غایات مترتبه در حدیث از منظر شهید ثانی
محورهای موضوعی : نامه الهیات
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران شمال
کلید واژه: شهید ثانی, فهم حدیث, غایات مترتبه,
چکیده مقاله :
چکیدهما در این مقاله با مداقه در نحوه استنباط فقیه و حدیث پژوه بزرگ شیعه، شهید ثانی که از حدیث در دانش های اسلامی بهره برده، شیوۀ ایشان در فهم حدیث را مورد مطالعه قرار داده و در این راستا توجه به غایات مترتبه در حدیث را مورد بررسی قرار داده ایم. توضیح اینکه: توجه به لایه ای از قانون است که در جامعه حقوقی، از آن تعبیر به روح قانون و در جامعه فقهی تعبیر به روح الشریعه می کنند و منظور هر دو گروه، علت غائی که در ماوراء الفاظ قانون مد نظر بوده است، می باشد. فقهاء نیز با اعتقاد بر اینکه در شریعت مصالح مخفی برای رساندن انسان به کمال وجود دارد، به قوانین واحکام شرعیه ای که مبنی بر مجموعه ای از مصالح و مفاسد است، توجه کرده و هر گاه فعلی از مصلحت و مفسده قطعی برخوردار باشد، امر و نهی شرعی بر آن قرار می گیرد.
AbstractIn this article, we have studied the method of understanding the hadith by examining the method of inference of the great Shiite jurist and hadith scholar, Shahid Thani, who used hadith in Islamic sciences, and in this regard, "paying attention to the ends in the hadith." We have examined. Explanation: Paying attention to a layer of law which in legal society is interpreted as "the spirit of law" and in the jurisprudential society is interpreted as "spirit of Sharia" and both groups mean the ultimate cause that is considered beyond the words of law. Has been, is. The jurists, believing that there are hidden interests in the Shari'a to bring human beings to perfection, have paid attention to the laws and rules of the Shari'a, which are based on a set of interests and corruptions, and whenever the current one has a definite interest and corruption, Sharia prohibition is imposed on it.
_||_