الگوی مدیریت شهر الکترونیکی با رویکرد توسعه اقتصاد الکترونیکی برای حضور در بازارهای بینالمللی
سید عباس حیدری
1
(
استاد تمام وقت دانشکده مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
)
فرهاد شیدایی
2
(
دانشجوی دکترای دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
)
کلید واژه: اقتصاد, مدیریت شهر الکترونیکی, توسعه کسب و کارهای الکترونیکی, بازارهای بینالمللی,
چکیده مقاله :
شهر الکترونیک بخش وسیعی از خدمات خود را از طریق وب ارایه میکند و زمینه لازم برای ارایه خدمات باکیفیت، سریع و کم هزینه را با استفاده از سازوکارهای الکترونیکی فراهم میکند. لذا هدف پژوهش حاضر در پی طراحی الگوی مدیریت شهر الکترونیکی با رویکرد توسعه کسب و کارهای الکترونیکی برای حضور در بازارهای بینالمللی میباشد. این پژوهش از نوع اکتشافی و بنیادی میباشد که در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونه گیری هدفمند با 28 نفر از خبرگان شامل اساتید دانشگاه، دست اندرکاران مدیریت شهری کشور مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با استفاده از نرمافزار کیفی Maxqda2020 انجام گرفت. بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. نتایج پژوهش حاضر، نشان دهنده شناسایی تعداد 122کدباز، 12خرده مقوله یا مفهوم و 6 مقوله استخراج و ویژگیهای آنها، میباشد. در همین راستا مقولات استخراجی در قالب شرایط علّی شامل: تغییر سبک زندگی، لزوم مدیریت شهری، دستورالعملهای قانونی، مقوله محوری شامل: توسعه شهرالکترونیکی، بستر حاکم شامل: زیر ساخت، فناوری اطلاعات، قوانین و مقرارت، شرایط مداخلهگر شامل: موانع، تسهیلکنندگان ( عوامل مدیریتی، موانع مدیریتی و آموزشی و ناهنجاریهای فرهنگی) راهبردها شامل: ارتقا آمادگی الکترونیکی، آموزش و پیامد شامل: توسعه اقتصاد و کسب وکار الکترونیکی دسته بندی شد. لذا در به کارگیری چارچوب جامع تدوین الگوی مدیریت شهر الکترونیکی با رویکرد توسعه کسب و کارهای الکترونیکی در شهر تبریز، باید یکپارچگی در قضاوت شهودی و تجزیه وتحلیلهای منطقی را در نظر داشت.
واژگان کلیدی: مدیریت شهر الکترونیکی، افتصاد ،توسعه کسب و کارهای الکترونیکی، بازارهای بینالمللی
چکیده انگلیسی :
The e-city offers a large part of its services through the web and provides the necessary ground for providing quality, fast and low-cost services by using electronic mechanisms. Therefore, the purpose of this study is to design an e-city management model with an e-business development approach to participate in of exploratory and fundamental type which has been done in the framework of qualitative approach and using the research method of foundation data. Data collection tools were semi-structured interviews and in order to collect information, 28 experts were involved in purposive sampling method, including university professors, those involved in urban management in the country. Data analysis was performed in three stages of open coding, axial coding and selective coding using Maxqda2020 quality software. Based on that, a qualitative research model was designed. The results of the present study show the identification of 122 open source code, 12 subcategories or concepts and 6 categories of extraction and their characteristics. In this regard, extractive categories in the form of causal conditions include: lifestyle changes, the need for urban management, legal guidelines, central categories including: e-city development, governing context including: infrastructure, information technology, laws and regulations, intervening conditions including: obstacles Facilitators (managerial factors, managerial and educational barriers and cultural anomalies) Strategies included: Promoting e-readiness, training and outcomes including: Economic development and e-business. Therefore, in applying the comprehensive framework for developing an e-city management model with an e-business development approach in the city of Tabriz, integration in intuitive judgment and rational analysis should be considered.
Keywords: e-city management, economy, e-business development, international markets
_||_