تحلیل تطبیقی ویژگیهای پوششی زنان 45-20 ساله تهرانی با آرکیتایپ آفرودیت از منظر نظریه «جین شینودا بولن»
محورهای موضوعی : هنر و معماری
1 - کارشناس ارشد، گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
کلید واژه: آرکی تایپ, آفرودیت, جین شینودا بولن,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضربررسی تحلیل تطبیقی ویژگیهای پوششی زنان 20 تا 45 ساله تهرانی دارای هویت شخصیتیِ آرکیتایپ آفرودیت از منظر نظریه جین شینودا بولن بود. جامعه پژوهـش تمامی متون روانکاوی بر اساس نظریات یونگ و پیروان مکتبش بهخصوص جین شینودا بولن بود. نمونـه پژوهـش متون مرتبـط بـا اسطورهشناسی، آرکیتایپ آفرودیت و شخصیت زنان معاصر بود. در ایـن پژوهـش جهـت گـردآوری اطلاعـات از روش کتابخانـهای به صـورت فیشبـرداری از منابع مکتـوب و مرتبط بـا روانکاوی یونگ اسـتفاده شـد. سـپس دادهها بـه صورت توصیفـی- تحلیلی مورد بررسـی قـرار گرفت. نتایج نشان داد که هویت شخصیتی نقش مهمی در الگوهای پوشش زنان دارد و زنان با آرکیتایپ آفرودیت و طبق نظریه جین شینودا بولن به دلیل تأثیرات فرهنگی و تاریخی، به سبکهایی گرایش دارند که زنانگی را برجسته میسازد. آرکیتایپ آفرودیت که نمایانگر جنبههای زیباییشناسانه و جذابیتهای زنانه است، به صورت ناخودآگاه (طبق نظریه یونگ) بر انتخابهای پوششی زنان تأثیر میگذارد. زنان در گروه سنی 20تا 45 ساله با استفاده از لباسها و زیورآلات ، به دنبال تأیید اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس خود هستند. زنان به دنبال لباسی هستند که هویت فردی و اجتماعی آنها را به بهترین شکل نشان دهد. این انتخابها معمولاً تحت تأثیر نیاز به احساس جذابیت، پذیرش اجتماعی و تأیید خود دارند. زنان آفرودیت از ترکیبات متنوعی در پوشش استفاده میکنند که با ویژگیهای فردیشان مرتبط است این ویژگیها شامل استفاده از آیتمهای زنانه و طراحیهای مبتکرانه میباشد. در کل درک عمیق روانشناسی و فرهنگ زنان میتواند به طراحی موثرتر در حوزه مد و پوشاک منجر شود.
The aim of the present research was comparative analysis of the clothing characteristics of 20-45-years-old Tehrani women with the Aphrodite archetype personality identity from the perspective of Jane Shinoda-Bolen's theory. The research universe encompassed all psychoanalysis texts based on Yonge theory and his followers particularly Jane Shinoda-Bolen's theory. The sample subsumed texts related to mythology, Aphrodite archetype and women contemporary characters. To collect data library procedure of the note taking on index cards from the published references related to Yonge’s psychoanalysis was implemented. A descriptive analytical method was applied to analyze the data. The results revealed that personality identity played an important role in women's clothing patterns. Women with the Aphrodite archetype, according to Jane Shinoda Bolen's theory, tended to favor styles that highlighted femininity due to cultural and historical influences. The Aphrodite archetype, which represented the aesthetic. These features included the use of feminine items and innovative designs. aspects and feminine charms, subconsciously (according to Jung's theory) influences women's clothing choices. Women in the 20-45 age group sought social approval and boosted their self-confidence through clothing and jewelry. Women were looking for clothing that best reflected their individual and social identity. These choices were usually influenced by the need to feel attractive, socially accepted, and validated. Aphrodite women wore a variety of combinations of clothing that were related to their individual characteristics. Overall, a deep understanding of women's psychology and culture could lead to more effective design in the field of fashion and clothing.
