بررسی رابطه نوگرایی و دینداری (مطالعه در بین دختران جوان منتخب از مناطق 1و 6 و 19 شهر تهران)
محورهای موضوعی : زن و خانواده
کلید واژه: دینداری, نوگرایی, جهت گیری علمی, جهت گیری عام گرایانه, جهت گیری تساوی طلبانه, جهت گیری استقلال طلبانه, جهت گیری پیشرفت, جهت گیری مدنی, جهت گیری دموکراتیک.,
چکیده مقاله :
در جاﻣﻌﺔ ایران مسأله دین و کیفیت دینداری افراد با دیگر حوزه های اجتماعی شدیداً ممزوج بوده، مسائل پیرامون ارتباط متقابل نگرش های مدرن و نگرش های اسلامی در زندگی فردی و اجتماعی افراد حائز اهمیت بسیار است. در این میان، اظهار نظر در خصوص بایدها و نبایدهای زندگی زنان، به خاطر نقش مهم ایشان در نهاد خانواده و تربیت نسل آینده، محل علاقه و بحث و چالش هر دو رویکرد می باشد. بر این اساس بررسی علمی راﺑﻂﺔ گرایش های نوگرایانه زنان با دینداری ایشان و نتایج حاصل از این بررسی تاثیر ارزنده ای بر شناخت وضعیت موجود جامعه داشته، عرصه های نوین پژوهشی در خصوص مسائل خانواده ها و نسل آتی می آفریند. در این راستا مقاله حاضر تاثیر مدرنیته بر دینداری دختران جوان 20 تا 29 ساله سه منطقه یک و شش و نوزده شهر تهران را مورد بررسی قرار می دهد. انتخاب شهر تهران به این دلیل بوده است که مختصات فرهنگی و اجتماعی این کلان شهر و ویژگی های جمعیتی و ارتباطی خاص آن سبب می شود که ساکنان آن بیشتر از افراد دیگر در معرض گرایش های نوگرایانه قرار بگیرند. اساس نظری تحقیق بر نظریات جامعه شناسی دین وبر و نظریه امنیت حیاتی اینگلهارت استوار است. براساس مدل سنجش دینداری گلاک و استارک، پنج بعد برای سنجش دینداری در نظر گرفته شد که عبارتند از ابعاد اعتقادی، عاطفی، پیامدی، مناسکی وآگاهی. همچنین بر مبنای شاخص های سنجش نوگرایی فردی در مدل اینکلس و اسمیت، هفت بعد جهت گیری علمی، جهت گیری عام گرایانه، جهت گیری تساوی طلبانه، جهت گیری استقلال طلبانه، جهت گیری پیشرفت، جهت گیری مدنی و جهت گیری دموکراتیک برای سنجش نوگرایی در نظر گرفته شد. جهت انجام تحقیق از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه به کار رفت و با توجه به حجم جمعیت این سه منطقه(با تفکیک جنسیتی) و برآورد دواس، در شکاف 80-20 درصد و با سطح معنی داری 5% تعداد نمونه در هر منطقه مشخص گشت.براین اساس حجم نمونه در منطقه یک 55 نفر در منطقه شش 49 نفر و در منطقه نوزده 41 نفر مشخص شد و جمعا حجم جامعه نمونه معادل 138 نفر تعیین گردید و این افراد با شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای مشخص شده، به پرسشنامه پاسخ دادند.نتایج آزمون های همبستگی در نمونه کل نشان داد که ابعاد مختلف نوگرایی روابط مختلفی با دینداری و ابعاد آن دارند. بر اساس یافته ها با افزایش جهت گیری علمی، جهت گیری تساوی طلبانه، جهت گیری استقلال طلبانه و جهت گیری دموکراتیک دختران جوان اعتقادات دینی ایشان کاهش می یابد و با افزایش عام گرایی دختران جوان میزان دینداری ایشان افزایش می یابد .هم چنین رابطه معناداری میان گرایش به پیشرفت و گرایشات مدنی دختران جوان و دینداری ایشان وجود ندارد. در کل نتایج تحقیق نشان داد که با افزایش نوگرایی میزان دینداری افراد در ابعاد پیامدی و مناسکی کاهش می یابد.
In the Iranian society, religion and the quality of people`s religiosity are seriously mixed with the other social areas, and the problems regarding the interaction of Modern and Islamic views in the people`s individual and social lives are of great importance. In this regard, expressing views on the do’s and don'ts of women's life, because of their important role in the family institution and in bringing up the future generation, is of interest to and challenged by both views. Thus, the scientific investigation of the relationship between women’s modernist tendencies and their religiosity, and the result of this investigation will have a valuable effect on understanding the present situation of the society and will represent the new areas of research concerning family issues, future generation etc. Accordingly, the present article investigates the effect of modernity on the religiosity of the young girls of 20-29 years of age from the three regions-1, 6, 19- of Tehran. The reason for choosing Tehran is that the cultural and social features of this metropolitan city and its specific demographic and communicative characteristics predispose its residents to modernist tendencies more than others. The research is based on Webber`s sociology of religion theory and Inglehart `s existential security theory. Based on Glack and Stark’s religiosity evaluation model, five dimensions- Ideological, Emotional, Consequential, Ritualistic and Awareness-have been considered to evaluate religiosity. Also, according to individual modernity evaluation indices in Inkeles and Smith’s model, seven dimensions of scientific orientation, Universalistic orientation, Egalitarian orientation, Independence orientation,