271-299.
-Guelle, M., Kabadayi, M., Bostanci, O., Cetin, M., & Seker, R. (2014). Evaluation of the correlation between decisionmaking styles and burnout levels of the team-trainers who competed in regional amateur league. Procedia-Social and Behaviroal Sciences, 152, 483–487.
-Harvey, A., Watkins, E., Mansell, W., & Shafran, R. (2004). Cognitive behavioural processes across psychological disorders: a transdiagnostic approach to research and treatment. Oxford: Oxford University Press.
-Hasani, J. (2011). The reliability and validity of the short form of the cognitive emotion regulation questionnaire. Journal of Research in Behavioral Science, 9(4), 229-240.
-Hasani, J., Azadfalah, P., Rasoulzade Tabatabaei, K., Ashayeri, H. (2009). The Assessment of Cognitive Emotion Regulation Strategies According to Neuroticism and Extraversion Personality Dimensions. Advances in Cognitive Science. 10 (4) :1-13
-Heydari, H., Bagherian, F., FathAbadi, J., Shahyad, SH., Asadi, M., Miri, M. N. & Derekhshanpur, A. (2011). The effect of the environment (real and virtual) and the personality on the speed of decision making. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2411–2414.
-Jermann, F., Van-Der-Linden, M., D'Acremont, M., & Zermatten, A. (2006). Cognitive Emotion Regulatio Questionnaire (CERQ): Confirmatory Factor Analysis and Psychometric Properties of the French Translation. European Journal of Psychological Assessment, 22(2), 26-131.
-Johnson, S. L. (2005). Mania and dysregulation in goal pursuit: A review. Clinical Psychology Review. 25(2), 241-262.
-Kunsch, D. W., Schnarr, K., & van Tyle, R. (2014). The use of argument mapping to enhance critical thinking skills in business education. Journal of Education for Business, 89(8), 403–410. doi:10.1080/08832323.2014.925416
-Ledoux, J. E. (1993). Emotional memory systems in the brain. Behavior Research, 58(1-2), 69-79.
-Lei, H., Zhang, X., Cai, L., Wang, Y., Bai, Y., & Zhu, X. (2014). Cognitive emotion strategies in outpatients with major depressive disorder. Psychiatry Research, 4(26), 1-6.
-Mashhadi, A., Mir_Doroghi , F., & Hasani, J. (2011). The Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies in Internalizing Disorders of Children. Journal of Clinical Psychology, 3(3), 29-39.
-Rolls, ET. (2006). Brain mechanisms of emotional, decision making. International Congress Series; 1291:3-13. doi:10.1016/j.ics.2005.12.079
-Rottenberg, J., & Gross, J. J. (2007). When emotion goes wrong: realizing the promise of affective science. Clinical Psychology Science and Practice, 10(2), 227-32.
-Scott, S. G., & Bruce, R. A. (1995). Decision making style: the development and assessment of new measure. Educational and Psychological Measurement, 55(5), 818 831.
-Seymour, B., Dolan, R. (2008). Emotion, decision making, and the amygdala. Neuron; 58(5):662-271. doi: 10.1016/j.neuron.2008.05.020.
-Sher, K. J., & Grekin, E. R. (2007). Alcohol and affect regulation. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 560- 580). New York, NY: Guilford Press.
-Thompson, R. A. (1994). Emotional regulation: a theme in search for definition. Journal of Society-Research in Child Development, 59 (2-3), 25-52.
-Zare, H., & Arabe Shibani, KH. (2011). Reliability and Validity of Decision-Making Styles Questionnaire in Iranian Students. Psychological Research, 14(2), 112-125.
-Zarei, M., & Pirani, Z. (2015). Prediction of Decision-Making Style Based on Differentiation of Self and Emotion Regulation in Teenage Girls. Journal of Health Breeze, 4(1), 10-18.
_||_