• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - خودکارآمدی و رابطه آن با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر
        به منظور بررسی رابطه خود کار آمدی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر، 209 دانش آموز دختر سال اول دبیرستانی از میان کلیه دانش آموزان سال اولی دبیرستان های دخترانه شهر تبریز با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و با استفاده از مقیاس خود کار آمدی عمومی چکیده کامل
        به منظور بررسی رابطه خود کار آمدی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر، 209 دانش آموز دختر سال اول دبیرستانی از میان کلیه دانش آموزان سال اولی دبیرستان های دخترانه شهر تبریز با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و با استفاده از مقیاس خود کار آمدی عمومی شرر (GSES) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ28) مورد ارزیابی قرار گرفتند. معدل کل دانش آموزان در سال سوم راهنمایی به عنوان ملاک سنجش پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. روش پژوهش حاضر، از نوع همبستگی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون هم زمان و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. آزمون فرضیه ها نشان داد که بین خود کار آمدی و سلامت روان و مؤلفه های آن در دانش آموزان دختر رابطه معنی داری وجود دارد و بیش ترین رابطه مربوط به مؤلفه افسردگی است. هم چنین یافته ها نشان داد که بین خود کار آمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر رابطه معنی داری وجود دارد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که: خودکارآمدی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر رابطه دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مقایسه رضایت زناشویی زوجین هر دو شاغل با زوجین تک شاغل با توجه به ‏ سلامت عمومی آنان
        امروزه به دلیل تغییر شرایط اجتماعی و اقتصادی، شاهد افزایش روند اشتغال زنان می باشیم. اشتغال زنان متأهل کیفیت روابط زوجین با یکدیگر، نحوه تربیت فرزندان و سایر جنبه های زندگی آنان را تحت تأثیر قرار می دهد. بر این اساس به مقایسه رضایت زناشویی زوجین هر دو شاغل با زوجین تک ش چکیده کامل
        امروزه به دلیل تغییر شرایط اجتماعی و اقتصادی، شاهد افزایش روند اشتغال زنان می باشیم. اشتغال زنان متأهل کیفیت روابط زوجین با یکدیگر، نحوه تربیت فرزندان و سایر جنبه های زندگی آنان را تحت تأثیر قرار می دهد. بر این اساس به مقایسه رضایت زناشویی زوجین هر دو شاغل با زوجین تک شاغل با توجه به میزان سلامت عمومی آنان پرداخته شد. روش پژوهش، مقایسه ای از نوع پس رویدادی است که بر روی دو گروه، ۴۰ زوج هر دو شاغل و ۴۰ زوج تک شاغل (دارای زنان خانه دار)، که به صورت خوشه ای تصادفی از بین زوج های ساکن شهر دامغان انتخاب شده بودند، اجرا شد. تمامی زوج های انتخاب شده، حداقل ۲ سال از زندگی مشترک شان می گذشت و دارای فرزند بودند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ و پرسشنامه سلامت عمومی (۲۸GHQ-) استفاده شد. داده ها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس دو راهه و آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سلامت عمومی به عنوان متغیر همراه اثر معناداری بر رضایت زناشویی داشت (۰۰۱/۰>P). در زوجین هر دو شاغل میزان رضایت زناشویی زنان بیش تر از همسران شان بود به علاوه زنان شاغل نسبت به زنان خانه دار از رضایت زناشویی بیش تری برخوردار بودند. در زوجین تک شاغل بین میزان رضایت زناشویی مردان و همسرانشان تفاوتی یافت نشد. رضایت زناشویی مردان دارای همسر خانه دار بیش تر از مردان دارای همسر شاغل بود. به طور کلی می توان گفت که عوامل متعددی در میزان رضایت زناشویی دخیل می باشد و اشتغال زنان یکی از این موارد می باشد که رعایت برخی شرایط از سوی طرفین، می تواند رضایت زناشویی را افزایش دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی رابطه سبک های دلبستگی با نگرش نسبت به ازدواج و مهارت حل تعارض در ‏دانشجویان مجرد کارشناسی دانشگاه تهران
