مطالعه رابطه بین میزان هوش فرهنگی با انتخاب ژانر فیلمهای سینمایی در بین دانشجویان کارشناسیارشد علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - دانشجوی کارشناسیارشد ارتباطات اجتماعی، گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: هوش فرهنگی, بعد شناختی, بعد فراشناختی, بعد انگیزشی, بعد رفتاری و ژانر فیلمهای سینمایی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور مطالعه رابطه بین میزان هوش فرهنگی با انتخاب ژانر فیلمهای سینمایی در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ارائه شده بود. به این ترتیب، از روش توصیفی (غیر آزمایشی) از نوع همبستگی استفاده شد. بدین منظور 315 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که تعدادشان 2173 نفر بود، با استفاده از روش تصادفی مطبقی (طبقهای) انتخاب و با استفاده از مقیاس هوش فرهنگی انگ و همکاران (2004) و یک پرسشنامه دموگرافیک که در آن اطلاعات جمعیتشناختی و نوع ژانر فیلمهای سینمایی که مورد پسند افراد است پرسیده میشود مورد آزمون قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. آزمون فرضیههای پژوهش نشان دادند که از بین تمامی ژانرهای فیلمهای سینمایی، فقط ژانرهای لالیکن، هنرهای رزمی، معمایی، پویانمایی، مسابقه تصویری، بحث و گفتگو، ماجراجویانه، فانتزی، روانشناسی، عاشقانه، مستند، واقعبینانه، بریدن از زندگی و وسترن با هوش فرهنگی و ابعاد فراشناختی، شناختی و رفتاری آن رابطه معنیداری دارند.
This research aims to examine the relationship between cultural intelligence and choosing movies genre in Master of Science students of Humanities in Islamic Azad University of Tabriz. This is a descriptive (non experimental method) and correlative study and the statistical population consisted of 2173 among whom 315 Master of Science students of Humanities in Islamic Azad University of Tabriz were chosen via stratified random sampling method. The data were collected through Ang et al (2004) cultural intelligence scale and a demographic questionnaire measured demographic information and the favorite movie genres. The data were analyzed by multivariate regression. The test of hypotheses showed that among all movies, only Lolicon genres, martial arts, adventure, animation, video games, talk shows, adventure, fantasy, psychology, romance, documentary, realistic, slice of life and western have a significant relationship with cultural intelligence and its meta- cognitive, cognitive and behavioral dimensions
ابراهیمی، قربانعلی؛ فرهادی محله، محمود؛ رازقی مله، هادی. (1393). بررسی جامعهشناختی عوامل موثر بر مصرف سینما، (مطالعه موردی جوانان دختر و پسر شهر ساری). فصلنامه مطالعات جامعهشناختی جوانان. سال پنجم، شماره شانزدهم، صص 26-9.
اشنایدر، بارسو. (1382). مدیریت در پهنه فرهنگها. ترجمه: سید محمد، اعرابی و داوود، ایزدی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
باشعور لشکری، مریم. (1393). مخاطبشناسی. تهران: نشر ساکو.
داودی، مجید. (1380). ظهور و کارکرد ژانر در سینمای آمریکا. انتشارات گلستانه. شماره 35، صص 79-77.
ریاحی، محمداسماعیل؛ ظهیرینیا، مصطفی؛ صادقی، سهیل. (1393). بررسی تاثیر مصرف رسانهای بر میزان سرمایه اجتماعی شهروندان شهر بندرعباس. فصلنامه علمی- پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر. شماره سوم، پیاپی (30)، صص 96-67.
سروان- شرایبر، ژان لوئی. (1371). نیروی پیام. ترجمه: سروش، حبیبی. تهران: انتشارات سروش.
شهرامنیا، امیرمسعود؛ مرندی، زهره؛ محرابی کوشکی، راضیه؛ سیستانی، محسن. (1394). رابطه مصرف رسانهای و سرمایه فرهنگی. فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی. سال پانزدهم، شماره 59، صص 221-189.
صافاریان، روبرت. (1383). نگره ژانر و سینمای ایران: ژانرهای بیمخاطب. انتشارات فارابی. شماره 50، صص 76-69.
