کاهش ضریب پسای خودرو پژو 405 با استفاده از گردابه ساز
محورهای موضوعی : انتقال ارتعاشاتسید روح ا... قدسی 1 , حمیدرضا زمردی 2 , فرهاد امامعلی زاده 3
1 - پژوهشگر ارشد، پژوهشکده سوخت، خودرو و محیط زیست، دانشگاه تهران
2 - کارشناس ارشد هوافضا/آیرودینامیک
3 - کارشناس ارشد هوافضا/آیرودینامیک
کلید واژه: جدایش, ضریب پسا, آیرودینامیک, لایة مرزی, گردابه ساز,
چکیده مقاله :
چکیده جدایش جریان در قسمت انتهایی خودرو عامل اصلی ایجاد نیروی پسا در یک خودروست. استفاده از وسایلی مانند گردابهساز به منظور ایجاد جریان های گردابی و تغییر مومنتوم در لایة مرزی باعث به تاخیر انداختن جدایش جریان و در نتیجه کاهش پسا میگردد. با مقایسه اندازه ضریبپسای خودرو در حالت باگردابهساز و حالت بدون گردابهساز و سپس آنالیزکردن مکانیزم کاهشپسا، نتایج مورد نظر به-دست میآید. خودرو مورد آزمایش در این پژوهش، پژو 405 سدان بوده و تجزیه و تحلیل آیرودینامیکی و شبیه سازی آن نیز به وسیلة نرم افزارهای ICEM و FLUENT انجام شده است. استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی در تجزیه و تحلیل تائید خواهد کرد که استفاده از گردابهساز می تواند ضریب پسا و مصرف سوخت را کاهش دهد.
Abstract The flow separation at the rear of a vehicle generates more pressure drag. A vortex generator can cause delay in developing of separation by chang-ing the distribution of momentum in boundary layer. The comparison be-tween the results of with and without vortex generator reveals the effects of vortex generator on drag reduction considerably. In this study, an effi-cient vortex generator is designed for the Peugeot 405 sedan. The numeri-cal simulations are performed using ANSYS FLUENT and also the model and mesh are generated by ICEM.
_||_