        هدف از پژوهش حاضر، مطالعه بررسی رابطه سبک‌های دلبستگی (ایمن، اجتنابی، اضطرابی) و نگرش نسبت به ازدواج و مهارت حل تعارض در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و تحقیقات کاربردی است. حجم نمونه طبق اصول صحیح و علمی 388 نفر چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، مطالعه بررسی رابطه سبک‌های دلبستگی (ایمن، اجتنابی، اضطرابی) و نگرش نسبت به ازدواج و مهارت حل تعارض در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و تحقیقات کاربردی است. حجم نمونه طبق اصول صحیح و علمی 388 نفر می باشد که پس از حذف پرسشنامه‌های معیوب، 377 پرسشنامه باقی مانده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای جمع آوری داده‌ها ابزارزیر به کار رفته است: الف) پرسش‌نامه دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید ب) پرسش‌نامه پیش از ازدواج (PMI) جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، نمودار و ...) و به منظور آزمون سؤال‌های پژوهش از آمار استنباطی (همبستگی و رگرسیون) استفاده شده است. نتایج نشان داد: بین سبک دلبستگی ایمن با نگرش نسبت به ازدواج رابطه معناداری وجود دارد. از روی نمره سبک دلبستگی می‌توان نگرش نسبت به ازدواج را مورد پیش‌بینی قرار داد. ولی بین سبک دلبستگی اجتنابی و اضطرابی با نگرش نسبت به ازدواج رابطه معناداری وجود ندارد و نیز بین سبک دلبستگی اضطرابی با نگرش نسبت به حل تعارض رابطه معناداری وجود ندارد. اما بین سبک دلبستگی ایمن و اجتنابی با نگرش نسبت به حل تعارض رابطه معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطه جنسیت و برخی متغیر های جمعیت شناختی با احساس آنومی اجتماعی در بین ‏دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
        آنومی به معنای شرایط بی‌هنجاری می باشد که حاصل آن، خلاء اخلاقی، تعلیق قواعد و بی‌قانونی است. آنومی از جمله مسائل اجتماعی ناشی از دوران گذار در هر جامعه است که البته جوان بودن جمعیت کشور ما نیز بر اهمیت آن می‌افزاید. احساس آنومی در این مطالعه بعنوان متغیر وابسته و رابطه چکیده کامل
        آنومی به معنای شرایط بی‌هنجاری می باشد که حاصل آن، خلاء اخلاقی، تعلیق قواعد و بی‌قانونی است. آنومی از جمله مسائل اجتماعی ناشی از دوران گذار در هر جامعه است که البته جوان بودن جمعیت کشور ما نیز بر اهمیت آن می‌افزاید. احساس آنومی در این مطالعه بعنوان متغیر وابسته و رابطه آن با برخی متغیرهای مستقل از جمله سن، جنسیت، وضع‌ تأهل و پایگاه اجتماعی- اقتصادی دانشجویان مطالعه شده است. در این تحقیق از نظریه های جامعه‌شناسانی مانند دورکیم و مرتون استفاده شده است. روش تحقیق پیمایش، ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه و جامعه‌ آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و حجم نمونه 385 نفر می باشد که به صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده‌اند. برای آزمون فرضیه‌ها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t، آزمون تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی و LSD به کار رفته است. یافته‌های پژوهش حکایت از آن دارد که میزان احساس آنومی در بین دانشجویان مورد بررسی درحد متوسط به بالا است و تفاوت معنی‌داری بین دانشجویان گروه های سنی مختلف، دانشجویان دختر و پسر و نیز دانشجویان مجرد و متأهًل از نظر میزان احساس آنومی اجتماعی مشاهده نگردید ولی بین دانشجویان متعلق به پایگاه های اقتصادی – اجتماعی مختلف از نظر میزان احساس آنومی اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد. احساس آنومی اجتماعی در بین دانشجویان متعلق به پایگاه اقتصادی- اجتماعی بالا، بیشتر از پایگاه اجتماعی- اقتصادی متوسط و پایین است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مطالعه رابطه بین نظام ارزش‌ها و میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان دختر و پسر ‏ دانشگاه پیام نور شهرمیاندوآب
        شناخت نظام ارزش ها و رابطه آن با مشارکت اجتماعی دانشجویان دختر و پسر، به سبب وجود ظرفیت های مناسبِ جامعه دانشجویی و رغبت وافر زنان برای سهیم شدن در تصمیم گیری ها و مشارکت در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این پژوهش رابطه میان نظام ارز چکیده کامل
