هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر واقعیت درمانی مبتنی بر نظریه انتخاب بر انعطافپذیری زناشویی، دلزدگی زناشویی و تعهداجتماعی زوجین متقاضی طلاق بود.روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلّیه ی زوجهای متقاضی طلاق شهر ملایر چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر واقعیت درمانی مبتنی بر نظریه انتخاب بر انعطافپذیری زناشویی، دلزدگی زناشویی و تعهداجتماعی زوجین متقاضی طلاق بود.روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلّیه ی زوجهای متقاضی طلاق شهر ملایر درسال 1398 تشکیل میدادند که با روش نمونه گیری دردسترس 30 زوج انتخاب گردیده و به طور تصادفی در دوﮔﺮوه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ها ی دلزدگی زناشویی پاینز (2003)، پرسشنامه ی انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و پرسشنامه تعهد اجتماعی آدامز و جونز (1997) استفاده شد. داده ها از طریق آزمون آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از یافته های توصیفی نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد و نتایج حاصل از یافته های استنباطی نیز نشان داد که در متغیر انعطافپذیری شناختی بین گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد(05/0 p < ). در متغیر دلزدگی زناشویی نیز، در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود دارد (05/0 p < )؛ در متغیر تعهد اجتماعی نیز مشاهده میشود که بین گروه آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون و پیگیری تعهد اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 p < ). براین اساس می توان بیان نمود که مداخله واقعیت درمانی مبتنی بر نظریه انتخاب بر مولفه های انعطاف پذیری، دلزدگی و تعهد اجتماعی در زوجین متقاضی طلاق موثر بوده و می توان از این نوع مداخله در مشاوره و درمان زوجی به ویژه زوجین دارای تعارض استفاده نمود.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری بر کنترل عواطف زنان دارای تعارض زناشویی بود. بدین منظور یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون و پیگیری با گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. جامعه آماری شامل کلیه زنان دارای تعارض زناشویی شهرستان نج چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری بر کنترل عواطف زنان دارای تعارض زناشویی بود. بدین منظور یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون و پیگیری با گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. جامعه آماری شامل کلیه زنان دارای تعارض زناشویی شهرستان نجفآباد بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 24 نفر از زنان دارای تعارض زناشویی، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 12 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تعارض زناشویی(السون، 2011) و مقیاس کنترل عواطف (ویلیام وچامبلس، 1997) بود. گروه آزمایش یک دوره آموزش مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری را در ده جلسه دریافت کردند. آزمودنیهای هر دو گروه قبل از شروع آموزش و در پایان آموزش به پرسشنامهها پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که آموزش حل مسئله و تصمیمگیری، بهصورت معنادار بر بهبود عاطفه مثبت و کاهش اضطراب زنان دارای تعارض گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل مؤثر بوده است(001/0>P). در مجموع مشخص شد که آموزش مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری میتواند به عنوان روشی جدید و مؤثر در بهبود کنترل عواطف زنان دارای تعارض زناشویی مورد استفاده قرار گیرد.
