مقایسه شیوه های فرزند پروری و اختلالات رفتاری کودکان مادران شاغل و غیرشاغل
محورهای موضوعی : تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، علوم ورزشیزینب خانجانی 1 , رقیه محمودزاده 2
1 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،تبریز، ایران
2 - دانشگاه تربیت معلم تهران،روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران.
کلید واژه: child-rearing styles, شیوه های فرزندپروری, اختلالات رفتاری کودکان, مادران شاغل و غیرشاغل, Children behavioral problems, employed and unemployed mothers,
چکیده مقاله :
اشتغال مادر در بیرون از منزل دارای پیامدهای مختلفی ازجمله در سبک فرزندپروریو وضعیت رفتاری کودک است.این پژوهش با هدف بررسی شیوه های فرزندپروریمادران شاغل وغیرشاغل وارتباط آن با اختلالات رفتاری کودکان انجام شده است.پژوهش حاضر یک مطالعه علی- مقایسهای است. نمونه مورد بررسی در این پژوهش120 زوج مادر-کودک بودند که به صورت تصادفی از چهار مهد کودک در شهرتبریزانتخاب شدند. پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر (فرم مادر و مربی) و پرسشنامه شیوههای فرزند پروری با مریند ابزارهای اندازه گیری این پژوهش بودند. برای بررسی وt و آزمون (MANOVA) تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغییرهمستقل استفاده شد.نتایج نشان داد کودکان مادران شاغل و غیرشاغل از نظر مشکلاترفتاری تفاوت معناداری با هم نداشتند. مادران خانهدار به طور معناداری شیوه تربیتیمقتدرانه تری از مادران شاغل داشتند. ولی در شیوه فرزند پروری آزادگذاری واستبدادی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.
Mothers out door works have different consequences on child rearing practices and behavioralstatus. The current research was purposed to study the child rearing styles and their correlations tochildren behavioral disorders of the employed and unemployed mothers. The present research wasa causal – comparative study. The sample was comprised of 120 pears of mother – child who wereselected randomly from four kindergartens in Tabriz. Rutter Behavioral Disorders Questionnaire(mother – instructor form) And Baumrind Child – Rearing Style Questionnaire were implemented.Data was analyzed by using MANOVA and independent t test. The results have shown that employedand unemployed mothers children with regard to the behavioral problems had no significantdifference. Housewives had more significantly authoritative child rearing style than the employedmothers. But regarding permissive and totalitarian styles, no significant difference between the twogroups was observed.
_||_