        شناخت نظام ارزش ها و رابطه آن با مشارکت اجتماعی دانشجویان دختر و پسر، به سبب وجود ظرفیت های مناسبِ جامعه دانشجویی و رغبت وافر زنان برای سهیم شدن در تصمیم گیری ها و مشارکت در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این پژوهش رابطه میان نظام ارزش ها و مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشگاه پیام نور میاندوآب در نمونه ای به اندازه 352 نفر مورد مطالعه قرار گرفته است و حجم این نمونه به وسیله ی فرمول کوکران به دست آمده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسش نامه بوده است و روش تحقیق پیمایشی است. ابعاد شش گانه نظام ارزش ها از نظریه ارزشی آلپورت گرفته شده است. نتایج به دست آمده از انجام آزمون های آماری نظیر آزمون تی و آزمون ضریب همبستگی، حاکی از این واقعیت است که بین ارزش های اجتماعی، سیاسی، مذهبی و علمی با مشارکت اجتماعی رابطه ی معنی داری وجود دارد. و دانشجویان دختر و پسر از نظر نظام ارزش ها و مشارکت اجتماعی متفاوت هستند. بر اساس یافته های پژوهش، میزان مشارکت اجتماعی در میان دانشجویان مورد مطالعه با میانگین 66/77 در سطح بالایی قرار داشته و میانگین مشارکت اجتماعی دختران بیش از پسران می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تاثیر آموزش مفاهیم نظریه انتخاب به شیوه گروهی بر افزایش ‏صمیمیت زناشویی زنان
        هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش مفاهیم نظریه انتخاب به شیوه گروهی بر افزایش صمیمیت زناشویی زنان انجام گرفت. روش: روش این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش حاضر را 24 زن از زنان مراجعه کننده به یکی از خانه های سلامت من چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش مفاهیم نظریه انتخاب به شیوه گروهی بر افزایش صمیمیت زناشویی زنان انجام گرفت. روش: روش این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش حاضر را 24 زن از زنان مراجعه کننده به یکی از خانه های سلامت منطقه 7 شهر تشکیل دادند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. متغیر وابسته در این پژوهش صمیمیت زناشویی بود که با مقیاس صمیمیت زناشویی، ارزیابی گردید. متغیر مستقل نیز آموزش مفاهیم نظریه انتخاب بود که طی 7 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. به منظور بررسی فرضیه های پژوهش از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: پس از تعدیل نمره های پیش آزمون، اختلاف معنی داری بین آزمودنی های (647/0=2ƞ Partial 05/0˂p، 530/38=(1،21)F) دوگروه وجود داشت و نمره های میانگین تعدیل شده نشان داد که صمیمیت زناشویی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه پس از اجرای متغیر مستقل افزایش یافته است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، کاهش کنترل همسر، استفاده کمتر از عادات مخرب خصلت کنترل گری، توجه بیشتر به کنترل رفتار خود، استفاده از عادات مهرورزی، آگاهی دادن به همسران در مورد شدت نیازهای آنان و ایجاد حس مسئولیت در افراد برای ارضای نیازهای خود می تواند نقش مهمی در ایجاد و بهبود روابط صمیمانه داشته باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی ارتباط بین سبک های دلبستگی و میزان بی ثباتی ازدواج در زنان و ‏مردان متأهل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سبک های دلبستگی و میزان بی ثباتی ازدواج در زنان و مردان متأهل انجام شد. روش این پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری عبارت بود از کلیۀ کارمندان متأهل دانشگاه شهید بهشتی تهران، که از بین آ ن ها 150 نفر (87 نفر مرد و 63 نفر زن) به روش نمون چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سبک های دلبستگی و میزان بی ثباتی ازدواج در زنان و مردان متأهل انجام شد. روش این پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری عبارت بود از کلیۀ کارمندان متأهل دانشگاه شهید بهشتی تهران، که از بین آ ن ها 150 نفر (87 نفر مرد و 63 نفر زن) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالان هازن وشیور (1987) و شاخص بی ثباتی ازدواج ادواردز و همکاران (1987) بود. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه و آزمون پس تجربی شفه، تحلیل شد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین افراد دارای سبک های دلبستگی سه گانه از نظر میزان بی ثباتی ازدواج، تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج آزمون شفه نشان داد میانگین بی ثباتی ازدواج در سبک دلبستگی اضطرابی دوسویه به طور معناداری بیش تر از سبک دلبستگی ایمن بود (05/0P<). در این پژوهش تفاوت معناداری بین میانگین بی ثباتی ازدواج در دو سبک دلبستگی اجتنابی و اضطرابی دوسویه و دو سبک دلبستگی ایمن و اجتنابی مشاهده نشد. با توجه به نتایج به دست آمده نمی توان ادعا کرد که افراد دارای سبک دلبستگی ایمن نسبت به سبک اجتنابی، ثبات بیش تری را در ازدواج تجربه می کنند. نتایج این پژوهش می تواند در پیش بینی و حل مسائل ازدواج کمک کند. پرونده مقاله