پرونده مقاله
مشهور فقیهان امامیه با استناد به اطلاق یا عموم ادله ای که نظر به استحباب ازدواج دارند، گستره مخاطبین را آحاد مسلمانان می دانند. در مقابل، گروهی از بزرگان فقه جعفری(ع) همچون شیخ طوسی، ابن حمزه، راوندی و حلی با استناد به ادله ای نظیر ستایش حضرت یحیی(ع) در قرآن کریم با عنو چکیده کامل
مشهور فقیهان امامیه با استناد به اطلاق یا عموم ادله ای که نظر به استحباب ازدواج دارند، گستره مخاطبین را آحاد مسلمانان می دانند. در مقابل، گروهی از بزرگان فقه جعفری(ع) همچون شیخ طوسی، ابن حمزه، راوندی و حلی با استناد به ادله ای نظیر ستایش حضرت یحیی(ع) در قرآن کریم با عنوان حصور، مذمت محبت به فرزندان و زنان، در پی داشتن فتنه، حزن و اندوه و ایجاد انحراف از آرمان اصلی خلقت که ازدواج عامل ایجاد آن است، بر این باورند که استحباب ازدواج اختصاص به دو گروه دارد؛ اول: کسانی که تمکن مالی برای فراهم نمودن مقدمات ازدواج را دارا می باشند و گروه دوم: کسانی هستند که شوق جنسی به روابط زناشویی دارند و در غیر این دو مورد، ازدواج نه تنها مطلوبیتی ندارد بلکه مکروه نیز می باشد و باید خویشتن داری نمود. در این پژوهش ضمن نقد ادله ی مخالفان، با استناد به عموم ادله نقلی مشروعیت نکاح و ادله عقلی نظیر وجوب مقدمه واجب و ملازمه میان حکم عقل و شرع، مطلوبیت استحبابی نکاح اثبات شده است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی واقعیتدرمانی بر افسردگی زنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی شهر شیراز در سال 1397 انجام شده است. در این پژوهش از روش تجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعهی آماری این پژوهش، زنان سرپرست چکیده کامل
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی واقعیتدرمانی بر افسردگی زنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی شهر شیراز در سال 1397 انجام شده است. در این پژوهش از روش تجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعهی آماری این پژوهش، زنان سرپرست خانوار مراجعهکننده به کمیته امداد امام خمینی شهرستان شیراز در سال 1397 بود که در ادامه بر اساس روش نمونهگیری هدفمند 30 نفر از آنها که نمره بالا از این پرسشنامه را بدست آورده بودند به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. هر دو گروه قبل از شروع مداخله پرسشنامههای افسردگی بک را تکمیل کرده بودند. گروه آزمایش بسته آموزشی واقعیتدرمانی را در هشت جلسه دریافت کرد. سپس پرسشنامه افسردگی بک مجدداً توسط هر دو گروه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مؤید آن بود که مداخله مبتنی بر واقعیتدرمانی موجب کاهش افسردگی زنان سرپرست خانوار میشود.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی های حسی و حرکتی خانواده محور در کاهش نشانه های بالینی کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی اجرا شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل است و جامعه آماری کلیه کودکان شهر زنجان در سال تحصیلی 96-97 (رده چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی های حسی و حرکتی خانواده محور در کاهش نشانه های بالینی کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی اجرا شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل است و جامعه آماری کلیه کودکان شهر زنجان در سال تحصیلی 96-97 (رده سنی 8 تا 11 سال)است. بر این اساس به صورت انتخاب تصادفی،4 مدرسه از ناحیه 1 و 2 شهر زنجان انتخاب و20 دانش آموزی که دچار اختلال نقص توجه/بیش فعالی بودند انتخاب شد. پس از یکسان سازی با توجه به متغیرهای سن، جنسیت و میزان اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در دو گروه آزمایش(10نفر) و کنترل(10 نفر) قرار گرفتند. برای تشخیص نقص توجه/ بیش فعالی از پرسشنامه نسخه چهارم اسنپ و کانرز والدین استفاده شد. شرکت کنندگان در گروه آزمایش به مدت 8 هفته (16 جلسه 90 دقیقه ای) به همراه مادران در بازی های حسی و حرکتی خانواده محور شرکت کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد و نتایج نشان داد که مداخلات انجام شده منجربه کاهش معنادار نشانه های بالینی کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی (با شدت اثر 88/0) در گروه کنترل شده است. می توان نتیجه گرفت که این روش برای کمک به کاهش نشانه های نقص توجه/ بیش فعالی مناسب می باشد.