فاضلی، محمد. (1384). جامعهشناسی مصرف موسیقی. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. سال اول، شماره 4، صص 53-27.
فیلیپس، پاتریک. (1377). ژانر، ستاره، مولف. ترجمه: فتاح، محمدی. انتشارات فارابی. شماره 29، صص 33-29.
محسنیان، مشهود. (1385). معرفی و بررسی 75 گونه (ژانر) نمایشی: گونهشناسی در تئاتر. انتشارات نمایش، شماره 90، صص 49-46.
مکاریک، ایرناریما. (1394). دانشنامه نظریههای ادبی معاصر. ترجمه: مهران، مهاجر. تهران: نشر آگه.
موسایی، میثم؛ شیانی، ملیحه. (1386). تخمین تقاضای خانوار برای رفتن به سینما در 24 استان ایران. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. سال ششم، شماره 25، صص 320-301.
یزدخواستی، گیسو؛ قاسمی، وحید؛ وحیدا، فریدون. (1390). رابطه تماسهای بین فرهنگی و هوش فرهنگی؛ تحلیل نظری و تجربی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره چهارم، شماره 2، صص 162-133.
یوسفنیا، مهدی؛ مهاجرانی، علیاصغر؛ حقیقتیان، منصور. (1394). بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر سبک زندگی ساکنان روستاهای تبدیل شده به شهر در شهرستانهای خواف و رُشتخوار، (نمونه موردی: شهرهای نشتیفان، سلامی و جنگل). فصلنامه مطالعات فرهنگی- اجتماعی خراسان. صص 165-143.
Ang, S., Dyne, L., Koh, C., & Ng, K,Y. (2004). The measurement cultural intelligence. Working Paper, presented at the Academy of management symposium on Cultural Intelligence in the 21st century. New Orleans, LA.
Ang, S., Dyne, L, V., & Koh, C. (2006). Personality Correlates of the Four Factor Model of Cultural Intelligence. Group & Organization Management. Vol. 31, No. 1, P.p: 100-123.
Ang, S., & Dyne, L, V. (2008). Conceptualization of cultural intelligence. Definition, distinctiveness and nomological network. Armonk: M.E. Sharpe.
Ang, S., Dyne, L, V., & Tan, M, L. (2011). Cultural Intelligence. International management. P.p: 582-602.
Early, P, C., & Gibson, C, B. (2002). Multinational work teams. A new perspective. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Earley, P, C. (2002). Redefining Interactions across Cultures and Organizations. Moving Forward with Cultural Intelligence. Research in Organizational Behavior. Vol. 24, P.p: 271-299.
Earley, P, C., & Mosakowski, E. (2004). Cultural Intelligence. Harvard Business Review. P.p: 139-146.
Earley, P, C., & Peterson, R, S. (2004). The elusive cultural chameleon. Cultural intelligence as a new approach to inter-cultural training for the global manager. Academy of Management Learning & Education. Vol. 3, No. 1, P.p: 100-115.
Earley, T., & Ang, S. (2003). Cultural intelligence. Individual interactions across cultures. Stanford: Stanford University Press.
Harrison, N. (2012). Investigating the impact of personality and early life experiences on intercultural interaction in internationalised universities. International Journal of Intercultural Relations. Vol. 36, P.p: 224-237.
MacNab, B, R., & Worthley, R. (2012). Individual characteristics as predictors of cultural intelligence development. The relevance of self-efficacy.
Stone, N. (2006). Conceptualising intercultural effectiveness for university teaching. Journal Studies in International Education. Vol. 10, P.p: 334-356.
Tan, S, J. (2004). Cultural Intelligence and the Global Economy. Issues & Observations. Vol. 24, No. 5, P.p: 19-21.
Van Dyne, L., Ang, S., & Koh, C. (2009). Cultural Intelligence. Measurement and Development. In M. A. Moodian (Ed.), Contemporary Leadership and International Competence: Explaining the Cross-cultural Dynamics within Organizations. Thousand Oaks: Sage.
_||_