Adam, H., & Galinsky, A. D. (2012). Enclothed cognition. Journal of Experimental Social Psychology, 48(4), 918-925. URL: https://doi.org/10.1016/j.jesp.2012.02.008
Adamian, M., Azimi Hashemi, M., & Sanati Sharghi, N. (2012). Sociological analysis of women's clothing style. Society And Woman, 3(4), 161-168. [Persian] URL: https://sid.ir/paper/169089/fa
Adibi Sade, M., & Jalali Akordi, S.H. (2013). Body management and social identity (Case study: Young girls and boys in sari city). Sociology of Youth Studies, 3(9), 9-22. [Persian] URL: https://www.sid.ir/fileserver/jf/29313920901.pdf
Bolen, J.S. (1980). Goddesses in Everywomen. Translated by Maleeha Vafamehr. (2010).Tehran: Danje. [Persian] URL: https://danjehpub.com/product/%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%87%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%86-%D8%B2%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C/
Craik, J. (1994). The Face of Fashion. London: Routledge. URL: https://doi.org/10.4324/9780203409428
Elahi, M. (2009). Clothes as identity. National Studies Quarterly, 2(11), 11-15. [Persian] URL: https://ensani.ir/file/download/article/1646642789-10516-1400-10.pdf
English, B. (2007). A cultural history of fashion in the 20th century. New York: Berg. URL: https://catalogue.nla.gov.au/catalog/6292962
Fatahi, Z. (2018). Personality based on archetypes. Tehran: Zehne Movafagh. [Persian] URL: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%A2%D8%B1%DA%A9%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%BE-%D9%87%D8%A7/book/58467
Hamidi, N., & Faraji, M. (2007). Women's lifestyle and clothing in Tehran. Iranian Cultural Research Quarterly, 1(1), 65-92. [Persian] URL: https://ensani.ir/fa/article/21066/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%B4-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86
Hosseini, M., & Shakibi Mumtaz, N. (2014). Psychology of myth and story; A new approach in literary criticism. Persian Language and Literature, 19(64), 7-29. [Persian] URL: https://journals.atu.ac.ir/article_1484.html
Jung, C. G. (1934). Collective unconscious and archetype. Translated by Farnaz Ganji. (2018). Tehran: Jami. [Persian] URL: https://www.iranketab.ir/Images/ProductImages/Thumbs/cdca95fe69564996af09c97690b4231c.jpg
Lennon, S., & Davis, L. (1989). Clothing and human behavior from a social cognitive framework “Part I: Theoretical Perspectives”. Clothing and Textiles Research Journal, 4(7), 41-48. URL: https://doi.org/10.1177/0887302X8900700406
Mortazavifar, S.R., Farzan, F., & Alamtalab Pashthiri, S.S. (2016). Investigation of the role of personality in the choice of clothing color. Color Science and Technology, 11(1), 1-10. [Persian] URL: https://jcst.icrc.ac.ir/article_76206.html
Naumann, L.P., Vazire, S., J. Rentfrow, P., & et al. (2009). Personality judgments based on physical appearance. Personality and Social Psychology Bulletin, 35(12), 1661-1671 . URL: https://doi.org/10.1177/0146167209346309
Navidi Moghadam, M., Hoseini Benavidi, S. A., & Namazzadeh, E. (2021). The psychology of fashion. Tehran: khate akhar. [Persian] URL: https://taaghche.com/book/106968/%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C
Parstesh, S., Behnoui Gadneh, A., & Mahmoudi, K. (2007). Sociological investigation of appearance and personal identity management among young people (case study of Babolsar city). Journal of Social Sciences, Faculty of Literature and Human Sciences, 5(2), 19-49. [Persian] URL: https://doi.org/10.22067/jss.v0i0.8738
Svendsen, L. (2004). Fashion philosophy. Translated by Aydin Rashidi. (2019). Tehran: Meshki. [Persian] URL: https://meshkipublication.com/shop/Design/P1072-the-philosophy-of-fashion.html
Tajuddin1, F.N., (2019). Cultural and social identity in clothing matters: Different cultures, Different meanings. European Journal of Behavioral Sciences, 1(4), 21-25. URL: https://doi.org/10.33422/EJBS.2018.07.63