ماهیت روح القدس در عرفان مسیحی و اسلامی
محورهای موضوعی : نامه الهیاتجمشید سرمستانی 1 , علیرضا ابراهیم 2
1 - دانشجوی دکتری ادیان و عرفان
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
کلید واژه: حقیقت محمدی, عرفان اسلامی, روحالقدس, عرفان مسیحی, ماهیت روح القدس, حقیقت عیسوی,
چکیده مقاله :
روح القدس اقنوم سوم از اقانیم سهگانه در عرفان مسیحی و وجودی مقدس در اسلامی است که درباب ابعاد ماهیت آن در عرفان مسیحی و اسلامی تلاش شایستهای صورت نگرفته است. در تبیین این ماهیت، پرسش اساسی این است که روح القدس چیست و چه ویژگیها و صفاتی دارد؟ این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد مقایسه انجام شده و دادههای آن ازطریق منابع کتابخانهای و نرمافزاری گردآوری شده است و هدف اصلی آن شناخت ابعاد گوناگون ماهیت روح القدس در عرفان مسیحی و اسلامی و تعیین وجوه مشترک این ماهیت است. ضرورت و اهمیت این پژوهش مبتنی بر این واقعیت است که انسانها با شناخت ماهیت روح القدس، میتوانند به توانمندیهای مادی و معنوی و ظرفیتهای او شناخت پیدا کنند و ازاین طریق، از آنها بهرهمند شوند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بهعلت وجود اشتراک فراوان در ابعاد ماهیتی روح القدس در عرفان مسیحی و اسلامی، ماهیت این وجود مقدس در عرفان این دو دین، یکسان است و روحالقدس عارفان مسیحی –با اندکی اغماض- همان روح القدس عارفان مسلمان است.
The Holy Spirit is the third of the three figures in Christian mysticism and sacred existence in Islam, and no worthy effort has been made regarding the dimensions of its nature in Christian and Islamic mysticism. In explaining this nature, the two basic questions are what is the Holy Spirit and what are its characteristics and attributes? This research has been done by descriptive-analytical method and comparative approach and its data has been collected through library and software sources and its main purpose is to recognize the various dimensions of the nature of the Holy Spirit in Christian and Islamic mysticism and determine the commonalities of this nature. The necessity and importance of this research is based on the fact that human beings, by recognizing the nature of the Holy Spirit, can recognize his material and spiritual abilities and capacities and, through this, benefit from them. The results of this study indicate that due to the great commonality in the dimensions of the nature of the Holy Spirit in Christian and Islamic mysticism, the nature of this holy being is the same in the mysticism of the two religions, .
_||_