پرونده مقاله
تحقیق حاضر با هدف پیش بینی اضطراب بارداری بر اساس باورهای فراشناختی و سلامت روانشناختی در زنان باردار انجام شد. طرح تحقیق در چهارچوب طرح های توصیفی از نوع همبستگی قرار دارد. با توجه به طرح تحقیق و جامعه آماری، 100 زن باردار با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در فرآ چکیده کامل
تحقیق حاضر با هدف پیش بینی اضطراب بارداری بر اساس باورهای فراشناختی و سلامت روانشناختی در زنان باردار انجام شد. طرح تحقیق در چهارچوب طرح های توصیفی از نوع همبستگی قرار دارد. با توجه به طرح تحقیق و جامعه آماری، 100 زن باردار با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در فرآیند گردآوری داده ها، پرسشنامه سلامت عمومی کلبرگ، اضطراب بک و باورهای فراشناختی ولز استفاده گردید. با استفاده از روش تجزیه و تحلیل آماری پیرسون و رگرسیون چندگانه (p < /p>
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین میزان و نوع فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی با میزان شادکامی دختران دانشجوی مقطع کارشناسی ساکن در خوابگاه دانشگاه آزاد تبریز بود. روش پژوهش، پیمایش و جامعه آماری ، دختران دانشجوی مقطع کارشناسی ساکن در خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبر چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین میزان و نوع فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی با میزان شادکامی دختران دانشجوی مقطع کارشناسی ساکن در خوابگاه دانشگاه آزاد تبریز بود. روش پژوهش، پیمایش و جامعه آماری ، دختران دانشجوی مقطع کارشناسی ساکن در خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بودند. طبق آمار ، حجم جامعۀ آماری 3500 نفر بود. حجم نمونه در این پژوهش ، براساس فرمول کوکران با در نظر گرفتن فاصله اطمینان 95 درصد، 347 نفر محاسبه شد و 350 پرسشنامه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک بین دانشجویان دختر توزیع گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که بر اساس چهارچوب نظری توسط محقق طراحی شده بود . یافته های پژوهش نشان داد، میزان شادکامی دختران دانشجو (9/48 درصد) درحد متوسط می باشد. همچنین بین میزان فعالیت و نیز میزان عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی و میزان شادکامی دختران دانشجوی مقطع کارشناسی رابطه معناداری وجود داشت .
پرونده مقاله
چکیدهپژوهش حاضر با هدف پیشبینی تعارضات زناشویی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اوّلیه، دشواری در تنظیم هیجانی و تمایز یافتگی خود در زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره انجام گرفت. روش تحقیق از نوع همبستگی بود و جامعۀ آماری این پژوهش زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره بود ک چکیده کامل
چکیدهپژوهش حاضر با هدف پیشبینی تعارضات زناشویی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اوّلیه، دشواری در تنظیم هیجانی و تمایز یافتگی خود در زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره انجام گرفت. روش تحقیق از نوع همبستگی بود و جامعۀ آماری این پژوهش زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره بود که تعداد 120 زوج با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای تعارضات زناشویی تجدیدنظرشده MCQ-R، (1386)، طرحوارۀ یانگ (نسخه سوّم فرم کوتاه ،2005)، دشواری در تنظیم هیجانی DERS، (2004) و تمایزیافتگی خود DSI، (1998)، گردآوری شد. اطّلاعات گردآوری شده با روش آماری تحلیل رگرسیون همزمان و گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان دادند مؤلفّههای طرحوارههای ناسازگار اوّلیه تأثیرات معناداری بر تعارضات زناشویی نداشتند. همچنین از بین مؤلفّههای دشواری در تنظیم هیجانی، دشواری کنترل تکانه و دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی و از بین مؤلفّههای تمایزیافتگی خود، مؤلفّههای جایگاه من و هم آمیختگی با دیگران، پیشبینی کنندههای تعارضات زناشویی بودند. براساس نتایج این پژوهش زوجینی که تمایزیافتگی کمتری دارند، انعطافپذیری کمتری دارند، احتمالاً در برابر اضطراب مزمن زناشویی آسیب پذیرترند و توانایی استفاده از راه حلّ منطقی در رفع مشکلات زندگی را ندارند. هر چه زوجین از میزان دشواری در تنظیم هیجانی بیشتر و تمایز یافتگی خود کمتری برخوردار باشند بیشتر مستعد نارضایتی زناشویی و تعارضات زناشویی هستند.کلید واژگان: تعارضات زناشویی، طرحوارههای ناسازگار اوّلیه، دشواری در تنظیم هیجانی، تمایز یافتگی خود
پرونده مقاله